Gå til innhold

Dårlig sædkvalitet - kan det gå bra alikevel???

Anbefalte innlegg

Hei Jeg er ei jente på 29. Sambo og jeg har prøvd å bli gravide i "evigheter", og til slutt gikk vi til legen for å finne ut om noe var galt med oss. Kort fortalt så måtte helten min avlegge sædprøve. Svaret på den var ikke så bra, han hadde ikke'no normalt utseende sædceller. Vi fikk vite at det gikk an å gjøre ICSI allikevel. Er det noen som har erfaring med dette? Er det virkelig mulig å lykkes med et sånt utgangspunkt? Vi føler oss så veldig alene i verden akkurat nå.... Blir så veldig glad for svar!

Fortsetter under...

Hei!

Mange som vanker her inne holder på med ICSI - og mange er blitt gravide med denne metoden. Oddsen for å bli gravid med ICSI er like bra som med IVF, det vil si 25-30 prosent ved hvert forsøk. Sånn cirka.

Å få meldingen om at man (antakelig) ikke kan lage barn uten hjelp, er tøft. Det tar tid å fordøye. Men heldigvis er det hjelp å få, og veldig mange lykkes!

Lykke til videre!

Hilsen ei som er gravid på andre IVF-forsøk

Demeter1 skrev (På 20.11.2002 den 7.24):

Hei!

Mange som vanker her inne holder på med ICSI - og mange er blitt gravide med denne metoden. Oddsen for å bli gravid med ICSI er like bra som med IVF, det vil si 25-30 prosent ved hvert forsøk. Sånn cirka.

Å få meldingen om at man (antakelig) ikke kan lage barn uten hjelp, er tøft. Det tar tid å fordøye. Men heldigvis er det hjelp å få, og veldig mange lykkes!

Lykke til videre!

Hilsen ei som er gravid på andre IVF-forsøk

Det kan gå utrolig bra likevel.

Min vnnindes mann hadde dårlig sædkvalitet. Hvis man f.eks vanligvis har 100 levende sædceller, så hadde hennes mann kun 5 levende sædceller. Hun ble satt på hormoner og de ble gravide ved egen hjelp (de bor i DK)

Noen andre venner hadde mannen så dårlig sædkvalitet at de hadde fått beskjed om at de nok aldri ville kunne få barn.

De prøvde ICSI behandling og lykkedes ved første forsøk.

De ønsket da en søsken til barnet og også her fik de det til ved første forsøk, så fat mot. Der er store sjanser for at også dere får barn.

Viste dere forresten at det er videnskapelig bevist at etter man har begynt med stråforkorter på markene, så har menns sædkvalitet blitt nedsatt med 25%? Jeg overveier seriøst å begynne med økologisk nå. Det er skremmende, syns I ikke??

Kjærlig hilsen og lykke til

Vi har så dårlig sædkvalitet - på siste forsøk måtte det to sædprøver til før de mente å ha et tilstrekkelig antall å velge blant. En prøve til - det var ikke akkurat den beskjeden min bedre halvdel ønsket seg akkurat da. Vi var sikre på at forøk nummer fire med dette gikk i vasken - bokstavlig talt! Det gjorde det ikke - det var på det forsøket at vi fikk full klaff!

Dårlig sædkvalitet - ingen hindring!!!! Lykke til! Og hvis du holder deg på dette forumet en stund framover så vil dere garantert slutte å føle dere alene!

Heisann,

en fattig trøst er at dere er slett ikke alene om å være ufrivillig barnløse! Dette rammer ca. hvert 6. - 7. par i fertil alder. Det er mange årsaker til ufb - kort sagt relaterer ca. 30 % seg til årsaker hos kvinnen, 30 % har årsak hos mannen, 30 % hos begge parter og ca. 10 % uforklarlig.

Først og fremst vil jeg anbefale dere å få en skikkelig utredning og forklaring av mannens infertilitet. Selv om mulighetene ikke er så mange, så ER det mulig å forbedre sædkvaliteten i de fleste tilfeller. Hvis dere bor i Oslo omegn anbefaler jeg Andrologisk Senter på Skøyen.

