Gjest ikke undertegnet Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Jeg er født 1944. I 1994 fjernet jeg en stor muskelknute/godartet svulst fra livmoren Samtidig ble eggstokker og eggledere fjernet Etter dette begynte jeg med østrogenbehandling (Progynova)Først 2 mg, nå 1 mg.. Etter dette har jeg fått mye veskeansamling i kroppen, særlig i føttene, men ellers hele kroppen. Er dette tilfeldig? Jeg hvet at østrogen hjelper for hetetokter og benskjørhet. Mitt spørsmål er om hva som er positivt og hva som er negativt med østrogenbehandling?? Hva er bivirkninger? Kan jeg like gjerne slutte med østrogen, når jeg har brukt det såpass lenge? Da jeg fikk Progynova første gang sa legen at jeg måtte regne med å bruke dette hele livet siden eggstokker m.v.. var fjernet. Jeg har hele tiden hatt noen små blødninger,understreker at de bare er litt blødning av og til,Det kan være fra noen uker til flere måneder mellom hver gang Hva er dette? Er det p.g.a. østrogenbehandlingen og er dette farlig.? Er det riktig som noen sier at de ikke kan få livmorhalskreft - og ikke behøver å ta celleprøver - når de ikke har hatt samleie? Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86194-%C3%B8strogenbehandling-mv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Var det bare en muskelknute du fikk fjernet? I din alder er det vanligst å fjerne hele livmoren. Siden du bare har brukt Progynova går jeg utfra at livmoren er fjernet, ellers må man bruke et annet hormonpreparat (østrogen og gestagen/progesteron kombinasjon). Hvis du har din livmor i behold, bør du så fort som mulig få en skikkelig undersøkelse, ren østrogen (Progynova) kan gi uheldig celledeling og i verste fall en snill type av livmorkreft Hvis livmorhalsen står tilbake, vil det være å anbefale med celleprøve hvert 3.år. Det er meget liten risiko for livmorhalskreft hos kvinner som ikke har hatt samleie, men det er ikke helt utelukket. Også her vil blødning være grunn til snarlig undersøkelse. Positive aspekter ved østrogen: beste hjelp mot hetetokter, beskytter mot benskjørhet, gir bedre slimhinner i skjede og nedre urinveier, beskytter mot tykktarmskreft, kan muligens utsette debut av Alzheimer. Negative: uten gestagen øker det risiko for livmorkreft (østrogen med gestagen gir ingen økt risiko, kanskje beskyttelse), økt risiko for brystkreft ved bruk over 4-5 år, økt risiko for blodpropp (spesielt første året). Usikkerhet: om østrogen påvirker risiko for hjerte-karsykdommer (hjerteinfarkt og hjerneslag). Det er liten grunn til å tro at du har fått hevelser pga den lille østrogendosen. Du har jo brukt østrogen så lenge at det burde ha kommet før, om det var en bivirkning. Det er ikke noe i veien for at du kan slutte med østrogen og se hvordan det går uten. Men aller først bør du få en sjekk. Vennlig hilsen Mette H Moen PS kan du gi tilleggsinformasjon om hele livmoren, kun livmorlegemet (ikke livmorhalsen) er fjernet eller om det bare er muskelknuten som er fjernet? Takk. Du skal ikke betale for å legge inn denne ekstra opplysningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86194-%C3%B8strogenbehandling-mv/#findComment-470128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Var det bare en muskelknute du fikk fjernet? I din alder er det vanligst å fjerne hele livmoren. Siden du bare har brukt Progynova går jeg utfra at livmoren er fjernet, ellers må man bruke et annet hormonpreparat (østrogen og gestagen/progesteron kombinasjon). Hvis du har din livmor i behold, bør du så fort som mulig få en skikkelig undersøkelse, ren østrogen (Progynova) kan gi uheldig celledeling og i verste fall en snill type av livmorkreft Hvis livmorhalsen står tilbake, vil det være å anbefale med celleprøve hvert 3.