Gå til innhold

Røyking og graviditetsforsøk

Anbefalte innlegg

Tomine1365380404

Hei

Er det noen som vet om røyking kan ha noe å si for at vi ikke får barn? Vi røyker begge to (desverre) og har sluttet flere ganger i løpet av de to årene vi har prøvd å få barn. Det er ingen enkel sak. Hver gang mensen kommer og det blir en deppeperiode føler jeg røyken som en trøst. I tillegg har jeg blitt enda mer fokusert og annspent på dette med graviditet når jeg har sluttet, og psyken spiller jo endel inn i dette også.

Jeg vil bare si en ting klart, at den dagen det bor et lite menneske inni meg er røyken lagt bort med glede.

Legen jeg går til utredning hos vet at jeg røyker. Han sa ingenting.

Kan røyken være med på å hindre at jeg blir gravid?

Klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83287-r%C3%B8yking-og-graviditetsfors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg sliter med den samme uvanen som deg og har konstant dårlig samvittighet.

Snu spm. andre veien. Tror du det er en fordel å røyke når man ønsker å bli gravid? Neppe. Har fått med meg at røyking kan redusere blodstrømmen i blant annet livmora og det er lite gunstig.

Dessverre er det nok ikke så enkelt for alle at bare man legger sigarettene på hylla, blir man gravid, men det kan absolutt være med på å øke sjansen.

Lykke til.

Hei!

Så vidt jeg husker er det slik at røykende kvinner har noe redusert sjanse for å bli gravide, og litt økt sjanse for spontanabort dersom de blir gravide. Jeg husker ikke prosenter eller tall, men jeg innbiller meg at det ikke var veldig store utslag.

Jeg røykte fra jeg var 17 år, frem til vårt første ivf-forsøk da jeg var 29. Da hadde vi forsøkt å få barn i 6 år, (inkludert 1 graviditet med spontanabort) og jeg hadde hele tiden vært redd for at sigarettene var "medansvarlige", både for problemene med å bli gravid, og aborten. Gjennom utredning viste det seg jo at det var andre årsaker til problemene (også), men jeg fikk likevel dårligere og dårligere samvittighet pga sigarettene.

Jeg trappet ned sommeren før forsøket, og tok min siste sigarett kvelden før egginnsetting. Etter det har jeg ikke røykt. Forsøket vårt var vellykket og vi fikk en nydelig datter! Jeg vet ikke om røykeslutten hadde noe å si, men jeg er glad jeg klarte å slutte. Jeg hadde klandret meg selv dersom jeg ikke hadde sluttett, og forsøket hadde vært mislykket. I stedet er jeg stolt av meg selv, og synes livet som ikkerøyker faktisk er å foretrekke!

I løpet av det siste året er jeg blitt gravid (etter "dobbeltsengmetoden i kombinasjon med kosttilskudd og akupunktur) 2 ganger. Første gangen endte det med abort, men andre gangen ser ut til å gå bedre; 20 uker på vei og alt ser fint ut. Ikke vet jeg om noe av dette henger sammen med røyking eller ikke...

For å konkludere; jeg mener det har betydning om du røyker, men jeg vet ikke om betydningen er så stor at det er verdt å prøve å slutte dersom det er vanskelig og belastende for deg. Det eneste jeg kan si helt sikkert er at du kommer til å bli utrolig stolt av deg selv dersom du klarer å slutte!

Lykke til, fra

Etter hva jeg leste her om dagen og det jeg har hørt, har det faktikst det, vennen min.

Jeg ville si det til deg da vi snakket om røyken din, men det virket som om du var klar over det så jeg fant ut at jeg ikke trengte å mase om det.

Glad i deg....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...