Gå til innhold

Hva gjør man når hun ikke tåler p piller & han ikke tåler kondomer???

Anbefalte innlegg

Jeg har i fire år brukt p-piller, men jeg kan desverre ikke lenger ta denne form for prevangsjon da jeg får regelmessig urinveisinnfeksjon som bi-virkning. Noe jeg er rimmelig forbannet over at INGEN leger opplyste meg om da jeg gjenntatte ganger oppsøkte lege pga urinveis infeksjon som ofte også gikk opp i nyrene.

Det har gått greit med kondom hittil, men nå har jeg fått en ny partner hvor dette ikke er ett alternativ da han "får alergisk reaksjon" av kondomer.

Man har jo nå denne nye p-ringen som skal være mildere med mindre østrogen og dermed færre bi virkninger, kan dette være en løsning for meg?

Har hatt en samtale med legen min ang prevansjon men han virket ikke som om han hadde så bra innsikt ang emnet, og besøket endte med at jeg fikk en resept på den nye jasmin p-pillen.

(som jeg ikke har tatt i bruk).

Ja, jeg burde vel få en ny time hos gynekolog. Men mistet litt tiltro etter forrige legebesøk.

Nå hører jeg at spiral er ett alternativ for kvinner som ikke har født. Trodde det var omvendt jeg, at det helst var for de som har fått barn...

Dette er en av grunnene til at jeg tideligere har utelukket spiral som prevensjons mulighet. En annen er faren for infeksjon, som kan føre til sterilitet. Har veldig lyst på barn på ett senere tidspunkt og hvis det finnes en sjangse for at jeg kan bli steril ved å benytte meg av spiral, utelukker jeg dette som prevensjons metode.

Er jeg feilinformert?

Isåfall er jo spiral noe jeg vil tenke seriøst over.

Hva med pessar? Syntes det høres litt skummelt ut, men etter å ha lest side opp og side ned om ulike prevensjons typer og de ulike bivirkningene de har, har jeg sett på dette som "eneste alternativ" intill en vakker dag p pillen for menn blir oppfunnet.

Jeg syntes det høres skummelt ut i forhold til å sette den inn og ta den ut igjen. (skjønner nesten ikke hvordan det er mulig, hadde en gang en tampong som ved ett uhell "forsvant", og den måtte jeg ha hjelp til å få ut fordi jeg ikke fant den... og den er jo MYE STØRRE!!) Vet også at det er nettopp pga dette at pessaret ikke brukes mer enn det gjør.

Noen her som har erfaring med pesar som kan berolige meg??

Eller komme med noen andre gode forslag til prevensjon...?

Hjelp!

Er ganske fortvilet over denne situasjonen.

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Jeg som deg tåler ikke p-piller.

Visstnok kan en få hormonspiral selv om en ikke har født. Noen gynekologer sier at det er greit, mens andre sier at det kan bli mer til besvær enn fornøyelse.

Jeg bruker persona, og det går utpå at en måler hormonene i urin åtte gang i mnd, og monitoren regner ut når du er fruktbar. Den er ikke like sikker som p-piller, men likevel ganske sikker

Lykke til

Jeg som deg tåler ikke p-piller.

Visstnok kan en få hormonspiral selv om en ikke har født. Noen gynekologer sier at det er greit, mens andre sier at det kan bli mer til besvær enn fornøyelse.

Jeg bruker persona, og det går utpå at en måler hormonene i urin åtte gang i mnd, og monitoren regner ut når du er fruktbar. Den er ikke like sikker som p-piller, men likevel ganske sikker

Lykke til

Fortell mere!!!

Dette er noe jeg ikke har hørt om, selv om jeg må ha vært inne på alle sider om prevensjon som finnes!

Gjest ikke undertegnet

Fortell mere!!!

Dette er noe jeg ikke har hørt om, selv om jeg må ha vært inne på alle sider om prevensjon som finnes!

Du kan lese mer om det på denne linken;

http://www.persona.org.uk/no/HvaerPersona.cfm

Du må kjøpe en monitor, det kan du gjøre via denne nettsiden. Den koster ca 800 inkludert 2 pk testpinner. Testpinnene får kjøpt på apotek for ca 115 kr.

Monitoren regner altså ut hvilke dager du er fruktbar ved hjelp av testpinnene du tisser på (eggløsnings tester), samtidig som monitoren tar hensyn til at spermien lever opp til fem dager.

Veldig fine greier! selv om det kan være litt styr og ta testene åtte gange i mnd, men det klarer en.

Ble anbefalt persona fra en gynekolog.

Lykke til

Almennleger er så som så. Siden dette er viktig for deg vil jeg anbefale å gå til en privat klinikk og få konsultasjon hos en spesialist. Det vil fort koste deg tusenlappen men jeg vil tro det er verdt det.

mvh

Annonse

Gjest ikke undertegnet

mulig jeg gikk glipp av ett eller annet her, men er p-sprøyte et alternativ? den er jo grei å bruke, og uten alt mas...