år. Det er meget liten risiko for livmorhalskreft hos kvinner som ikke har hatt samleie, men det er ikke helt utelukket. Også her vil blødning være grunn til snarlig undersøkelse. Positive aspekter ved østrogen: beste hjelp mot hetetokter, beskytter mot benskjørhet, gir bedre slimhinner i skjede og nedre urinveier, beskytter mot tykktarmskreft, kan muligens utsette debut av Alzheimer. Negative: uten gestagen øker det risiko for livmorkreft (østrogen med gestagen gir ingen økt risiko, kanskje beskyttelse), økt risiko for brystkreft ved bruk over 4-5 år, økt risiko for blodpropp (spesielt første året). Usikkerhet: om østrogen påvirker risiko for hjerte-karsykdommer (hjerteinfarkt og hjerneslag). Det er liten grunn til å tro at du har fått hevelser pga den lille østrogendosen. Du har jo brukt østrogen så lenge at det burde ha kommet før, om det var en bivirkning. Det er ikke noe i veien for at du kan slutte med østrogen og se hvordan det går uten. Men aller først bør du få en sjekk. Vennlig hilsen Mette H Moen PS kan du gi tilleggsinformasjon om hele livmoren, kun livmorlegemet (ikke livmorhalsen) er fjernet eller om det bare er muskelknuten som er fjernet? Takk. Du skal ikke betale for å legge inn denne ekstra opplysningen. Hele livmoren ble fjernet - og begynte med Progynova med samme etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86194-%C3%B8strogenbehandling-mv/#findComment-471473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Var det bare en muskelknute du fikk fjernet? I din alder er det vanligst å fjerne hele livmoren. Siden du bare har brukt Progynova går jeg utfra at livmoren er fjernet, ellers må man bruke et annet hormonpreparat (østrogen og gestagen/progesteron kombinasjon). Hvis du har din livmor i behold, bør du så fort som mulig få en skikkelig undersøkelse, ren østrogen (Progynova) kan gi uheldig celledeling og i verste fall en snill type av livmorkreft Hvis livmorhalsen står tilbake, vil det være å anbefale med celleprøve hvert 3.år. Det er meget liten risiko for livmorhalskreft hos kvinner som ikke har hatt samleie, men det er ikke helt utelukket. Også her vil blødning være grunn til snarlig undersøkelse. Positive aspekter ved østrogen: beste hjelp mot hetetokter, beskytter mot benskjørhet, gir bedre slimhinner i skjede og nedre urinveier, beskytter mot tykktarmskreft, kan muligens utsette debut av Alzheimer. Negative: uten gestagen øker det risiko for livmorkreft (østrogen med gestagen gir ingen økt risiko, kanskje beskyttelse), økt risiko for brystkreft ved bruk over 4-5 år, økt risiko for blodpropp (spesielt første året). Usikkerhet: om østrogen påvirker risiko for hjerte-karsykdommer (hjerteinfarkt og hjerneslag). Det er liten grunn til å tro at du har fått hevelser pga den lille østrogendosen. Du har jo brukt østrogen så lenge at det burde ha kommet før, om det var en bivirkning. Det er ikke noe i veien for at du kan slutte med østrogen og se hvordan det går uten. Men aller først bør du få en sjekk. Vennlig hilsen Mette H Moen PS kan du gi tilleggsinformasjon om hele livmoren, kun livmorlegemet (ikke livmorhalsen) er fjernet eller om det bare er muskelknuten som er fjernet? Takk. Du skal ikke betale for å legge inn denne ekstra opplysningen. Hele livmoren er fjernet.og eggledere og eggstokker. Hvordan kan det da komme litt blødninger? Veskeansamlingen i kroppen begynnte like etter at jeg begynnte med østrogen. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86194-%C3%B8strogenbehandling-mv/#findComment-471665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Hele livmoren er fjernet.og eggledere og eggstokker. Hvordan kan det da komme litt blødninger? Veskeansamlingen i kroppen begynnte like etter at jeg begynnte med østrogen. Takk. Det virker rart om Progynova skulle gi deg vannansamling da i all fall 1 mg er mindre østrogen enn det dine eggstokker produserte. Har du gått opp i vket? det kan gi væskeansamling. Du kan evt holde pause en stund for å se om hevelsen går tilbake og hvis det er tilfelle -og du ønsker fortsatt behandling- prøve et annet produkt, f.eks.Livial. Jeg kan ikke forklare hva blødningen skyldes, såre slimhinner? polypp i arret i skjeden? blødning fra urinrør eller anus? Du bør få det sjekket. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86194-%C3%B8strogenbehandling-mv/#findComment-475132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.