Gå til innhold

Hvorfor lager de det så svært?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært hos tannlegen igjen og som vanlig fikk han ikke tatt røntgenbilde fordi jeg ikke greier å få den svære filmgreia inn i munnen, jeg bare brekker meg. Dette skjer fordi:

1. Jeg klarer ikke å gape høyt nok, enda jeg gaper så høyt jeg kan. Jeg får smerter helt bak til ørene og de smertene er så sterke at tårene renner.

2. Jeg brekker meg når jeg får noe svært inn i munnen. Jeg har lett for å brekke meg, det skjer bare jeg pusser tennene.

3. Jeg brekker meg av lukta fra gummihanskene tannlegen bruker. De har en alldeles pyton lukt. Dette har jeg sagt ifra om, men han kunne ikke bruke noen andre og ikke kunne han jobbe uten. Jeg fikk finne meg i det, svarte han.

Nå idag var til og med filmbiten dekket av en liten plastpose, noe som ga meg følelsen av at jeg ble helt tildekket inne i munnen da han skulle ta røntgen av en jeksel for å følge med på en betennelse i roten der. Jeg bare brakk meg og han måtte gi opp.

Jeg brekker meg ikke med vilje! Jeg har _ikke_ kontroll på den reaksjonen, til tross for at jeg er både rolig og avslappet. Jeg har opplevd tannleger som har blitt sinna og kjeftet på meg, fordi de tror jeg bare gjør det for å være morsom. Jeg har prøvd å forklare at jeg ikke klarer å styre denne reaksjonen, men det har jeg ikke lykkes i. Jeg har ikke tannlegeskrekk.

Hvorfor skal det være så forbasket vanskelig å lage denne filmen såpass liten at jeg kan klare å få den inn i munnen? Med dagens teknologi burde vel det være mulig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86284-hvorfor-lager-de-det-s%C3%A5-sv%C3%A6rt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Disse filmene til bruk inne i munnen er laget for å passe de fleste, men:

Noen brekker seg ved den minste berøring av noe fremmed så langt bak i munn og svelg.

Foreslå for tannlegem din at han benytter en liten barnefilm og sprayer deg med overflatebedøvelse i området som berøres av filmen. Han kan nok sikkert jobbe uten hansker det minuttet det tar å plasere filmen.

Fordi det sikkert er en psykisk faktor som spiller inn her burde også et beroligende medikament kunne hjelpe.

Beklager dette sene svaret i julestria.

• 3 uker senere...
Gjest Kattine

Må bare fortelle at noen tannleger har en fantastisk flott innretning der man slipper disse forferdelige store ekle skarpe greiene inni munnen. Favoritt-tannlegen min har en maskin der jeg står inni et slags stativ med en pinne jeg skal tygge over, og så glir røntgengreia rundt meg fra ene siden til den andre siden :)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...