Gå til innhold

Skremmende gynekologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

elon1365380430

Skremmende gynekologisk undersøkelse, kan noen si hva som kan ha skjedd?

Har vært til rutinemessig underlivsundersøkels,fordi det var flere år siden sist.

Aldri hatt problemer eller sykdommer nedentil.

Det var kun rutineundersøkelse fordi jeg "måtte, pga lenge siden sist".Har selvsagt gjort dette mange ganger før,sikkert 15-20. Det er ubehagelig, men har aldri vært vondt,tidligere.

Kreftprøve føles vanligvis som en negl som skraper,ikke vondt.

Denne gang føltes det om jeg ble spiddet, eller noe enda verre, med en fryktelig spiss gjenstand, langt oppi livmoren.Har ikke født barn. Det var en ordinær undrsøkelse. Det ble ikke udnersøkt noe serlig manuelt,noe jeg kommenterte.

stikkingen varte sikkert et minutt, mye lenger enn en kreftprøve ville tatt, og jeg kommenterte den grusomme smerten, mens det stod på. Legen svarte at jeg hadde "betennelse" men la staks til at det var noe alle kvinner hadde,anvhengig av syklus, og at det IKKE skulle behandles.Hørtes rart,hadde iallfall ikke noe med den smerten å gjøre.Dessuten hadde hun hansker og ikke undersøkt meg da,så hvordan visst hun om en evt betennelse?

Jeg har ingen betennelse,hvis skulle det vært, etter den beskrivelsen hun gav?

Etterpå blødde jeg og hun ba meg ta på truseinlegg pga blødningen.

Jeg sa at jeg aldri hadde blødd tidligere,men hun sa at det var helt normalt å blø, av underslivsundersøkelse, ALLE gjorde det sa hun. Synes det hele var uhyggelig og er veldig redd.

Vil ikke kontakte henne hun har gitt sine svar,som jeg mener var løgn. Derfor er jeg mistenksom.Har hatt ubehag i eggstokkene etterpå, alt føles annerledes.Snakket med venninner og en tidligere lege som alle synes dette er unormalt og uhyggelig, dette kan ikke forveksles med noe som normalt skulle skjedd, og hvorfor løy hun?

Hva i all verden har foregått? (tok 2 prøver, kreft, og av slim, sa hun)

Jeg er slett ingen pyse, dette var ILLE! Vet ikke hva jeg skal gjøre.Svært takknemlig for snarlig svar.

Vil aldri mer gå til lege!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84722-skremmende-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

La merke til at du har vært til en kvinnelig gynekolog/lege..

Jeg har vært til en kvinne som har tatt den undersøkelsen.. Følte hun skulle langt opp i halsen min med ei børste hun brukte.. Det var vondt, og jeg blødde mye etterpå.. Vanlig det sa hun..

Gikk til en dame fordi jeg trodde de var flinke, men aldri mer.. Men har ærfart at menn er mye mere forsiktig..

Hei.

Kan desverre ikke hjelpe deg med problemet ditt, men håper noen andre kan.

Jeg synes dog at jeg må fortelle om mine erfaringer fra kvinnelige gyn. da jeg har et inntrykk av at flere synes de er hardhente.

Har gått jevnlig til gynokolog fra jeg var 16 pga. mye kreft i fam.

I alle år hadde jeg mannlig, dvs. inntil jeg var 23.

Da var jeg på første graviditetskontroll hos kvinnelig gyn. Hun hadde jobbet som jordmor i mange år og var nå allmen.

Aldri har jeg hatt problemer hos henne. Hun var forsiktig, hensynsfull og helt flott å gå til.

Pga flytting har jeg måttet bytte lege, har mannlig almen. men går til årlig sjekk hos kvinnelig gyn. Hun er også meget fin, hensynsfull, rolig og forsiktig.

Ellers må jeg si at jeg aldri har hatt problemer med/etter denne undersøkelsen. Har som sagt gått jevnlig i vel 13 år. Kreftprøva føles som et lite stikk m. litt sviing i noen kort sekund. Har aldri blødd etterpå eller hatt smerter.

Håper du kommer forbi denne opplevelsen siden det er så viktig tross alt å ta en titt innom gyn i ny og ne.

Lykke til.

Gjest jentetjueår

Hei!

La merke til at du har vært til en kvinnelig gynekolog/lege..

Jeg har vært til en kvinne som har tatt den undersøkelsen.. Følte hun skulle langt opp i halsen min med ei børste hun brukte.. Det var vondt, og jeg blødde mye etterpå.. Vanlig det sa hun..

Gikk til en dame fordi jeg trodde de var flinke, men aldri mer.. Men har ærfart at menn er mye mere forsiktig..

Hei

Jeg har både vært hos mannlig spesialist, mannlig allmennlege og kvinnelig allmennlege og tatt gynekologisk undersøkelse (g.u.). Jeg var godt fornøyd med både den mannlige spesialisten (men måtte slutte pga prisen) og den kvinnelige legen. Begge to var forsiktige, jeg kjente nesten ingenting og jeg blødde ikke etter g.u. hos disse. Men g.u. hos den mannlige allmennlegen var ikke en god opplevelse. Det gjorde ganske vondt, og begge gangene begynte jeg å blø. Og det var ikke noe galt som kunne gjøre at det blødde heller...

Men uansett så tror jeg man nesten må prøve seg litt fram og finne en som man syns passer. Leger er forskjellige de også, (noen burde kanskje fulgt litt bedre med i undervisningen om g.u.!)

Det trenger ikke gjøre vondt å ta en slik undersøkelse, og det er jo så viktig å ta en i blant!

Gjest tuttala

Uff, for noen opplevelser. Men jeg tror neppe det har med legens kjønn å gjøre!

Det finnes flere slags kreftprøver, enkelte tas fra inni livmoren, og det er noe mer smertefullt enn den som bare tas fra livmorhalsen. Tror også det er vanlig å blø litt etterpå (det har også jeg gjort).

Om du frykter det er noe galt bør du kontakte en annen lege.

Kan det være at det ble tatt en prøve fra livmorhulen?

Jeg har gjort dette nylig. Det var kjempevondt og frister ikke tilgjentagelse. Jeg har heller ikke født barn. En rørlignende gjenstand på 20-30 cm ble ført inn i livmoren for deretter å bli ført rundt eller litt fram og tilbake for å fylles med materiale. Dette skjedde uten noen form for bedøvelse, og jeg fikk beskjed om at det ville bli en liten menstruasjonsblødning etterpå. Jeg vil heller si en nesten normal mens som for meg gikk direkte over i min normale mens. Prøven ble tatt for å finne ut om det var noe galt i livmorhulen. I tillegg ble tatt vanlig kreftprøve. Det er ikke uvanlig å blø litt etter dette heller. Heldigvis viste mine prøver ikke noe galt.

Annonse

Jeg hadde utrolig vondt under min gynekologiske undersøkelse.Jeg synes det var utrolig ille. enda legen min sa hun var veldig forsiktig. jeg prøvde og slappa av alt jeg kunne men det var ikke så lett når det gjorde så vondt.. jeg har også hørt fra flere at det er lurt å ha med seg truseinlegg når man skal til gynekologen om man skal ta celle prøver. fordi man kan blø noe etter på.. jeg gjorde ikke det. men følte meg helt ommøblert neden til en god stund etter. Hun virket litt ukoslig. og det kan ikke ha vært no hyggelig for deg.. om du er redd noe er galt.. synes jeg du bør gå til en annen lege så du slipper å uroe deg..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...