Gå til innhold

Hvordan få kolleger til å rydde etter seg?

Anbefalte innlegg

Gjest kollegaen

Pauserommet der jeg jobber ser til stadighet ut som et bombenedslag, og selv om det blir ryddet opp innimellom, så går det ikke lenge før det ser helt jævlig ut igjen. En del av de som jobber der gir rett og slett faen i hvordan det blir seende ut, og brusflasker, papir fra mat osv, tallerkner og kopper står strødd rundt på bord og benk.

Hvordan motivere folk til å rydde etter seg? Det er virkelig ikke vanskelig å ta med brusflaska noen få meter til der flaskene kan samles, eller å kaste Hold-it-papiret i søpla. Det er heller ikke så vanskelig å vaske opp en tallerken når en har brukt den. Noen tiltak er prøvd, men det virker bare en liten stund, så er det like ille.

I ren desperasjon prøver jeg her for å se om det er noen rådfulle personer som kan komme med gode (gjerne kreative) forslag til hvordan en kan få de som ikke gidder å rydde (les:som gir blaffen og ikke ser rotet før det er oppunder taket, virker det som) til å ta med sitt eget rot.

Er anonym denne gang, fordi det er flere som vet hvem jeg er. Vær grei å ikke avslør det vanlige nicket mitt dersom du kjenner meg igjen, av hensyn til dem det er snakk om her.

Fortsetter under...

Skriv en skikkelig svær plakat, og bruk gjerne svart og rød sprittusj til å skrive med.

På denne plakaten, som du gjerne kan lage i et par mindre eksemplarer også til andre steder i pauserommet, skriver du følgende tekst med store bokstaver:

MOREN DIN JOBBER IKKE HER !!

RYDD OPP ETTER DEG !!!

Gjest ingen sak

Skriv en skikkelig svær plakat, og bruk gjerne svart og rød sprittusj til å skrive med.

På denne plakaten, som du gjerne kan lage i et par mindre eksemplarer også til andre steder i pauserommet, skriver du følgende tekst med store bokstaver:

MOREN DIN JOBBER IKKE HER !!

RYDD OPP ETTER DEG !!!

Den er da så gammel at ingen gidder å bry seg med, vel?

Bedre å lage en ordning der ansvaret for rommet går på rundgang, da har man noen å ta også om det ikke blir gjort.

Den er da så gammel at ingen gidder å bry seg med, vel?

Bedre å lage en ordning der ansvaret for rommet går på rundgang, da har man noen å ta også om det ikke blir gjort.

Vi lagde en liste vi med navnet på hver av oss som jobber der. Derretter fikk hvær person en uke hvær og ha "ryddeuke" på. Det fungerte kjempefint.

Ta det opp på et personalmøte!

mvh

Lag en liste med navnet på hver av dem som jobber der. La hver person få en uke å rydde rommet, etterfylle kaffe og evnt. filter. Ha et bilde av personen på plakaten, da blir hun / han hedret de ukene det er bra og hengt ut de ukene det ikke fungerer. (ved sykdom bytter den syke med en av de andre) Det fungerer.

Ta det opp på personalmøte!

Lykke til.

Annonse

Gjest kollegaen

Lag en liste med navnet på hver av dem som jobber der. La hver person få en uke å rydde rommet, etterfylle kaffe og evnt. filter. Ha et bilde av personen på plakaten, da blir hun / han hedret de ukene det er bra og hengt ut de ukene det ikke fungerer. (ved sykdom bytter den syke med en av de andre) Det fungerer.

Ta det opp på personalmøte!

Lykke til.

Takk for et konstruktivt og bra svar! Dette skal jeg foreslå, det høres ut som noe som virkelig vil fungere.

Takk til dere andre som har kommet med bra forslag også, nå skal jeg "sette igang tiltak" som det så fint heter.

Det var ikke rydding som var det største problemet på vår jobb, men det at ALLE tok kaffe og ingen satte på ny. Dette irriterte meg og kollegaen min no helt sinnsyk, vi var/er jo som kjent helt avhengig av kaffe for å fungere.

Jeg prøvde uttalige plakater, men denne funket.

"Ikke prøv deg på å la en liten slump stå igjen på trakteren. DU er sist - SETT PÅ NY!!!!"

Også tegnet jeg et lite dødningehode for å understreke alvoret :)

Gjest kollegaen

Det var ikke rydding som var det største problemet på vår jobb, men det at ALLE tok kaffe og ingen satte på ny. Dette irriterte meg og kollegaen min no helt sinnsyk, vi var/er jo som kjent helt avhengig av kaffe for å fungere.

Jeg prøvde uttalige plakater, men denne funket.

"Ikke prøv deg på å la en liten slump stå igjen på trakteren. DU er sist - SETT PÅ NY!!!!"

Også tegnet jeg et lite dødningehode for å understreke alvoret :)

Den var også bra! *noterer flittig*

Skal lagre det i tilfelle kaffelaging også blir et irritasjonsmoment.

Hos oss deler ca 15 personer pauserom, og vi lager en liste hvor vi er "ordensmann" en uke hver. Da har man ansvar for å rydde etter lunsjen, sette på kaffe etc.

Grunntanken hos oss er selvsagt at hver person rydder etter seg selv, men det er alltid noen som er sløve. Men det er utrolig hvor mye mer påpasselige de verste slurverne er etter at de har vært ordensmann en uke og sett hvor bedritent det er å rydde etter andre hele tiden...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...