Gjest Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Eg veit ikkje om dette innlegget høyrer heime her, men eg håpar at nokon her er i samme situasjon som meg og kan svare. Eg er ei jente på 25 år med sambuar. Vi har bestemt oss for å kaste prevansjonen til sommaren og prøve å få barn. Sidan det var lenge sidan forrige gynekologiske undersøkelse og pga svært uregelmessig mens bestemte eg meg for å ta ein legesjekk for sikkerhets skyld. På grunn av uregelmessig mentruasjon tok legen ei blodprøve som skulle sendast til hormon-sjekk. I går fekk eg brev i posten der det stod at eg hadde unormalt høgt nivå av hormonet FSH og at dette kunne tyde på eggstokksvikt/ begynnande overgangsalder. Han skulle henvise meg til spesialist etter nyttår. Har no søkt litt på internett og det eg finn er ikkje akkurat oppløftande. FSH varierer naturlig i løpet av menstruasjonssyklusen, men det skal aldri vere så høgt nivå som det var hos meg. Er det virkelig mulig å komme i overgangsalderen så tidlig? Eg fekk mensen då eg var 11 år. Vil tidlig menstruasjon gi tidlig overgangsalder? Håpar at nokon her er i samme situasjon som meg og at nokon kan fortelle meg at det fremdeles er håp om at eg kan få barn ved hjelp av hormontilskudd eller prøverør. Utifrå det eg har funne på internett ser det ut til at det er lite vits i å tilføre FSH for å stimulere eggstokkane slik at egga blir modne sidan eg allerede har høgt FSH-nivå. Har eit lite håp om at nokon på laboratoriet kan ha forbytta blodprøven min eller gjort ein feil. Eg har hatt lyst på barn i 5 år allerede men vi bestemte oss for å vente til vi begge var ferdig med utdanning. No var alt klart og så får eg dette slaget i trynet før vi i det heile tatt har begynt å prøve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85538-forh%C3%B8yet-fsh/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Det var ingen kjekk beskjed å få det der. Jeg vet ingenting om forhøyet FSH, men anbefaler deg å søke litt på temaet her på DOL. Det kan godt være at noen har skrevet noe om det før. Lykke til videre og du, hadde jeg vært deg, hadde jeg kastet de P-pillene med en gang. ) Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85538-forh%C3%B8yet-fsh/#findComment-465087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jig Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Det var ingen kjekk beskjed å få det der. Jeg vet ingenting om forhøyet FSH, men anbefaler deg å søke litt på temaet her på DOL. Det kan godt være at noen har skrevet noe om det før. Lykke til videre og du, hadde jeg vært deg, hadde jeg kastet de P-pillene med en gang. ) Hilsen Hei, det var meg som skreiv innlegget over. Var umulig å finne eit nick som ikkje var reservert, så til slutt ga eg opp. Eg kasta p-pillene for over eit år sidan. Har brukt kondom siste året. Men viss eg er i ferd med å få ein tidlig overgangalder trur eg vi må kaste kondomane med ein gang og sette i gang. Eg er berre så redd for at det allerede er for seint. Har søkt litt rundt på DOL og det ser ut til at egg-donasjon er einaste muligheit når det ikkje blir produsert egg lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85538-forh%C3%B8yet-fsh/#findComment-465144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsims Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Hei, det var meg som skreiv innlegget over. Var umulig å finne eit nick som ikkje var reservert, så til slutt ga eg opp. Eg kasta p-pillene for over eit år sidan. Har brukt kondom siste året. Men viss eg er i ferd med å få ein tidlig overgangalder trur eg vi må kaste kondomane med ein gang og sette i gang. Eg er berre så redd for at det allerede er for seint. Har søkt litt rundt på DOL og det ser ut til at egg-donasjon er einaste muligheit når det ikkje blir produsert egg lenger. Kast prevensjon, og kom dere til lege for å komme i kø for assistert befruktning så fort som mulig! Få samboeren din til å teste sæden sin frivillig før dere er til utredning, det kan dere spare tid på. Poenget mitt er at det kan hende kroppen din fremdeles produserer egg gode nok til å gjennomføre assistert befruktning, men sjansene vil minke måned for måned. Vi står på venteliste for eggdonasjon av en annen grunn enn deg, men det har likheter. Skulle det komme så langt for deg, så er ikke det verdens undergang, selv om det blir dyrt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85538-forh%C3%B8yet-fsh/#findComment-465330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidligere ivf-er Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Hei! Vil bare spørre deg om hvor høgt FSH var, og på hvilken syklusdag du tok blodprøven? Helst skal det tas på dag 2 - 4. Jeg har en FSH på like under 9, og har hørt at det er moderat høgt. Jeg har da også hatt normalt mange egg på ivf, men må ha høgere medisindose en det som er mest vanlig. Har hørt at hvis man har over 10 så kan det tyde på at man kan få fram færre egg ved ivf. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85538-forh%C3%B8yet-fsh/#findComment-465497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.