Gjest Man20 Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg vet ikke akkuratt om det passe seg inn med dette spørsmålet her, men jeg spørr uansett. Jeg er en kristen, elle iallefall en troende. Jeg er selfølgelig en helt vanlig person som alle andre selv om jeg er troende. Men av en eller annen grunn føler jeg med "syndig" etter jeg har onanert. Har jeg grunn til dette?? det er noe dritt det der. Fordi det ødelegger mye av gleden. Er det andre kristne her som føler det samme eller oppsøker oss kristne flest ikke slike forum som dette? Jeg gjør iallefall det men... God aften videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke troende Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Vi er i år 2000. De fleste har skjønt fet nå at kristendomen har litt for lite holdepunkter. Les bibelen samtidig som du tenker etter om du tror noe av det som står der kan ha skjedd. Da tenker jeg du ronker med god sammvittighet etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest troendejente20 Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg skjønner veldig godt problemstillingen din - og har slite med samme problem selv.. Sex er IKKE NOE SKITTENT - Det er skapt av Gud! Gud oppfant sex-men Han som skapte oss vet også hva som er best for oss når alt kommer til alt-Han skapte rammer som sex skal være innenfor-fordi det ligger mye følelser innenfor sex. De som sier noe annet snakker bare bullshit-du kan jo bare se på de som feks. blir voldtatt-mangen blir ødelagt for livet. Gud vil det beste for oss-og satte ekteskapet som ramme for sex! En liten historie: to små barn sitter på toppen av en skyskraper-men de våger ikke å leke fordi de er redde for å falle ned. Men så kommer en og setter opp noen gjerderslik at de kan leke og springe innenfor det området-de kommer ikke helt bort til kanten, men leke fritt innenfor og ha det gøy. -ehh..kanskje en teit illustrasjon, men du skjønner kanskje likevel..? Gud vil ALDRI annklage deg selv om du onanerer! Gud elsker deg like mye uansett! Ikke føl fordømmelse, for det kommer fra djevelen. Men jeg tror likvel at onani kan føre til større lyster, som å ha sex. Og at det nok derfor er best å vente med det-Gud har sagt det hører ekteskapet til, så da er det slik enten vi liker det eller ikke..Jeg irriterer meg over det ganske ofte-men har akseptert at Gud er god, og vet best! -Selv er jeg ikke jomfru, og har slitt mye med fordømmelse-men det var kun kristne som fordømte meg-Jesus har aldri fordømt meg! Og det er en viktig ting å legge merke til! Men jeg har nå funnet ut at dersom jeg vil vokse i min tro og bli bedre kjent med Gud, så må jeg være villig til å ofre litt av mine lyster! -Men jeg har også opplevd at Gud hadde rett! Og livet med Han er så mye mer fantastisk enn et liv der mine lyster skal bestemme alt! Men som sagt: Gud vil det beste for deg-derfor har Han laget disse rammene/gjerdene. -Lykke til videre! Jeg skal be for deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Man20 Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg skjønner veldig godt problemstillingen din - og har slite med samme problem selv.. Sex er IKKE NOE SKITTENT - Det er skapt av Gud! Gud oppfant sex-men Han som skapte oss vet også hva som er best for oss når alt kommer til alt-Han skapte rammer som sex skal være innenfor-fordi det ligger mye følelser innenfor sex. De som sier noe annet snakker bare bullshit-du kan jo bare se på de som feks. blir voldtatt-mangen blir ødelagt for livet. Gud vil det beste for oss-og satte ekteskapet som ramme for sex! En liten historie: to små barn sitter på toppen av en skyskraper-men de våger ikke å leke fordi de er redde for å falle ned. Men så kommer en og setter opp noen gjerderslik at de kan leke og