Gå til innhold

Rhesusnegativ og antistoffer.

Anbefalte innlegg

Gjest Løvemamma

Jeg er nå i mitt tredje svangerskap, har en toåring, og en spontanabort i september. er nå 11+4. Det viste seg at jeg har dannet antistoffer etter at fosteret i forrige svangerskap var rh+. Jeg måtte selv be om vaksine etter aborten, dette var 6 daget etter det skjedde, og dermed for sent... Burde være rutine på slike ting!!!

Jeg er nå veldig engstlig for at dette kan være med på å provosere frem en abort, eller eventuelt at det blir komplikasjoner i svangerskapet, ev keisersnitt, blodbytting for barnet... Trenger å bli beroliget, får ikke sove om natten...

Bør jeg kontakte en spesialist som følger opp tett?

Mange spørsmål, men jeg føler meg veldig utrygg.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88240-rhesusnegativ-og-antistoffer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man har diskutert om det er nødvendig å gi forebyggende sprøyte ved tidlig abort, og noen steder gir man det ikke rutinemessig. Dannelse av antistoff kan skade et foster så dets blod ødelegges og det får blodmangel. Man vil i løpet av svangerskapet ta blodprøver for å se om antistoffmengden øker og henvise til spesialavdeling om det er tilfelle. Når det kommer svar om blodprøven vil det fra blodbanken (som analyserer prøven) gis direkte råd om f.eks. henvisning. I sjeldne tilfeller kan det være aktuelt å gi blodtransfusjon til fosteret, men foreløpig er det ikke nødvendig. Jeg synes ikke du behøver å engste deg, i dag har man gode muligheter for å følge det opp og sikre at fosteret har det bra og man kan behandle så det ikke er risiko for liv og helse.

Det kan jo også skje at ditt foster er rhesus-negativt og derfor ikke tar skade!

Lykke til med det videre svangerskap, vennlig hilsen

Ha-vanskelig

Man har diskutert om det er nødvendig å gi forebyggende sprøyte ved tidlig abort, og noen steder gir man det ikke rutinemessig. Dannelse av antistoff kan skade et foster så dets blod ødelegges og det får blodmangel. Man vil i løpet av svangerskapet ta blodprøver for å se om antistoffmengden øker og henvise til spesialavdeling om det er tilfelle. Når det kommer svar om blodprøven vil det fra blodbanken (som analyserer prøven) gis direkte råd om f.eks. henvisning. I sjeldne tilfeller kan det være aktuelt å gi blodtransfusjon til fosteret, men foreløpig er det ikke nødvendig. Jeg synes ikke du behøver å engste deg, i dag har man gode muligheter for å følge det opp og sikre at fosteret har det bra og man kan behandle så det ikke er risiko for liv og helse.

Det kan jo også skje at ditt foster er rhesus-negativt og derfor ikke tar skade!

Lykke til med det videre svangerskap, vennlig hilsen

Hei,

Ved graviditet, sporer man alltid etter slike antistoffer ved "obligatoriske" blodprøver?

I "løvemammas" tilfelle, er problemet rh+ og rh-. Er det mulig at antistoffer også kan dannes med lik rh-faktor...da tenker jeg på undergruppene...stor C, liten c, etc. Blir slikt fastlagt ved "faste" blodprøver?

Ev. når beg. man med transfusjon?

Hva med fødselen...er det fare for for tidlig fødsel, ev. keisersnitt?

Takk for svar!

Med vennlig hilsen,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...