Gå til innhold

Er du gravid/fikk barn ved hjelp av icsi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei på deg!

Tror ganske så sikkert at du ikke trenger å bekymre deg for barnet i magen. Det blir født mange ICSI barn, og jeg tror ikke de er oftere skader eller har missdannelser enn hos andre som blir befruktet på naturlig måte.

Vi har en kjempefin, smart, lurt, søt, sjarmerende, undrende etc. etc. etc. etc. datter som ble til via ICSI på Ulevåll, og jeg tor jammen meg ikke at vi kunne ha "mikset" henne bedre selv! :-)

Ta det helt med ro du, det er nok et fantastisk barn du har inni magen din!!

Siden metoden er relativt ny, kan man ennå ikke være helt sikker på at det ikke er langsiktige forskjeller, men jeg tror ikke det er noen leger som tror på dette.

Det ble gjort en norsk undersøkelse som der resultatet var at forskjellen på forsterskader pga IVF og ICSI ikke engang er signifikant. 13 ICSIbarn i Norge vil bli født med alvorlige misdannelser, dette er 1,5 mer enn om de var "normalt befruktet".

http://www.oslo.sintef.no/smm/Rapporter/smdrag/smdrag3-02.htm

Siden metoden er relativt ny, kan man ennå ikke være helt sikker på at det ikke er langsiktige forskjeller, men jeg tror ikke det er noen leger som tror på dette.

Det ble gjort en norsk undersøkelse som der resultatet var at forskjellen på forsterskader pga IVF og ICSI ikke engang er signifikant. 13 ICSIbarn i Norge vil bli født med alvorlige misdannelser, dette er 1,5 mer enn om de var "normalt befruktet".

http://www.oslo.sintef.no/smm/Rapporter/smdrag/smdrag3-02.htm

Beklager klønete formulering: Undersøkelsen viser en svak økning i misdannelser ved ICSI i forhold til IVF, men økningen er ikke signifikant.

Se ellers linken jeg viste til.

Gjest Sidsel i FUB

Beklager klønete formulering: Undersøkelsen viser en svak økning i misdannelser ved ICSI i forhold til IVF, men økningen er ikke signifikant.

Se ellers linken jeg viste til.

Eller for å være helt korrekt - det er ingen forskjell mellom IVF og ICSI, men det er en liiiten økning i forhold til normal befruktning, men denne er ikke signifikant. Grad av misdannelse og - om du vil - hva slags misdannelse er også veldig varierende og usikkert. De tror hovedårsaken til risikoøkningen ligger i to faktorer - mors alder og om det er flerlinger. Det betyr at hvis du er relativt ung (+/- 30 - 35) og bærer ett barn så er ikke risikoen for misdannelser noe større ved prøverør (IVF/ICSI) enn ved normal befruktning.

Synes ikke du skal tenke så mye på dette. Undersøkelser, som vist til av KS, viser at det ikke er noen stor forskjell og det er ingenting du kan gjøre på ditt nåværende tidspunkt uansett. Det beste er å kose seg mest mulig med graviditeten og glede seg til barnet kommer. Det er sannsynligvis ingenting som tilsier at ditt barn ikke er 100% normalt og friskt.

Selv er jeg mamma til en nydelig, frisk, normal og sunn liten ICSI-gutt på 15 mnd.

Annonse

Eller for å være helt korrekt - det er ingen forskjell mellom IVF og ICSI, men det er en liiiten økning i forhold til normal befruktning, men denne er ikke signifikant. Grad av misdannelse og - om du vil - hva slags misdannelse er også veldig varierende og usikkert. De tror hovedårsaken til risikoøkningen ligger i to faktorer - mors alder og om det er flerlinger. Det betyr at hvis du er relativt ung (+/- 30 - 35) og bærer ett barn så er ikke risikoen for misdannelser noe større ved prøverør (IVF/ICSI) enn ved normal befruktning.

Nå har jeg bare lest sammendraget, men der står (sitat):

"Metaanalysen estimerer en liten økt risiko for alvorlige medfødte misdannelser ved bruk av ICSI i behandling av ufrivillig barnløshet forårsaket av nedsatt sædkvalitet sammenlignet med standard IVF"

Men uansett: ikke signifikant.

Fikk en kjempegutt v.hjelp av icsi i sommer!! Han var da den største og så klart den flotteste av alle babyene på sykehuset. 4600gr, og 56 cm!!! Nå er han snart et halvt år, og er faktisk kommet lengre i utvikling enn mange av de andre ungene i barselgruppa, som er over mnd,eldre!!!!!

Skrytehilsen fra verdens stolteste mamma!!!

Lykke til!!!!!

Slenger meg på "min er verdens beste"-bølgen ;-) Han er nå 20 mdr, kvikk og intelligent og motorisk godt utviklet og snakker masse allerede og... nei nå må jeg slutte å skryte!

"Liten økning som ikke er statistisk signifikant" betyr at det like gjerne kan være tilfeldigheter som har gitt de resultatene. Prøv å ikke bekymre deg, ungen din er sikkert verdens beste den også :-) (Men jeg vet av erfaring at det er lett å tenke på alt som kan gå galt)! Prøv å kose deg med magen din!

Hei,

vi har vært så heldige å få et lite icsi-gull som fyller året i morgen. En herlig liten gutt, mamma og pappas godgutt og en storsjarmør.

Den mye omtalte undersøkelsen viser at det ikke er signifikante økninger av misdannelser ved icsi! Jeg anbefaler at du slutter å bekymre deg og begynner å glede deg over graviditeten. Da vil hvertfall du få det mye bedre, og dermed også barnet!

Håper ingen tar seg nær av mammaskryt, men for å berolige "an anxious...." kan jeg nevne at jeg var på ettårskontroll i går, og legen hadde bare skryt og godord om vår lille icsi-gutt. Ord hun brukte var herlig oppvakt, motorisk kjempeflott og flott kommunikasjon. Å få en sånn attest fra en barnelege sier meg at det ikke er noe galt med icsi for meg hvertfall :o))

Lykke til,

Hei!

Jeg tror jeg skjønner hva du er bekymret for, for slik hadde jeg det i mitt første svangerskap. Jeg synes det var så uvirkelig å bli gravid med en slik metode og tenkte at dette kunne nok ikke gå bra...

Men nå er vi foreldre til en ICSI-gutt på 2,5 år og ICSI-tvilliger (gutt og jente) på 5 uker. Alle friske og raske. Tvilligene fikk toppscore på Apcar etter fødselen og det var sjelden for tvillinger fikk vi høre.

Lykke til med det som ligger foran!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...