Gå til innhold

Nå er jeg litt hypotetisk...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har null erfaring verken med khlamydia eller det å være gutt, men jeg vet om flere damer som har hatt det i årevis uten å merke det.

En av dem oppdaget det på en rutinekontroll, og enten hun eller mannen hennes må ha hatt det fra før de traff hverandre (ikke noe utroskap her), så da må jo det gså bety at han har hatt det.

Har null erfaring verken med khlamydia eller det å være gutt, men jeg vet om flere damer som har hatt det i årevis uten å merke det.

En av dem oppdaget det på en rutinekontroll, og enten hun eller mannen hennes må ha hatt det fra før de traff hverandre (ikke noe utroskap her), så da må jo det gså bety at han har hatt det.

Oki... jaja, er jo bare å dytte i seg en pille, men greit å vite om man har hatt det i 5 år og smitta en bråte kvinnfolk, lissom...

Lite sannsynlig at den hypotetiske meg kan ha fått det det siste året, grunnet at jeg kjenner de jeg har hatt sex med, vet om deres sexliv, samt at den hypotetiske meg stort sett har brukt kondom.

Men det er jo bare hypotetisk, og langt fra sikkert at personen i eksempelet over har det :)

Oki... jaja, er jo bare å dytte i seg en pille, men greit å vite om man har hatt det i 5 år og smitta en bråte kvinnfolk, lissom...

Lite sannsynlig at den hypotetiske meg kan ha fått det det siste året, grunnet at jeg kjenner de jeg har hatt sex med, vet om deres sexliv, samt at den hypotetiske meg stort sett har brukt kondom.

Men det er jo bare hypotetisk, og langt fra sikkert at personen i eksempelet over har det :)

En lege jeg gikk til for å få p-piller mens jeg studerte i Tr-heim sa med et smil at det var et visst klasseskille i by'n når det gjaldet studenter og kjønssykdommer.

Studerte man på NTH, som det het dengangen, så var det størst sjanse for khlamydia. Men studerte man på sosialhøgskolen (?) fikk man helst gonnorre! *lol*

En lege jeg gikk til for å få p-piller mens jeg studerte i Tr-heim sa med et smil at det var et visst klasseskille i by'n når det gjaldet studenter og kjønssykdommer.

Studerte man på NTH, som det het dengangen, så var det størst sjanse for khlamydia. Men studerte man på sosialhøgskolen (?) fikk man helst gonnorre! *lol*

Det stemmer nok. Kjenner folk som har studert på NTH, og de har selvsagt hatt klamydia mens de var i Trondheim :)

Annonse

Klamydia kan være helt uten symptomer, og da kan man gå lenge med den. Ofte ikke før etter at man har smittet en partner som får symptomer eller sjekker seg for sikkerhets skyld.

Det lureste er nok å teste seg hvis en har hatt usikker sex. Det er jo så enkelt, bare lever inn en urinprøve hos legen. Alle med nye partnere burde gjøre det før de går til sengs med hverandre.

Hvis man er gutt, pleier det å gi symptomer, ofte innen kort tid etter smitte (1-2 uker). Men klamydia er skummel, noen merker aldri noe. Særlig hos jenter er det farlig.

Leste en gang et innlegg her fra en jente som hadde gått med klamydia i 8 ( !) år uten å vite det!

Såvidt jeg har kunnet lese meg til, merker gutter ofte en slags utflod. Gulaktige greier, som kan ses i trusene. Svie ved vannlating, og noen ganger hoven pung.

Klamydia kan være helt uten symptomer, og da kan man gå lenge med den. Ofte ikke før etter at man har smittet en partner som får symptomer eller sjekker seg for sikkerhets skyld.

Det lureste er nok å teste seg hvis en har hatt usikker sex. Det er jo så enkelt, bare lever inn en urinprøve hos legen. Alle med nye partnere burde gjøre det før de går til sengs med hverandre.

>>Alle med nye partnere burde gjøre det før de går til sengs med hverandre

Med den "omløpshastigheten" enkelte har på ONS, jf diverse tråder lenger ned, blir det mange besøk hos legen, ja! ;-)

Hvis man er gutt, pleier det å gi symptomer, ofte innen kort tid etter smitte (1-2 uker). Men klamydia er skummel, noen merker aldri noe. Særlig hos jenter er det farlig.

Leste en gang et innlegg her fra en jente som hadde gått med klamydia i 8 ( !) år uten å vite det!

Såvidt jeg har kunnet lese meg til, merker gutter ofte en slags utflod. Gulaktige greier, som kan ses i trusene. Svie ved vannlating, og noen ganger hoven pung.

