morinor Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Min kjære bruker snus. Han gjorde det før vi ble kjærester for 16 år siden, men sluttet da vi ble sammen. Siden har han brukt litt i noen perioder. I de siste årene har det blitt mer og mer - nå er det mange ganger daglig. Jeg avskyr dette. Dels fordi jeg syns det er ekkelt, dels fordi jeg er redd han skal bli syk (er dessverre hypokonder). Har fortalt han flere ganger at jeg syns dette er svært vanskelig. Han sier han forstår, men gjør ikke noe med det. Hver gang jeg ser han har snus under leppa får jeg ekle følelser for han. Det er ikke noe jeg velger, det er noe som skjer. Mister lyst til å kose med han etc. Når han vet hvor mye jeg avskyr dette føler jeg han sier følgende hver gang han tar seg en pris: "Jeg vet at du ikke liker det, men det driter jeg i. Det er min rett å bruke snus, derfor gjør jeg det." Føler dermed at han indirekte sier at han ikke er glad i meg. Vet dette er teit, men klarer ikke å legge det bort. Og det går jo ut over han også, det er bl.a. helt turn off for meg hvis han har sittet med snus under leppa hele kvelden. Kunne jo ha "straffet" han med å nekte å ha sex da, slik at han virkelig kunne ha forstått det, men føler ikke det blir riktig heller. Derfor tar jeg meg sammen og prøver å gjøre alt jeg kan for å ikke tenke på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Han snuste da du ble sammen med han. Trodde du at du kunne forandre han? Det er det mange ikke-røykere/ikke-snusere som tror.. Å blande dette med om han er glad i deg er etter min mening helt på sidelinjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-482505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morinor Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 Han snuste da du ble sammen med han. Trodde du at du kunne forandre han? Det er det mange ikke-røykere/ikke-snusere som tror.. Å blande dette med om han er glad i deg er etter min mening helt på sidelinjen. Jeg visste ikke at han snuste da vi ble sammen. Fikk vite det i ettertid. Det var ikke jeg som fikk han til å slutte - han sluttet fordi han hadde sagt det at han skulle slutte dersom han fikk seg kjærest.... Er enig i at det fornuftsmessig ikke er riktig å blande dette sammen, det er bare det at man ikke alltid klarer å styre sine følelser og at ikke alle følelser er like fornuftige..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-482508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Jeg visste ikke at han snuste da vi ble sammen. Fikk vite det i ettertid. Det var ikke jeg som fikk han til å slutte - han sluttet fordi han hadde sagt det at han skulle slutte dersom han fikk seg kjærest.... Er enig i at det fornuftsmessig ikke er riktig å blande dette sammen, det er bare det at man ikke alltid klarer å styre sine følelser og at ikke alle følelser er like fornuftige..... Jo, jeg forstår at det er lett å blande kortene og bli irritert og urasjonell. Jeg har f.eks. dårlig erfaring med kjærester som sier at det ikke plager dem at jeg røyker, men som etter en tid alltid endrer holdning og blir grinete pga det som de i begynnelsen "ikke brydde seg om"... Jeg tror bare ikke på det å endre en person. Det er noe i det å finne en man ikke ønsker å endre, men aksepterer de laster og uvaner h*n har. Lett å si, men det er jo ødeleggende for forholdet å gå å irritere seg over slike ting. Det hjelper lite for deg å si at du ikke visste det i starten -på et eller annet tidspunkt fikk du vite det og da kunne du ta et valg. Hvis det er så viktig for deg. Han har vel andre positive sider som veier opp for dette regner jeg med:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-482528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Det er ikke rart at det blir krig i verden! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-482535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Riksklysa Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 hmm, hva kan man si, synes mannen fortjener en medalje jeg, han har tross alt nesten slutten med snusen for deg... at han nå velger å ta en pris i ny og ne, gjerne flere ganger om dagen, ser jeg ikke noe galt i, han er ikke noen mindre gla i deg av den grunn... å straffe ham med det gode gamle "ikke noesex før du slutter" trikset blir bare patetisk... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-482557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saara Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Huff og huff... Ikke sikkert han klarer å slutte engang.. Er mye værre å slutte med snus enn å slutte å røyke... Samboeren min snuser.. Synes det er greit så lenge han har kontroll på den.. Dessuten liker jeg lukten av General, men ikke smaken... Men han skader bare seg selv... Tenk deg selv da hvis han hadde sagt at du skulle slutte med noe.. Noe som er vanskelig for deg.. Hadde vært skikkelig kipt at han da kanskje ikke trodde du var glad i ham lengre... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-482836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TurboGirl Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Kan svare deg ut ifra erfaring: Mannen min røyker. Da jeg ble sammen med han fikk jeg det for meg at han måtte slutte (pga helse, utseende osv). Det begynte helt uskyldig, men etterhvert ble det en besettelse for meg. Han prøvde å slutte mange ganger, men klarte det ikke, og gikk dermed ut å snikrøykte. Jeg ble jo helt knust da jeg fant ut av det! Etter ca 1 år med spennende røyke-intriger fant jeg ut at jeg hadde feil, jeg kunne ikke nekte han å røyke. Nå er vi gift, han røyker med bare i det ene rommet. Kompromiss Moralen er: du kan ødelegge fryktlelig mye om du prøver å tvinge han til å slutte. Folk kan bare kommentere hva de vil, men jeg har erfart det selv. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-482853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skjerp deg! Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Jo, jeg forstår at det er lett å blande kortene og bli irritert og urasjonell. Jeg har f.eks. dårlig erfaring med kjærester som sier at det ikke plager dem at jeg røyker, men som etter en tid alltid endrer holdning og blir grinete pga det som de i begynnelsen "ikke brydde seg om"... Jeg tror bare ikke på det å endre en person. Det er noe i det å finne en man ikke ønsker å endre, men aksepterer de laster og uvaner h*n har. Lett å si, men det er jo ødeleggende for forholdet å gå å irritere seg over slike ting. Det hjelper lite for deg å si at du ikke visste det i starten -på et eller annet tidspunkt fikk du vite det og da kunne du ta et valg. Hvis det er så viktig for deg. Han har vel andre positive sider som veier opp for dette regner jeg med:-) HELLO!!?? Hva om kjæresten din ba deg slutte å sove? Snus er nikotin, nikotin er noe kroppen blir avhengig av, på lik linje med søvn. Dersom du lar dette ødelegge forholdet deres er han verdt noe bedre enn deg etter min mening. Beklager, men jeg tror problemet ligger hos deg. Jeg tviler på om nikotin-avhengigheten hans skyldes at han ikke er glad i deg. Håper dere finner ut av det. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-482872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eksrøyker Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 HELLO!!?? Hva om kjæresten din ba deg slutte å sove? Snus er nikotin, nikotin er noe kroppen blir avhengig av, på lik linje med søvn. Dersom du lar dette ødelegge forholdet deres er han verdt noe bedre enn deg etter min mening. Beklager, men jeg tror problemet ligger hos deg. Jeg tviler på om nikotin-avhengigheten hans skyldes at han ikke er glad i deg. Håper dere finner ut av det. Lykke til Herregud, så patetisk! Selvfølgelig blir kroppen avhengig av nikotin, men nikotin er ikke noe kroppen TRENGER. Kroppen din MÅ ha søvn, uten dør du! Kroppen din MÅ ikke ha nikotin - den har det faktisk VELDIG mye bedre uten. Samennligningen din stinker like ille som snus! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-484381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snusern Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Nå er det slik at det ikke er påvist noe som helst skade av å snuse. En omfattende test med mange personer, gått over 10 år,har vist at det ikke kan påvises noen direkte skade til bruk av snus. At din type vil ta seg en "prill" syne s jeg ikke du burde henge deg opp i. La han snuse. Snus lager ro i sjelen. Selv har jeg snuset i 10 år, og snuser fortsatt på fest og på kino etc. Så lenge jeg klarer å holde bruken nede til det. Snus er stygt, men har man begynt er det vanskelig å slutte. Tar man en gang i blant, skal vel ikke det ødelegge et forhold? Ikke "nag" på typen din hver gang han snuser. La det heller bli hans valg, og ikke bry deg om det.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-486934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Nå er det slik at det ikke er påvist noe som helst skade av å snuse. En omfattende test med mange personer, gått over 10 år,har vist at det ikke kan påvises noen direkte skade til bruk av snus. At din type vil ta seg en "prill" syne s jeg ikke du burde henge deg opp i. La han snuse. Snus lager ro i sjelen. Selv har jeg snuset i 10 år, og snuser fortsatt på fest og på kino etc. Så lenge jeg klarer å holde bruken nede til det. Snus er stygt, men har man begynt er det vanskelig å slutte. Tar man en gang i blant, skal vel ikke det ødelegge et forhold? Ikke "nag" på typen din hver gang han snuser. La det heller bli hans valg, og ikke bry deg om det.. Hvordan er tilstanden på tannkjøttet ditt etter 10 års snusing ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-486944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eksrøyker Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Nå er det slik at det ikke er påvist noe som helst skade av å snuse. En omfattende test med mange personer, gått over 10 år,har vist at det ikke kan påvises noen direkte skade til bruk av snus. At din type vil ta seg en "prill" syne s jeg ikke du burde henge deg opp i. La han snuse. Snus lager ro i sjelen. Selv har jeg snuset i 10 år, og snuser fortsatt på fest og på kino etc. Så lenge jeg klarer å holde bruken nede til det. Snus er stygt, men har man begynt er det vanskelig å slutte. Tar man en gang i blant, skal vel ikke det ødelegge et forhold? Ikke "nag" på typen din hver gang han snuser. La det heller bli hans valg, og ikke bry deg om det.. Hei Snusern! Vær så snill - søk hjelp for avhengighetsproblemet ditt, og slutt å spre feilinformasjon - du VET at det kan ta livet av folk! Her er en liten liste over skadene du kan få ved å bruke snus eller skrå: Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull. Hvis du fortsetter videre er det sannsynlig at snusen vil gå løs på tannfestene og rett og slett føre til at tenna dine detter ut! Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt. Kreft: Det foregår for tida store undersøkelser verden over om hvorvidt snus er kreftfremkallende eller ikke. Det vi vet er at snus inneholder stoffer som kan være det. Sukkersyke: Ved å snuse kan man faktisk utvikle diabetes type 2. Dette er en alvorlig sykdom, men kan oftest kontrolleres med endring i kostholdet. Noen må også begynne med tabletter og noen med insulin-sprøyter. Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet. Spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen. Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Dette fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk. Hjerte- og karsykdommer: Forskning viser at nikotinet i snusen fører til raskere puls og til at blodårene trekker seg sammen. Dette kan i verste fall gi deg hjerteinfarkt. Blodet klumper seg lettere noe som gir større sjanse for å bli rammet av slag eller blodpropp. Kolestrolet i kroppen øker også i takt med ditt snusforbruk, dette er farlig for alle hjerte- og karsykdommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88293-er-han-glad-i-meg/#findComment-487484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.