Gå til innhold

Fins det noko mot å kaste opp?


carolina

Anbefalte innlegg

Vel, den som hadde funnet opp ein medisin mot bulimi hadde nok våre rik nå. Men det er vel nokon som bruker antidepressiva, som skal hjelpe mot hyppige oppkast? Nå vil ikkje eg bruke det, og eg trur ikkje legen min hadde skrive det ut heller, men fins det nokon andre preperater? Eg er sliten både psykisk og fysisk av å kaste opp. Og eg et jevnt heile dagen, sjølv om eg kanskje kaste opp ein del av dei måltida og.(så det blir ikkje at eg sulter meg om dagen og er kjempe svolten om kvelden) Men fordet om eg et et normalt måltid, så går det ein halvtime og eg for lyst på noko søtt, særlig sjokolade så blir eg dårlig og kaster opp. Eg bruker ikkje fingrane heller så det hadde ikkje hjulpet å binda dei fast heller. :) Merker at kroppen og musklaturen er sliten, vel det er det kanskje heller treninga som har litt av skulda for, men uansett eg kaster opp meir nå ein før og er sliten og lei av det, så viss det er nokon med nokon gode råd, så er eg takknemlig for svar. Det hjelper meg ikkje å gjøre nokon andre aktiviteter rett etter at eg et, for eg kaste fortsatt opp 1-2 timar etter viss eg føler for det, greit nok då har jo iallefall kroppen fått sudd opp nokon næringsstoffer, men sliten blir eg uansett.

Klem Carolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg!

Jeg har det på samme måte som deg. Når jeg har spist er jeg fast bestemt på at jeg IKKE skal kaste opp. Men så bare MÅ jeg alikevel det er så forbanna irriterende. Jeg sitter og snakker med de andre og kjenner at jeg blir mer og mer mett.

Jeg tar medisiner mot depresjon

men føler ikke at de hjelper så voldsomt.

*føler med deg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Hei på deg!

Jeg har det på samme måte som deg. Når jeg har spist er jeg fast bestemt på at jeg IKKE skal kaste opp. Men så bare MÅ jeg alikevel det er så forbanna irriterende. Jeg sitter og snakker med de andre og kjenner at jeg blir mer og mer mett.

Jeg tar medisiner mot depresjon

men føler ikke at de hjelper så voldsomt.

*føler med deg*

Kjære Caitlin. Det er mange som har hatt god hjelp av å klare å sette opp forskjellige gjøremål etter måltidet, dvs ha en avtale med en annen person som møter deg ved måltidet- slik at du ikke har noe mulighet for " å forsvinne for deg selv, for tømming". Noen får oppgaver for å bli sin tømming mer bevisst; som f.eks hva tenker/føler du før du spiser,mens du spiser, etterpå og når du kaster opp. Skrive dette ned i din egen bok og ved hvert måltid. Du kan prøve å sette disse tankene i sammenheng med hva du har gjort, hvem du er sammen med osv. Dette bør du gjøre daglig, det er en måte til å bli bedre kjent med deg selv. Når er det lettest og når er det vanskligst. Hvem er du sammen med ? Sett et mål for neste uke. Kanskje det kan hjelpe deg etterhvert til at du ikke MÅ. Når det gjelder antidepressive medisiner finnes det forskjellige typer. Det er mange som ikke er fornøyde og slutter eller velger å bytte preparat. Det er viktig at du lar din lege styre dette da de forskjellige medisiner kan ta relativ lang tid før de gir effekt, eller at f.eks. dosen må økes etter en tid. Likevel er det ofte en kombinasjon av samtaler og medikasjon som gir den beste resultater på sikt. Lykke til !

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...