Gjest jentetjueår Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Hei Jeg går på antibiotika (tetracyclin), og skal gå på dette i 5 måneder til. Etter jeg begynte på denne kuren (ca. 1 mnd siden) så har det svidd og klødd i og rundt skjeden (hele veien opp til klitoris). Utfloden virker litt cottage-cheese lignende, det er hvert fall nesten alltid endel hvitt "belegg" på og rundt klitoris og innenfor de ytre kjønnsleppene. Jeg regner med at dette er sopp (?) og det kommer sikkert bl.a. av antibiotikakuren. Jeg har tatt en canesten kur (vagitorie engangsdose) og har også smurt med canesten krem. Kløen i skjeden er borte, men ikke resten. 1. Skal jeg smøre med canesten til tuben er tom, eller bare til symptomene går over? 2. Er det noe jeg burde gjøre for å forebygge soppinfeksjon, siden jeg skal gå på antibiotika i 5 mnd? (Vasker meg 2 ganger daglig uten såpe nedentil, og dusjer noen ganger i uka og vasker med asan). Er det f.eks. skadelig å ta kurer med vivag vagitorier f.eks. før og etter hver mens? Andre (billigere) ting å gjøre? 3. Jeg har også fått 2 vonde rifter "der nede". En liten ved skjedeåpningen og en ganske stor og sår helt ved toppen der hvor de ytre kjønnsleppene møtes og nesten ned til klitoris. Hva skal jeg gjøre med dette? De har vært der i nesten 2 uker. Er det dumt å smøre canesten krem på dem? Har jo smurt med det pga mistanke om sopp, men riftene har ihvertfall ikke blitt noe bedre når jeg har smurt med det. Dette var sikkert mange opplysninger og mange spørsmål, men jeg vil gjerne ha svar, for det er temmelig vondt, spesielt med de åpne riftene! Jeg bør kanskje også legge til at jeg inntil for 1 1/2 uke siden var sammen med en gutt en kort periode, vi hadde sex, han sa han ikke hadde noen sykdommer, det hadde ikke jeg heller (før han hvertfall). Men kan jeg ha fått en kjønnssykdom allikevel, med tanke på symptomene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82761-antibiotika-sopprifter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Det er normalt å få soppinfeksjon av sterke antibiotikakurer. Hvis infeksjonen er kraftig burde du kanskje ta en femdagers-kur eller muligens få noe sterkere utskrevet av legen. Men du får sikkert bedre svar fra fagpersonen:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82761-antibiotika-sopprifter/#findComment-444299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Etter beskrivelsen lyder det som en typisk soppinfeksjon, bruk kremen saa lenge du har symptomer. Det tar tid foer saarene leger helt. Hvis det ikke gir seg, er det lurt aa soeke lege, ogsaa for aa faa sjekket for seksuelt overfoerte sykdommer som du kan ha utsatt deg for. Du har bare hatt en enkelt infeksjon, saa jeg synes ikke det er noedvendig med forebyggende soppmedisin. Du vasker deg veldig mye og kan fjerne den naturlige beskyttelse som huden selv lager. Du kan gjerne bruke Vivag, men at det forebygger sopp tviler jeg paa. Noen bruker yoghurt forebyggende, men det er heller ikke vitenskapelig bevist at det er effektivt, men det er lov aa proeve og koster ikke mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82761-antibiotika-sopprifter/#findComment-444995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.