Gå til innhold

Hva er egentlig en frimurer?

Anbefalte innlegg

Gjest undrer meg veldig
Skrevet

Og hva driver frimurerne med? Er det en slags hemmelig organisasjon, med hemmelige agendaer? Noen som vet?

Ørkenvandreren
Skrevet

En frimurer er medlem i et -synes jeg - rimelig latterlig broderskap.

Man må bli invitert for å kunne bli medlem, og losjene er vel bare åpne for menn (dog finnes det også enkelte rene kvinnelosjer). Forøvrig er en losje om trent det samme som en lokal klubb, som har en sentral tilknytning.

Frimureriet er delt opp i en rekke grader, som man etterhvert avanserer i, avhengig av interesse og personlige forutsetninger. Ideen er at man gjennom ritualene til den enkelte grad skal vokse som menneske. Inneholdet i de enkelte gradene er stort sett en hemmelighet, ikke bare for utenforstående, men også for "brødrene" som ikke har nådd den angjeldene graden. Frimureriet er tuftet på et kristens grunnsyn, og skal prinsippielt rekruttere medlemmer fra alle samfunnslag, men slik fungerer det ikke i praksis.

Skrevet

Man må bli invitert for å kunne bli medlem, og losjene er vel bare åpne for menn (dog finnes det også enkelte rene kvinnelosjer). Forøvrig er en losje om trent det samme som en lokal klubb, som har en sentral tilknytning.

Frimureriet er delt opp i en rekke grader, som man etterhvert avanserer i, avhengig av interesse og personlige forutsetninger. Ideen er at man gjennom ritualene til den enkelte grad skal vokse som menneske. Inneholdet i de enkelte gradene er stort sett en hemmelighet, ikke bare for utenforstående, men også for "brødrene" som ikke har nådd den angjeldene graden. Frimureriet er tuftet på et kristens grunnsyn, og skal prinsippielt rekruttere medlemmer fra alle samfunnslag, men slik fungerer det ikke i praksis.

rimelig latterlig var nå mildt sagt. :-)

Skrevet

Du har hørt om fribryting? Vel, frimuring er på mange måter det samme, bare at de driver med muring istedenfor bryting. Som en liten kuriositet kan jeg nevne at det også finnes frisjakk.

Skrevet

DET tenkte jeg at jeg skulle skrive innlegg og spørre om her en dag også! Jeg blir så grådig nysgjerrig hver gang jeg ser masse dresskledde og striglede menn samle seg og gå inn i Frimurerlogen i Trondheim...

Mora til en kamerat av meg er med i ei forening som det der for damer, og det lille hun har forsnakket seg til meg om, er at de blant annet jobber med å samle inn penger til handicappede barn...

Skal lese innleggene under her nå, og se om jeg blir noe klokere!

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Noen syns dette broderskapet er grunnlag for kameraderi og en slags "broderskapskorrupsjon". Frimurere kan tenkes å prioritere en annen frimurer foran andre. Hvis han sitter f eks i høyesterett kan han påvirke dommer som avsies til fordel for en broder.

Skrevet

Noen syns dette broderskapet er grunnlag for kameraderi og en slags "broderskapskorrupsjon". Frimurere kan tenkes å prioritere en annen frimurer foran andre. Hvis han sitter f eks i høyesterett kan han påvirke dommer som avsies til fordel for en broder.

Vet du ; min bestefar var frimurer.

Bestemoren min er i damelosjen da ..

Det stemmer til dels det du sier .

Er det en i Losjen som for eksempel er lege , bruker de han.

(Akkurat der har jeg dårlig erfaring.)

De støtter hverandre i det meste .

Et utrolig sammensveiset "samfunn".

Husker jeg var så facinert da jeg bodde hos dem , alle de flotte dresskledde mennene som kom og gikk ;o)

Har ofte spurt bestemora mi om hva de driver med , men..nei, har ikke blitt så veldig klokere.

Men de samler inn mange penger til veledige formål.

damelosjen i Stavanger har gitt stor pengesummer til den nye kreftforenongen og møter opp dit en gang i uka og serverer flotte smørbrød.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

DET tenkte jeg at jeg skulle skrive innlegg og spørre om her en dag også! Jeg blir så grådig nysgjerrig hver gang jeg ser masse dresskledde og striglede menn samle seg og gå inn i Frimurerlogen i Trondheim...

Mora til en kamerat av meg er med i ei forening som det der for damer, og det lille hun har forsnakket seg til meg om, er at de blant annet jobber med å samle inn penger til handicappede barn...

Skal lese innleggene under her nå, og se om jeg blir noe klokere!

De ofrer og spiser småbarn bl a. Ikke hver dag det da.

Skrevet

De ofrer og spiser småbarn bl a. Ikke hver dag det da.

Var godt bestefaren min ikke spiste meg opp da ;o)

Bodde mye der skjønner du , så jeg hadde vært et lett bytte ....

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Var godt bestefaren min ikke spiste meg opp da ;o)

Bodde mye der skjønner du , så jeg hadde vært et lett bytte ....

Da var du heldig !

Skrevet

Da var du heldig !

Var nok det.

Men hen var UTROLIG glad i unger...hmmm...

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Var nok det.

Men hen var UTROLIG glad i unger...hmmm...

Der ser du.

Neida, ritualene er urgamle, og stammer vel fra korsridderne på 1300 tallet. Ritualene tror jeg er beskrevet på internett, da på fransk.

Rotary er jo lait utgaven og det fins her jeg bor også. Det er kun en kameratklubb, og åpen for damer. Ingen ritualer og annet tullbaill.

• 2 år senere...
medmenneske2005
Skrevet

Bra skrevet og du har rett i dette, men du tar feil ang samfunnsklasser. Det finnes både bussjåfører og drosjesjåfører som er medlemmer i logen. Det er tre andre frimurere som skal gå god for en som vil opptas i systemet, og finnes ikke det, så ordner det seg alikevell. Her i norge må man bekjenne seg til den kristne tro (uten at dette defineres nærmere) og ikke være domsfelt for å bli medlem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...