Gå til innhold

Henvisning til ernæringsfysiolog?


carolina

Anbefalte innlegg

Er det mange her inne som går til ernæringsfysiolog og i såfall kva erfarig har dere med det? For å bli henvist til det er det nokon spesielle kriterier du må fylla opp?

Eg går til lege og psykolog og har hatt bulimi i et år(kanskje litt anorextisk men eg har alltid vært tynn), sjølv om det tok meg nokså lang tid før eg innrømde at det var det til legen. Men eg og legen min har aldri snakka om å bruka ernæringsfysiolog, så eg føle det blir litt dumt å spør han om han kan henvisa meg, så går det an å kontakte ernæringsfysiolog på egen hånd?

Har vært innlagt på sjukehus eingong og der har dei eit skriv om kva eg veg, kor ofte eg kasta opp mens eg var der og kva eg åt. Så då kunne vel isåfall ernæringsfysiologen godt ut ifrå dei opplysningane og eg kunne sagt kva eg ønsker ut av behandlinga, uten å bli henvist frå legen eller er det totalt umuligt? Nå hadde vel kanskje legen stilt seg positivt til dette viss eg hadde spurt, siden det var han som sende meg inn på sjukehuset, men eg føler bare at det blir for flaut.

klem Carolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest girly

Kor sånn ca. bur du i landet?? Er visst berre meg og deg som snakka nynorsk her, synest det er finast eg!! (med litt bokmålsord inni mellom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er ulik praksis rundtomkring, men i Trondheim vil ernæringsfysiologene på sykehuset ha henvisningsbrev fra lege, psykolog eller annen behandler som sier litt om hvem du er og hva konkret du føler du trenger hjelp til. Det var gjerne flere md ventetid sist jeg hørte.

Ern.fys. på sykehus må ha rekvisisjon i og med at sykehus regnes som spesialisthelsetjeneste og da må man ha rekvisisjon fra legen.

I tillegg finnes det noen steder privatpraktiserende ernæringsfysiologer, der må du regne med å betale mer, men kortere ventetid. Der kan du som regel henvende deg direkte.

Det varierer selvsagt hvor mye kunnskap og erfaring hver enkelt har med spiseforstyrrelser.

Lykke til!

Vennlig hilsen

http://www.doktoronline.no/homepage/cath/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carolina

Kor sånn ca. bur du i landet?? Er visst berre meg og deg som snakka nynorsk her, synest det er finast eg!! (med litt bokmålsord inni mellom)

Hei

Eg bur i rogaland fylke, du då?

Klem Carolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carolina

Nå vet jeg ikke om det er ulik praksis rundtomkring, men i Trondheim vil ernæringsfysiologene på sykehuset ha henvisningsbrev fra lege, psykolog eller annen behandler som sier litt om hvem du er og hva konkret du føler du trenger hjelp til. Det var gjerne flere md ventetid sist jeg hørte.

Ern.fys. på sykehus må ha rekvisisjon i og med at sykehus regnes som spesialisthelsetjeneste og da må man ha rekvisisjon fra legen.

I tillegg finnes det noen steder privatpraktiserende ernæringsfysiologer, der må du regne med å betale mer, men kortere ventetid. Der kan du som regel henvende deg direkte.

Det varierer selvsagt hvor mye kunnskap og erfaring hver enkelt har med spiseforstyrrelser.

Lykke til!

Vennlig hilsen

http://www.doktoronline.no/homepage/cath/

Hei

Viss eg bruker privatpraktiseranes, då hjelper det vel ikkje noko om du har frikort, elller gjør det det? Vet du kva prisar privatpraktiseranes bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Viss eg bruker privatpraktiseranes, då hjelper det vel ikkje noko om du har frikort, elller gjør det det? Vet du kva prisar privatpraktiseranes bruker?

Nei, det hjelper ikke med frikort for privatpraktiserende ern.fys. De jeg har hørt om finnes gjerne på store private medisinske sentre. Jeg har hørt priser som 350-500 kr pr time.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kor sånn ca. bur du i landet?? Er visst berre meg og deg som snakka nynorsk her, synest det er finast eg!! (med litt bokmålsord inni mellom)

Hei girly!

Eg snakke jo eigentlig nynorsk eg og då! men eg har bokmål på

skulen derfor skriv eg mest det.

Eg bur i Hordaland du då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Nei, det hjelper ikke med frikort for privatpraktiserende ern.fys. De jeg har hørt om finnes gjerne på store private medisinske sentre. Jeg har hørt priser som 350-500 kr pr time.

Vennlig hilsen

Kjære Cath. Det er flere ernæringsfysiologer som er tilsatt ved medisinske avdelinger på sykehusene våre. Dersom man blir henvist til en medisinsk poliklinikk av legen sin kan det bes ekstra om å få kontakt med en ernæringsfysiolog. Det blir da egenandel for polikl. konsultasjon, men da vil frikort aksepteres evt. betale egenandelen og etterpå få det refundert av trygdekontoret.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Kjære carolina. Din lege blir på ingen måte skuffet dersom du ber om å bli henvist til ernæringsfysiolog. Noen leger vet en del om kost og ernæring, men en ernæringsfysiolog har spesiell kompetanse på dette området . En ernæringsfysiolog kan hjelpe deg med å sette opp en riktig diett og kostplan tilpasset akkurat ditt behov, avhengig av hva du veier, din høyde, ditt aktivitetsnivå, ditt daglige forbruk av kalorier, kan lære deg om hvilken mat som er viktig for nettopp deg. Jeg anbefaler deg absolutt til å ta dette opp med din lege og be om en henvisning. Lykke til !

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...