P.piller og p-sprøyte har omtrent de samme bivirkningene.

Fortell mere!!!

Men persona bør helst kombineres med kondomer, ellers blir det mange dager dere ikke kan ha samleie, og store sjanser for at dere tar en sjans, og da forsvinner hele sikkerheten persona gir.

Men de fleste kan finne en kondom de tåler! Durex Avanti selges på apotek, er dyrere, men latexfri og veldig tynn og behagelig. de fleste som ikke tåler kondomer, reagerer på latex.

Persona er veldig flott, synes jeg, men man er altså avhengig av annen beskyttelse (eller avholdenhet) de dagene monitoren lyser rødt.

Jeg ble anbefalt å sette inn spiral selv om jeg ikke har født. Har vanlig kobberspiral og det funker helt greit. Bivirkningene jeg har fått er mer blødninger.

Hva har legen fortalt deg om bi vikningene til spiralen?

Større blødning kan jeg leve med.. tenker da mere i forhold til infeksjoner som evt kan føre til sterilitet...?

Større blødning kan jeg leve med.. tenker da mere i forhold til infeksjoner som evt kan føre til sterilitet...?

De fleste slike infeksjoner vil være forårsaket av seksuelt overførbarte smittestoffer. Så du må være helt sikker på at du eller kjæresten din ikke har sex med andre og kan smitte deg med slikt, hvis du bruker spiral (spiralen gjør at infeksjonene lettere oppstår og blir alvorlige, men stort sett må du først ha blitt smittet med noe.)

Det med infeksjonsfare tar jeg med knusende ro.

Jeg har hatt den i over tre år nå og tar sjekk hvert år.

Men noen her inne mente spiral kun var for "voksne" kvinner. Når jeg spurte om hva de mente med det var grunnen at man ikke måtte bytte partner -hva enn det har med alder å gjøre..?

Det er sikkert et poeng med infeksjonsfare og partnerbytte (selv om gynekologen ikke informerte meg om det), men med så mye utroskap som det er kan man ikke være sikker om man er i forhold eller ikke..:)

Annonse

Meg igjen, la inn dette innlegget på www.svanger.no også, og der fikk jeg følgende svar av jordmor ingrid skogvoll som jeg tenkte jeg skulle dele med andre som evt befinner seg i samme situasjon:

Takk for mailen din. Jeg har gått på et

etterutdanningskurs arrangert av den norske

jordmorforeningen hvor jeg hospiterte hos jordmor på

Olafiaklinikken i Oslo og ved klinikk for seksuell

opplysning. Der la de inn spiraler på kvinner som ikke

hadde født. Det de anbefalte var at det ble tatt en

bakteriprøve fra skjeden og livmorhalsen på forhånd for

å utelukke infeksjon. Deretter fikk de time når svaret

var kommet. Hvis det ikke var infeksjon fikk de lagt

inn en spiral, enten kobberspiral eller hormonspiral.

Hvis det er infeksjon, eks clamydia måtte den behandles

først. Undersøkelser viser at hvis det er fare for

infeksjon er det fordi lege eller jordmor ikke har tatt

infeksjonsprøver på forhånd eller vært nøye med ren

prosedyre når de legger inn spiralen.Hvis du vurderer

dette bør du gå til noen som er trenet til å legge inn

spiral. De vil ta en gynekologisk undersøkelse av deg

og vurdere om det er mulig. Jeg har snakket med flere

unge jenter ca.22-23 år som har vært fornøyd med

hormonspiralen. Det er jo så individuelt hva kvinner

føler seg komfertabel med. Det er en del leger som er

kritisk til spiral hos kvinner som ikke har født. Der

finnes kobberspiraler som er mindre enn "vanlig". Nå

vet jeg ikke hvor du bor og hvor tilgjengelig du har

for gynekolog eller lege. Pessar er absolutt et

alternativ. Den må du få tilpasset hos lege/gynekolog

evt. jordmor. Noen opplever det som litt "klinete"

fordi de må bruke sæddrepende krem i tillegg. Du vil få

opplæring i hvordan den skal brukes. Det er bare en

treningssak. Den skal settes over livmorhalsen og sitte

inne en stund etter samleie. Anbefaler at du bestiller

en time til noen som er kvalifisert til å gi saklig

informasjon slik at du kan ta et riktig valg for deg og

dere. Takk for at du opplyste om urinveisinfeksjon som

bivirkning. Jeg lærer stadig noe nytt og spesielt fra

brukerene selv. Lykke til . Send gjerne en mail hvor du

forteller hvordan du løste det.

Hilsen Ingrid Skogvoll

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...