Også vi har mannlig infertilitet som en av årsakene til vår (tidligere) barnløshet. Etter antibiotikakur, hormonkur, årebrokkoperasjon og alternativ behandling har sædkvaliteten blitt betraktelig forbedret. Faktisk fra "tre som rører på seg" til mange millioner. Vi har også vært så heldige å få et lite icsi-gull som fyller året i morgen. Han ble til på tredje icsi-forsøk. Nå håper vi at vi kan få til en søster eller bror på egen hånd, selv om sjansene er små.

Anbefaling fra en gammel traver er med andre ord å først få en skikkelig utredning av mannen. Men glem ikke å få en skikkelig utredning av deg også. For vår del fikk jeg etterhvert i prosessen hele tre diagnoser som hver for seg reduserer sjansene for å bli gravid. Med en skikkelig utredning og behandling til å begynne med hadde vi kanskje sluppet mye.

Deretter må dere faktisk vurdere ulike løsninger for deres ufrivillig barnløshet. Ønsker dere å gå gjennom assistert befruktning (icsi), kanskje er adopsjon det rette alternativet for dere, kanskje dere ønsker å leve barnløs eller ta til dere fosterbarn? Det er mao. mange løsninger som bør vurderes! Om dere ønsker å gå for assistert befruktning, få inn søknad til icsi så raskt som mulig.

Søk hjelp av profesjonelle, ta ansvar for egen ufb, søk mest mulig informasjon, da er dere best rustet til å ta egne avgjørelser!!!

Sist men ikke minst, bruk oss her eller på snartgravid.com, du vil garantert få mange gode råd og god støtte! Lykke til!!

Heisann!

Vi har også dårlig sædkvalitet, eller antall. Som du sikkert vet så har det litt på kvaliteten å si dersom han har vært forkjølet en 3 mnd tid i forveien av testen...har blitt forklart at man bruker 3 mnd gammel lagret sæd....

Vi begynte å spise vitaminer og mineraler. Dette gjorde vi en lang stund, neste prøve han da tok, så var det så og si normalt. Men dessverre, så sist vi hadde forsøk, så var han syk ca 3 mnd før...så da var det dårlig uttelling igjen..

Sink, er superviktig at han får et daglig tilskudd av...pga hver uttømming han har så tappes han enormt for det. Selen.., D-vitamin for fruktbarheten, C-vitamin, det er det min mann tar...Selv tar jeg B-vit, og folat...

Håper det ordner seg for dere, men tro ikke at dere er alene, for vi er mange i samme båt...

Klem fra

Annonse

Gjest Bamsegutt

Hei,

Min kone og jeg har foretatt 2 ivf-forsøk. Første gangen fikk jeg vite at jeg hadde veldig god sædkvalitet. Da hadde jeg tatt daglig innskudd av sink, og drevet normalt med trening (jogget) over lang tid. Likevel gikk det ikke så bra med selve forsøket vårt.

Ved det andre forsøket hadde jeg ikke noe særlig bra kvalitet på sæden. Da hadde jeg syklet veldig mye i flere uker (hvilket ikke akkurat er bra for produksjonen av sædceller) og arbeidet til langt på natt dagen før ”uttak”. Kanskje var da sædcellene slitne. Jeg vet ikke.

For å gjøre en kort historie så kort som den er: Det ble foretatt mikroinjeksjon, og KAPOW, det gikk bra! Min kone er nå gravid i 16. uke (i dag!!!), og vi gleder oss stort!

Og hva har vi lært av dette? Går det bra for oss, går det bra for dere også! Nemlig!

;-)

Lukka te!

Ja, dette kan gå helt fint. Vi har tre barn etter to ICSI-forsøk. I vårt 1. forsøk klarte de å finne 16 celler på to sædprøver. Resultatet ble en liten gutt. I dette forsøket klarte de å finne nok celler til mine egg og resultatet ble tvillinger!!

Lykke til!

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...