springe innenfor det området-de kommer ikke helt bort til kanten, men leke fritt innenfor og ha det gøy. -ehh..kanskje en teit illustrasjon, men du skjønner kanskje likevel..? Gud vil ALDRI annklage deg selv om du onanerer! Gud elsker deg like mye uansett! Ikke føl fordømmelse, for det kommer fra djevelen. Men jeg tror likvel at onani kan føre til større lyster, som å ha sex. Og at det nok derfor er best å vente med det-Gud har sagt det hører ekteskapet til, så da er det slik enten vi liker det eller ikke..Jeg irriterer meg over det ganske ofte-men har akseptert at Gud er god, og vet best! -Selv er jeg ikke jomfru, og har slitt mye med fordømmelse-men det var kun kristne som fordømte meg-Jesus har aldri fordømt meg! Og det er en viktig ting å legge merke til! Men jeg har nå funnet ut at dersom jeg vil vokse i min tro og bli bedre kjent med Gud, så må jeg være villig til å ofre litt av mine lyster! -Men jeg har også opplevd at Gud hadde rett! Og livet med Han er så mye mer fantastisk enn et liv der mine lyster skal bestemme alt! Men som sagt: Gud vil det beste for deg-derfor har Han laget disse rammene/gjerdene. -Lykke til videre! Jeg skal be for deg! takk. Jaja, så kan en jo spørr, hva er ekteskap osv.? men det skal jeg ikke spekulere i for mye om her nå. Jeg vil gjerne ha sex når jeg føler jeg er klar for det. Om det er når jeg er gift vil jo vise seg. Om jeg har en kjæreste snart som jeg føler meg trygg på og vet at vårt forhold har en sti mot noe bra, så ser jeg ikke noe iveien at vi kan ha sex. Men nå må vi også ser forskjell på onani og sex mellom to mennesker. Sex mellom to mennesker kan få større følger enn onani. Onani kan øke lysten dagen etter, men det gjelder å finne en balanse:). Slik at det ikke tar helt av. Selv onanerer jeg kanskje ca en gang i uken. Det varierer selfølgelig. Selv er jeg jomfru og er en 20 år gammel gutt. Det er nok i hovedsak p.g.a at jeg er sjenert og har ikke vært så flink til å sjekke opp damer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bisalett Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Vi er i år 2000. De fleste har skjønt fet nå at kristendomen har litt for lite holdepunkter. Les bibelen samtidig som du tenker etter om du tror noe av det som står der kan ha skjedd. Da tenker jeg du ronker med god sammvittighet etterpå. ps. vi er faktisk i år 2003 nå... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kristen dame Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Det er vel dumt av meg å ikke bruke mitt vanlige nick når jeg nå svarer deg, men det er altså flere kristne her inne. Vanligvis så argumenterer jeg for mine standpunkt uten å vise til kristendommen. Det er vel fordi jeg er redd for å få samme hets som Valgerd utsettes for... Men tilbake til spørsmålet ditt. Det er ikke synd å onanere. Jeg gjør det selv, og gjorde det også før jeg giftet meg. Derimot ventet jeg med å ha samleie til etter jeg var gift. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Det står absolutt ikke noe om masturbasjon i Bibelen. Med mindre du går i mot et direkte påpud fra Gud og nekter å befrukte en kvinne, slik Onan gjorde, har du rent bibelsk ikke noen grunn til å ha dårlig samvittighet. Noe annet er at du kanskje bør spørre deg: er det masturbasjonen eller et samleie med en mann/kvinne du helst vil? Dersom du primært ønsker masturbasjon, er det jo egentlig bare å fortsette. Men dersom masturbasjonen er et slags surrogat for å ha et sexualliv med en annen, synes jeg kanskje du burde gå i deg selv. Uansett: Bibelen gir deg ingen grunn til å ha dårlig samvittighet... men blir du helt lykkelig av masturbasjon, eller ville det vært bedre å ha et sexualliv sammen med noen? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Det er vel dumt av meg å ikke bruke mitt vanlige nick når jeg nå svarer deg, men det er altså flere kristne her inne. Vanligvis så argumenterer jeg for mine standpunkt uten å vise til kristendommen. Det er vel fordi jeg er redd for å få samme hets som Valgerd utsettes for... Men tilbake til spørsmålet ditt. Det er ikke synd å onanere. Jeg gjør det selv, og gjorde det også før jeg giftet meg. Derimot ventet jeg med å ha samleie til etter jeg var gift. Vel... ...at du masturberer er vel i seg selv ingen begrunnelse for at det ikke skulle være en synd iht. kristendommen. Men du har rett i at det ikke er en synd, i og med at det ikke er nevnt i Bibelen med e t t ord. Hvorfor synes du det er ok med masturbasjon før eksteskapet men ikke samleie? Har du en bibelsk begrunnelse for det? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg skjønner veldig godt problemstillingen din - og har slite med samme problem selv.. Sex er IKKE NOE SKITTENT - Det er skapt av Gud! Gud oppfant sex-men Han som skapte oss vet også hva som er best for oss når alt kommer til alt-Han skapte rammer som sex skal være innenfor-fordi det ligger mye følelser innenfor sex. De som sier noe annet snakker bare bullshit-du kan jo bare se på de som feks. blir voldtatt-mangen blir ødelagt for livet. Gud vil det beste for oss-og satte ekteskapet som ramme for sex! En liten historie: to små barn sitter på toppen av en skyskraper-men de våger ikke å leke fordi de er redde for å falle ned. Men så kommer en og setter opp noen gjerderslik at de kan leke og springe innenfor det området-de kommer ikke helt bort til kanten, men leke fritt innenfor og ha det gøy. -ehh..kanskje en teit illustrasjon, men du skjønner kanskje likevel..? Gud vil ALDRI annklage deg selv om du onanerer! Gud elsker deg like mye uansett! Ikke føl fordømmelse, for det kommer fra djevelen. Men jeg tror likvel at onani kan føre til større lyster, som å ha sex. Og at det nok derfor er best å vente med det-Gud har sagt det hører ekteskapet til, så da er det slik enten vi liker det eller ikke..Jeg irriterer meg over det ganske ofte-men har akseptert at Gud er god, og vet best! -Selv er jeg ikke jomfru, og har slitt mye med fordømmelse-men det var kun kristne som fordømte meg-Jesus har aldri fordømt meg! Og det er en viktig ting å legge merke til! Men jeg har nå funnet ut at dersom jeg vil vokse i min tro og bli bedre kjent med Gud, så må jeg være villig til å ofre litt av mine lyster! -Men jeg har også opplevd at Gud hadde rett! Og livet med Han er så mye mer fantastisk enn et liv der mine lyster skal bestemme alt! Men som sagt: Gud vil det beste for deg-derfor har Han laget disse rammene/gjerdene. -Lykke til videre! Jeg skal be for deg! Et fint vitnesbyrd om en sterk personlig tro. Men unngå betegnelsen "onani" -- det Onan gjorde har absolutt ikke noe med masturbasjon å gjøre. Bibelen gir råd, påbud og forbund om mangt. Men ikke alt. Masturbasjon er faktisk ikke nevnt i Bibelen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 takk. Jaja, så kan en jo spørr, hva er ekteskap osv.? men det skal jeg ikke spekulere i for mye om her nå. Jeg vil gjerne ha sex når jeg føler jeg er klar for det. Om det er når jeg er gift vil jo vise seg. Om jeg har en kjæreste snart som jeg føler meg trygg på og vet at vårt forhold har en sti mot noe bra, så ser jeg ikke noe iveien at vi kan ha sex. Men nå må vi også ser forskjell på onani og sex mellom to mennesker. Sex mellom to mennesker kan få større følger enn onani. Onani kan øke lysten dagen etter, men det gjelder å finne en balanse:). Slik at det ikke tar helt av. Selv onanerer jeg kanskje ca en gang i uken. Det varierer selfølgelig. Selv er jeg jomfru og er en 20 år gammel gutt. Det er nok i hovedsak p.g.a at jeg er sjenert og har ikke vært så flink til å sjekke opp damer. ...men du er vel ikke så genert at ikke jenter kan "sjekke deg opp"? Jeg tror du bør spørre deg selv: hva vil du helst: masturbasjon eller sex med en annen? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Vi er i år 2000. De fleste har skjønt fet nå at kristendomen har litt for lite holdepunkter. Les bibelen samtidig som du tenker etter om du tror noe av det som står der kan ha skjedd. Da tenker jeg du ronker med god sammvittighet etterpå. Dette er et tvilsom innlegg. Hva er det i Bibelen som ikke holder mål? Dessuten: hvem har sagt at kristendommen m å bygge på Bibelen? ...jeg tror for egen del at etter at Kuhn og Feuerbach har påvist at vitenskapen ikke kan bære oss frem til absolutt sikker viten, så er det nok større rom for klassisk religiøsitet enn noen gang før. Du har sikkert din tro, du også... kanskje du ikke tror på "Gud", men du tror helt sikkert på en hel rekke verdier som ikke kan bevises vitenskapelig. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Man20 Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Det står absolutt ikke noe om masturbasjon i Bibelen. Med mindre du går i mot et direkte påpud fra Gud og nekter å befrukte en kvinne, slik Onan gjorde, har du rent bibelsk ikke noen grunn til å ha dårlig samvittighet. Noe annet er at du kanskje bør spørre deg: er det masturbasjonen eller et samleie med en mann/kvinne du helst vil? Dersom du primært ønsker masturbasjon, er det jo egentlig bare å fortsette. Men dersom masturbasjonen er et slags surrogat for å ha et sexualliv med en annen, synes jeg kanskje du burde gå i deg selv. Uansett: Bibelen gir deg ingen grunn til å ha dårlig samvittighet... men blir du helt lykkelig av masturbasjon, eller ville det vært bedre å ha et sexualliv sammen med noen? Vennlig hilsen "Mislykket sa: Uansett: Bibelen gir deg ingen grunn til å ha dårlig samvittighet... men blir du helt lykkelig av masturbasjon, eller ville det vært bedre å ha et sexualliv sammen med noen? Jo, eg vil jo selfølgelig heller ha et fint sexualliv sammen med en jente, men jeg må trossalt først ha en kjæreste før jeg kan ha et sexualliv med en jente. Jeg blir vel ikke mer lykkelig av å onanere, men det er ikke akkuratt p.g.a lykkemangel jeg onanerer. Det er en fin piff i en ellers ofte kjedelig og grå hverdag. Grunnen til at jeg spurte om dette var for å få noen andre synspunkter fra andre mennesker. Det er ikke akkuratt slike ting jeg går til famillien min å spørr om. Alltid fint å få pratet litt om det, selv om det skjer bak et anonymt tastatur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 "Mislykket sa: Uansett: Bibelen gir deg ingen grunn til å ha dårlig samvittighet... men blir du helt lykkelig av masturbasjon, eller ville det vært bedre å ha et sexualliv sammen med noen? Jo, eg vil jo selfølgelig heller ha et fint sexualliv sammen med en jente, men jeg må trossalt først ha en kjæreste før jeg kan ha et sexualliv med en jente. Jeg blir vel ikke mer lykkelig av å onanere, men det er ikke akkuratt p.g.a lykkemangel jeg onanerer. Det er en fin piff i en ellers ofte kjedelig og grå hverdag. Grunnen til at jeg spurte om dette var for å få noen andre synspunkter fra andre mennesker. Det er ikke akkuratt slike ting jeg går til famillien min å spørr om. Alltid fint å få pratet litt om det, selv om det skjer bak et anonymt tastatur. Vel: du finner ikke noe i Bibelen som går mot masturbasjon. Om du ikke skader andre, synes jeg du skal kunne fortsette med det. Likevel synes jeg det er rart at du ikke kan ta dette opp med din familie -- for hvorfor skammer du deg egentlig? