Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er en kjent sak det at alle medisiner funker mye dårligere ved bruk av alkohol under behandlingen, forde opptaket av medisinen i kroppen da blir dårligere.

Vel, det var vel ikke helt riktig det kategoriske utsagnet der.

Den største faren ved bruk av alkohol sammen med en del legemidler er at effekten av legemidlet og alkoholen kan forsterkes, og i endel tilfeller kan dette gi skadelige bivirkninger.

Når det overhodet ikke står noe i felleskatalogteksten om forsiktighet med bruk av alkohol betyr det at det ikke er farlig å ta et glass vin mens man går på medisinene.

Når det gjelder Pergotime skal man være forsiktig ved leverproblemer, og alkohol påvirker leveren, så man bør nok ikke tylle i seg store mengder akkurat!

Generelt er det lurt å vise måtehold med alkohol når man bruker medisiner, men det er ikke noen grunn til å være helt avholdende heller, så lenge det ikke angis for det enkelte medikament.

Kos deg med en liten en på julebord du, men du trenger jo ikke havne helt under bordet ;-)

PS Jeg er ikke lege eller farmasøyt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85952-alkohol-og-pergotime/#findComment-467777
Del på andre sider

Gjest spinn3vill

Vel, det var vel ikke helt riktig det kategoriske utsagnet der.

Den største faren ved bruk av alkohol sammen med en del legemidler er at effekten av legemidlet og alkoholen kan forsterkes, og i endel tilfeller kan dette gi skadelige bivirkninger.

Når det overhodet ikke står noe i felleskatalogteksten om forsiktighet med bruk av alkohol betyr det at det ikke er farlig å ta et glass vin mens man går på medisinene.

Når det gjelder Pergotime skal man være forsiktig ved leverproblemer, og alkohol påvirker leveren, så man bør nok ikke tylle i seg store mengder akkurat!

Generelt er det lurt å vise måtehold med alkohol når man bruker medisiner, men det er ikke noen grunn til å være helt avholdende heller, så lenge det ikke angis for det enkelte medikament.

Kos deg med en liten en på julebord du, men du trenger jo ikke havne helt under bordet ;-)

PS Jeg er ikke lege eller farmasøyt!

eljo!

Jeg skrev dette i mitt svar:"Det er en kjent sak det at alle medisiner funker mye dårligere ved bruk av alkohol under behandlingen, forde opptaket av medisinen i kroppen da blir dårligere."

-Selvsagt riktig som du skriver,jeg formulerte meg litt feil!Men med at medisinene funker dårligere og at opptaket blir dårligere, mente jeg at medisinene funket feil og ble opptatt i feil mengde i kroppen med alkohol inne i bildet.Burde ha skrevet det slik!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85952-alkohol-og-pergotime/#findComment-467785
Del på andre sider

eljo!

Jeg skrev dette i mitt svar:"Det er en kjent sak det at alle medisiner funker mye dårligere ved bruk av alkohol under behandlingen, forde opptaket av medisinen i kroppen da blir dårligere."

-Selvsagt riktig som du skriver,jeg formulerte meg litt feil!Men med at medisinene funker dårligere og at opptaket blir dårligere, mente jeg at medisinene funket feil og ble opptatt i feil mengde i kroppen med alkohol inne i bildet.Burde ha skrevet det slik!

Beklager, men utsagnet ditt ble ikke mer korrekt av rettelsen din. Eljo hadde et meget godt svar på spørsmålet. Noen legemidler går fint sammen med alkohol, andre gjør det ikke. Hva som skjer i kroppen varierer for det enkelte preparat.

Man kan godt dikke noen vinglass på julebordet selv om man bruker Pergotime.

(PS: Jeg er farmasøyt)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85952-alkohol-og-pergotime/#findComment-470345
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest spinn3vill

Beklager, men utsagnet ditt ble ikke mer korrekt av rettelsen din. Eljo hadde et meget godt svar på spørsmålet. Noen legemidler går fint sammen med alkohol, andre gjør det ikke. Hva som skjer i kroppen varierer for det enkelte preparat.

Man kan godt dikke noen vinglass på julebordet selv om man bruker Pergotime.

(PS: Jeg er farmasøyt)

Da vet du mer enn en lege som har praktisert i 15 år!!Slike medisiner skal heller ikke kombineres med alkohol sier legen, og han vet nok hva han prater om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85952-alkohol-og-pergotime/#findComment-476678
Del på andre sider

Annonse

Da vet du mer enn en lege som har praktisert i 15 år!!Slike medisiner skal heller ikke kombineres med alkohol sier legen, og han vet nok hva han prater om.

Ja, jeg vet vel antagelig mer enn den legen da...

Det er dessverre ikke slik at alt leger sier er 100% korrekt til en hver tid. Jeg tar også feil innimellom, men her har jeg rett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85952-alkohol-og-pergotime/#findComment-477947
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...