Gå til innhold

Unngå menstruasjon hos autister?

Anbefalte innlegg

tessie1365380418

Heisann.

En god venn av meg har to autistiske barn som nå er 9 år gamle. Autister kommer visst tidlig i puberteten og de kan forventes å begynne å menstruere i løpet av det neste året. Det vil jo være svært vanskelig for disse barna å forstå hva som skjer. Derfor lurer vi på om det finnes noen måte å unngå menstruasjon på? Har allerede undersøkt sterilisering, men det stopper ikke blødningene såvidt jeg forstår. P-sprøyter vil heller ikke være noe bra alternativ siden sprøyter er veldig skremmende for disse jentene. Håper dere kan hjelpe oss med dette. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82499-unng%C3%A5-menstruasjon-hos-autister/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kjenner ikke til at autister kommer tidligere i pubertet, men en for tidlig pubertet som ses ved at brystene utvikler seg og behaaringen starter kan stoppes ved behandling med det man betegner som GnRH-antagonister som settes som injeksjon eller gis som nesespray. Det stopper hele prosessen. Er bloedningen startet kan man stoppe den med p-sproyte som settes hver 3.maaned. Sterilisering hjelper ikke. Det finnes andre medikamenter som taes som tabletter som kan stoppe bloedning (gestagen), men det skal taes hver dag, ofte flere ganger om dagen. For aa faa det hele avklart boer familien henvises til barnelege som har erfaring med hormonbehandling, det er ikke mange gynekologer som har slik erfaring.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...