Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg foretok min andre laparskopi operasjon for to dager siden. Jeg ble innlagt fredag for smertebehandling, og legene trodde ikke de kom til å finne noe ved en evt laparskopi op. Etter jeg insisterte så gjorde de ett inngrep likevel og fant masse cyster. Er det vanlig at de formerer seg så fort selv når jeg ikke har hatt menstrasjon på 8 mnd'er? Mitt andre spm er: legene på sykehuset sa at nå burde jeg bli smertefri ettersom de fjernet det meste av cystene, jeg har derfor ikke fått ny resept på Zoladex ( som jeg har tatt to ganger. Det er de sprøytene som varer en mnd av gangen ikke tre mnd'er) Det er nå litt over tre uker siden jeg tok den siste sprøyta. Er det lenge til jeg vil få tilbake mensen? Jeg og samboeren min har diskutert lenge og vel, og funnet ut at vi skal prøve å bli gravid, vil dette ta lang tid med ttanke på at jeg har gått først på p-sprøyter i seks mnd'er og deretter zoladex i to mnd'er??? Er det mye vanskeligere å bli gravid med endometriose? Har hørt at det er vanskelig OG at det er en stor risiko for å føde for tidlig.. Huff, dette ble mange spm og ganske rotete men jeg håper du forstår og kan svare meg likevel.. =) På forhånd takk..

- Ans

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83782-endometriose-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke fast mønster for hvordan endometriose oppfører seg. Man anbefaler vanligvis ikke laparoskopi mens det fortsatt er medikament ’i blodet’ (inntil noen uker før mensen kommer tilbake) fordi mye av endometriosen vil være skjult når den ikke har vært stimulert av østrogen. Først når man får sine egne hormoner tilbake dukker endometriosen opp for fult så man får et reelt inntrykk av omfanget. Legen kan bare fjerne de forandringer de ser.

Det er ikke all endometriose som reagerer på behandling.

Det er dessverre mange (ca 40%) som ikke blir smertefri etter slik brenning.

Etter siste Zoladex injeksjon (ved månedlige sprøyter) går det ca 2 ½ måned til det kommer menstruasjon. Man kan bli gravid før mensen kommer tilbake!

Etter siste p-sprøyte kan det gå opp til et år før mensen kommer tilbake.

Det er derfor vanskelig å si når du igjen har mulighet for å bli gravid, men det lyder fornuftig å prøve nå. Hvor rask du blir gravid vil også avhenge av din alder.

60-70% av de med endometriose har ikke problemer med å bli gravid, og det er ikke større risiko for abort, graviditet utenfor livmor eller for tidlig fødsel fordi man har endometriose.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...