Ja, det er nemlig det jeg også har hørt. Det at gutter vil merke det. I hvertfall kjenner jeg jo en del som har hatt det, og de har funnet det ut nettopp fordi det har svidd når de har pissa, eventuelt denne utfloden du snakker om.

Det kan jo være falsk alarm, men hvis det ikke er det så er det vel 99 % sikkert at jeg har gått med det i minst 2 år, og det er jo lenge. I tillegg har jeg isåfall smitta andre, og disse burde isåfall ha sagt fra til meg.

De fleste jeg har hatt sex med de to siste årene, med unntak av i et par forhold, har jeg brukt kondom sammen med, og de jeg ikke har brukt det med er jeg utrolig sikre på. Kjenner dem jo godt, og vil som sagt påstå at det er merkelig om de ikke har sagt noe til meg. Jenter tester seg jo regelmessig...

Men det kan jo være en eller annen slubbert som har droppet å si noe...

Joa, du har selvsagt rett.

I en periode for noen år siden så var jeg nok litt uaktsom i forhold til gummibruk ved enkelte anledninger, men det har jeg ikke vært de siste par årene.

Det er derfor jeg lurer på hvor lenge sånt kan sitte...

Joa, du har selvsagt rett.

I en periode for noen år siden så var jeg nok litt uaktsom i forhold til gummibruk ved enkelte anledninger, men det har jeg ikke vært de siste par årene.

Det er derfor jeg lurer på hvor lenge sånt kan sitte...

SDD: "...hvor lenge sånt kan sitte..."

Svaret på dette er vel at det sitter inntil du får hjelp til å bli kvitt det (altså at det ALDRI hjelper å stikke hodet i sanden og håpe på at det skal forsvinne "av seg selv").

Annonse

Svaret på dette er vel at det sitter inntil du får hjelp til å bli kvitt det (altså at det ALDRI hjelper å stikke hodet i sanden og håpe på at det skal forsvinne "av seg selv").

Ikke misforstå.

Jeg tenkte mer tilbake på hvem jeg kunne fått det fra. Hvor lenge jeg kunne hatt det. Trodde trossalt at man merket sånt etter en stund.

Jeg tror ikke det forsvinner av seg selv. Det forsvinner av 2 piller :)

Døh, gå og test deg, pingla!

Eh, jeg mener selvsagt at den hypotetiske personen i innlegget ditt skal teste seg... ;)

Du misforstår.

Jeg finner ut i morgen om jeg har det eller ikke. Det jeg lurte på hva om sånt kunne sitte i kroppen i mange år uten at man visste om det.

Det er trossalt ganske relevant i forhold til hvem jeg eventuelt kan ha prestert å smitte etter at jeg (kanskje) fikk det.

Du misforstår.

Jeg finner ut i morgen om jeg har det eller ikke. Det jeg lurte på hva om sånt kunne sitte i kroppen i mange år uten at man visste om det.

Det er trossalt ganske relevant i forhold til hvem jeg eventuelt kan ha prestert å smitte etter at jeg (kanskje) fikk det.

Å, så du tenker på andre, altså!!!

Neida, jeg skjønte det faktisk, tenkte bare at det muligens var en kombinasjon av flere faktorer; en var OM du kan ha klamydia, en annen HVEM du eventuelt har blitt smittet av, og en tredje hvem DU eventuelt har smittet...I alle tilfelle var det vel lurt å teste seg! Jeg er ikke tapt bak en vogn, som du ser!

Hodet i sanden, den er ny!

Det trikset jeg har hørt om er å dyppe hodet i sprit, men om det hjelper på noe vet jeg ikke.

Men i sanden da?

chlamydia kan man dessverre ha i mange år uten å merke noe til det.

Jeg har hatt chlamydia en gang for 10 år siden eller noe sånt. Det ble merka da han jeg var sammen med da testa seg - det ble noen kraftige beskyldninger mot meg om at jeg måtte bare ha vært utro mot han, noe jeg seff ikke hadde vært - helt til han tok seg en prat med legen, og fikk beskjed om at man kunne ha chlamydia i flere år uten å merke noe til det.

chlamydia kan man dessverre ha i mange år uten å merke noe til det.

Jeg har hatt chlamydia en gang for 10 år siden eller noe sånt. Det ble merka da han jeg var sammen med da testa seg - det ble noen kraftige beskyldninger mot meg om at jeg måtte bare ha vært utro mot han, noe jeg seff ikke hadde vært - helt til han tok seg en prat med legen, og fikk beskjed om at man kunne ha chlamydia i flere år uten å merke noe til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...