Gå til innhold

Samlivsbrudd - hvem får huset

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Lurer på om noen andre har vært i en lignende situasjon evt. utfallet av saken:

Hvis et ektepar vil separeres, må man nødvendigvis ha hver sin adresse for at det skal innvilges.

Men hva skjer om begge parter nekter å flytte?

Hvem skal da avgjøre hvem som skal sitte igjen med huset, forutsatt at begge har økonomisk evne?

Vil fylkesmannen f.eks gripe inn og ta denne avgjørelsen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87482-samlivsbrudd-hvem-f%C3%A5r-huset/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge har vilje og evne til å kjøpe den andre ut?

Å ta ut en separasjon er fullt mulig uten forskjellige adresser. Hvis det er barn i bildet må man ha to forskjellige adresser for å få skatteklasse 2. Hvis begge nekter å flytte antar jeg at det må gå for domstolene, men hvorfor i alle dager skal begge nekte å flytte hvis de er enige om separasjon?

Å ta ut en separasjon er fullt mulig uten forskjellige adresser. Hvis det er barn i bildet må man ha to forskjellige adresser for å få skatteklasse 2. Hvis begge nekter å flytte antar jeg at det må gå for domstolene, men hvorfor i alle dager skal begge nekte å flytte hvis de er enige om separasjon?

Fordi de begge vil bo i huset?

Men hvis de ønsker separasjon er det åpenlyst en som må flytte. Jeg har faktisk vært i denne situasjonen og vi solgte huset og flyttet begge to noen få meter fra huset.

Det er klart at det er åpenlyst at noen må flytte, men hvis ingen av dem VIL flytte og begge har økonomisk evne til å kjøpe den andre ut, så er det jo en konflikt, ikke sant?

Annonse

Spørsmålet er "hvem løser den konflikten" domstolene?

Det vet jeg ikke, men jeg tror at den som har foreldreansvaret for barna har førsteretten. Hvis den andre bestrider dette, så går det muligens til domstolen. Jeg er på gyngende grunn her, men det er hva jeg tror ...

wonderwhy1365380359

Det vet jeg ikke, men jeg tror at den som har foreldreansvaret for barna har førsteretten. Hvis den andre bestrider dette, så går det muligens til domstolen. Jeg er på gyngende grunn her, men det er hva jeg tror ...

Et annet moment er at den som flytter ut (spesielt hvis det er små barn inne i bildet) vil stå svakere i en barnefordelingssak senere. Hvis samvær vil bli et konfliktområde så bør du ikke flytte ut før du har vært i kontakt med advokat. I ekstreme tilfeller har de to partene blitt boende under samme tak intill man har fått en midlertidig kjennelse på samværsordning.

Forøvrig skal jo huset legges inn i boet og deles, imidlertid kan den som har hovedomsorg i noen tilfelle få beholde huset for å sikre at barna ikke løsrives fra nærmiljø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...