Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ElinL1365380445

Etter lang tid har jeg fått diagnosen PCOS. Har tatt masse blodprøver og ultralydundersøkelse. Ut fra det prøvene sier har jeg fått Metformin 850 mg tre ganger daglig og Decadron 0,5 mg 1/2 tablett til natten. Dette har jeg gått på siden juni 2002.Jeg er litt overvektig. Problemene er mange. Metformin tablettene har jeg store problemer med å ta. Jeg blir veldig kvalm og får store mavesmerter. Da jeg startet med Decadrom blødde jeg i tre uker. Nå har jeg blødd i over femti,50,dager. Uutholdelig! Dette greier jeg ikke lengre.Hva skal jeg gjøre? Vi har ett barn, gutt på 3,5 år og vi ønsker oss et barn til. Hva er det best for kroppen min å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88301-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke tåler 850 mg metformin kan du snakke med din lege om redusert dose. Du bør få sjekket det med blødning. Det er ikke Decadron som er årsak til blødningen.Ved PCOS danner kroppen ikke progesteron pga mangelende eggløsning og livmorslimhinnen kan vokse unormalt mye og gi slike blødninger du opplever. Det bør sjekkes (evt med ultralyd og prøve av livmorslimhinnen). Hensikten med behandlingen er at forholdene skal normaliseres og at det kommer spontan eggløsning. Hvis det ikke lykkes, vil man ofte forsøke med clomifen (Pergotime) tabletter. Det er meget viktig at du forsøker å gå ned i vekt.

Jeg synes du skal snakke med din gynekolog og få en sjekk og justering av behandlingen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88301-pcos/#findComment-483376
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...