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Vel: du finner ikke noe i Bibelen som går mot masturbasjon. Om du ikke skader andre, synes jeg du skal kunne fortsette med det. Likevel synes jeg det er rart at du ikke kan ta dette opp med din familie -- for hvorfor skammer du deg egentlig? Vennlig hilsen Har du ikke lest om Onan som spilte sin sæd på jorden? Det står da virkelig i Bibelen at onani ikke en synd. Ikke mitt problem da for jeg er ikke kristen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Har du ikke lest om Onan som spilte sin sæd på jorden? Det står da virkelig i Bibelen at onani ikke en synd. Ikke mitt problem da for jeg er ikke kristen. Du har rett i at det fins en beretning om Onan i Bibelen. Men det står ikke noe om at han masturberte. Om du leser historien, vil du kanskje (?) oppdage at det var fordi Onan nektet å bli far, at han begikk en synd. Det står ikke noe om at det å masturbere er en synd. Men for all del -- velger man en naiv tolkning av beretningen, så burde man jo være ganske "safe" dersom man ikke la sæden komme nær jorda. Man kan jo bruke papir fra en tørkerull? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Man20 Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Vel: du finner ikke noe i Bibelen som går mot masturbasjon. Om du ikke skader andre, synes jeg du skal kunne fortsette med det. Likevel synes jeg det er rart at du ikke kan ta dette opp med din familie -- for hvorfor skammer du deg egentlig? Vennlig hilsen Det er nettopp det! Enkelte ting vil jeg ikke dele med familien. Det varierer fra familie til familie om hva som prates om. Det er helt sikkeret mye bedre å være åpen om det meste, men jeg deler ikke onaniprat med mor og far. Nå er jeg 20 år og har et annet forhold til mor og far enn da jeg var liten og spurte mor om "hvorfor penis blir hard". Kanskje jeg har et for lite åpent sinn til mine foreldre, men jeg tror heller ikke det er det mest vanlige at ungdommer foretrekker å bruke sine foreldre som sexrådgivere. Enkelte ting skaper "skam". Det er bare sånt det er i denne uforståelige verden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Vel: du finner ikke noe i Bibelen som går mot masturbasjon. Om du ikke skader andre, synes jeg du skal kunne fortsette med det. Likevel synes jeg det er rart at du ikke kan ta dette opp med din familie -- for hvorfor skammer du deg egentlig? Vennlig hilsen Hva med "Du skal ikke spille din sæd på stengrunn"? Dette sitatet har av en eller annen årsak festet seg hos meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Det er nettopp det! Enkelte ting vil jeg ikke dele med familien. Det varierer fra familie til familie om hva som prates om. Det er helt sikkeret mye bedre å være åpen om det meste, men jeg deler ikke onaniprat med mor og far. Nå er jeg 20 år og har et annet forhold til mor og far enn da jeg var liten og spurte mor om "hvorfor penis blir hard". Kanskje jeg har et for lite åpent sinn til mine foreldre, men jeg tror heller ikke det er det mest vanlige at ungdommer foretrekker å bruke sine foreldre som sexrådgivere. Enkelte ting skaper "skam". Det er bare sånt det er i denne uforståelige verden. Vel. Jeg håper du får den hjelpen du trenger. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Man20 Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Vel. Jeg håper du får den hjelpen du trenger. Vennlig hilsen hehe. ja jeg høres kanskje ut som en nerd som sliter med sosiallivet. menmen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Man20 Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Vel. Jeg håper du får den hjelpen du trenger. Vennlig hilsen hehe. ja jeg høres kanskje ut som en nerd som sliter med sosiallivet. menmen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88071-onani-vs-kristendom/#findComment-481563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.