Gå til innhold

Dansk sproglære for nordmænd

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å lære å skrive dansk da studiet jeg skal inn på er i Danmark og en del av opptaksprøven er en dansk rettskrivnings- og ordforrådsprøve...

Noen som aner hvordan jeg kan gjøre det? Rettskrivning i seg selv er ikke så vanskelig, men ordstillingen på dansk er fryktelig innviklet...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84077-dansk-sprogl%C3%A6re-for-nordm%C3%A6nd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må huske på komma foran ALLE konjunksjoner, i alle fall. Det er stort sett det eneste jeg har fått med meg. Tallsystemet er håpløst for en som meg å lære seg, og når dansker snakker, skjønner jeg omtrent ingenting.

Lykke til med studiene! (Arkitektstudie?)

Vet ikke om noen opplæring du kan ta, men mye kommer i hvert fall av seg sjøl etter kort tid. Har sjøl bodd i Danmark, og det er utrolig hvor fort ting glir inn. Det første som "satt" var tallsystemet, som før hadde vært totalt gresk for meg.

Du må huske på komma foran ALLE konjunksjoner, i alle fall. Det er stort sett det eneste jeg har fått med meg. Tallsystemet er håpløst for en som meg å lære seg, og når dansker snakker, skjønner jeg omtrent ingenting.

Lykke til med studiene! (Arkitektstudie?)

Tak(ingen stavefeil her, det er sånn de skriver "takk" på dansk...), det er ikke arkitektstudie... jeg skal bli noe så fint som "dual purpose skibschef".. (overstyrmann, kaptein eller maskinsjef på skip) det tar nesten 8 år ... hjelp!!!!(men halvparten av studietiden er heldivis i arbeid med skattefri lønn...)

Vet ikke om noen opplæring du kan ta, men mye kommer i hvert fall av seg sjøl etter kort tid. Har sjøl bodd i Danmark, og det er utrolig hvor fort ting glir inn. Det første som "satt" var tallsystemet, som før hadde vært totalt gresk for meg.

Har selv også"bodd" i Danmark (seilt med dansk skip i 4 måneder)... får til det der med rettskrivning ganske bra.. men ordstillingen er helt gresk for meg... det verste er at jeg kan se det jeg skriver er feil, men jeg klarer ikke gjøre det om så det blir riktig!!!

Tak(ingen stavefeil her, det er sånn de skriver "takk" på dansk...), det er ikke arkitektstudie... jeg skal bli noe så fint som "dual purpose skibschef".. (overstyrmann, kaptein eller maskinsjef på skip) det tar nesten 8 år ... hjelp!!!!(men halvparten av studietiden er heldivis i arbeid med skattefri lønn...)

Kan du ikke skrive på norsk da? De skjønner da vel norsk skrivemåte like godt som vi forstår dansk... eller?

Jeg spurte om det var arkitektstudie fordi ei venninne av meg flytta til Danmark for å studere. Nå har hun slått seg til ro med mann og barn :o)

Lykke til med utdanningen!

Annonse

Kan du ikke skrive på norsk da? De skjønner da vel norsk skrivemåte like godt som vi forstår dansk... eller?

Jeg spurte om det var arkitektstudie fordi ei venninne av meg flytta til Danmark for å studere. Nå har hun slått seg til ro med mann og barn :o)

Lykke til med utdanningen!

Takk!

Nei, jeg kan desverre ikke skrive på norsk, for 50% av opptaksprøven er en dansk språktest...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...