madonna1365380421 Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 jeg har de siste dagene vært plaget av uregelmessige hjerteslag. Jeg er 27 år, og ellers frisk. Jeg merker det spesielt når jeg har lagt meg.Da får jeg nesten ikke sove pga.at hjertet "hopper". Noen ganger kjenner jeg det helt ned i magen. Vanligvis har dette pågått med jevne mellomrom, men nå har det vært kontinuerlig ujevne hjerteslag. Jeg var nettopp til kontroll hos allmenlege, og jeg var ellers i frisk form. Hva kan dette være, og burde jeg oppsøke en hjertespesialist? Takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82847-hjertet-danser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Jeg er 36 år og har hatt samme problemet, og det tok veldig lang tid før legene fant ut av dette. Jeg har noe kalt reufluks/bukhinnebrokk(magesekken kommer opp i spiserøret som et brokk), dette er ikke noe jeg merker, men det gjør utslag i at jertet hopper og daner litt, spesielt når jeg legger meg, jeg brukerlosec og noe resept fritt som heter gaviscon som legger seg i toppen påmagesekken som et skum og hindrer at magesekken og syre kommer oppi spiserøret, forklaringen jeg fikk på dette var at spiserøret ligger bakhjertet og når enten magesekken kommer opp eller at nærver i spiserøret blir irritert av magesyrer utløser dette uregelmessige hjerteslag. dette er i værtfall min erfaring, håper at jeg kunne hjelpe. Bengt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82847-hjertet-danser/#findComment-446720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Svar til Madonna. Det du beskriver er ganske typisk for personer som har ekstraslag (ekstrasystoli) i hjertet. Det er vanligvis et helt uskyldig fenomen, som ikke tyder på at det er noe galt med hjertet forøvrig. Slike ekstraslag har så godt som alle i løpet av et normaldøgn. De er gjerne spredd ut over hele døgnet, men ofte med en tendens til å hope seg litt opp på bestemte tider, ikke sjelden når vi slapper av om kvelden og rett etter at vi har lagt oss. Noen personer vil kune merke hvert eneste ekstraslag, mens andre kan ha flere tusen slike i løpet av dagen uten at de merker noe til dem. Det som skjer er at hjertet får en impuls (mekanisk eller elektrisk) til å slå en ekstra gang, og dette ekstraslaget merker man som regel lite til, fordi ekstraslaget kommer såpass tett opptil det foregående normalslaget at hjertet ikke har rukket å fylle seg særlig opp. Imidlertid tar hjertet seg deretter en liten pause før neste normalslag, og rekker dermed å fylle seg skikkelig. Derfor blir det neste "normale" slag et kraftigere dunk, som de fleste vil kunne merke som et "hopp" i brystet. Hvis du ellers er frisk og i fin form, er det all grunn til at du ser dette an. Skulle fenomenet tilta, vil det kunne bli aktuelt å vurdere det nærmere, bl.a. med et EKG og evt. en registrering av ekstraslagene. Dette kan gjøres med en båndspiller som registrerer alle slagene i løpet av et helt døgn. Noen har merket at enkelte ting kan øke tendensen til ekstraslag, f.eks. mye kadffe, røyking, uregelmessig søvn, dårlig fysisk form, etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82847-hjertet-danser/#findComment-454319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ollllaus Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg er en mann på 34 år som har fått det samme problemet med at hjertet hopper over en takt, bare når jeg setter meg ned på kvelden og skal slappe av.Jeg kuttet ut kaffidrikkingen bare for å prøve noe. Det virket og nå drikker jeg bare te. Kan dette være riktig?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82847-hjertet-danser/#findComment-540937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.