london1365380445 Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Jeg trenger noen svar og råd fra en fagperson. Jeg fikk for femten mnd. siden en datter . Under graviditeten hadde jeg ved en anledning smerter i magen langt ned på høyre side . Ingen årsak til dette ble funnet . Senere har det på røngten blitt funnet en cyste som de mener er årsaken til et par "smertetilfeller." jeg blir fortalt at det er celler fra mitt eget fosterstadium som har vært på avveier og har utviklet seg . I cysten er det blandt annet to tenner ! ( Forstå den som kan .) Jeg skal fjerne cysten i slutten av januar . jeg føler meg så usikker . Jeg har en datter jeg ammer og som er helt avhengig av meg . De sier jeg kommer hjem samme dag .(laparoskopi) Dette er liksom ingenting . De skal fjerne eggstokken også - for den er bare "et tomt skall"( jeg har alltid hatt helt regelmessig mens) og jeg får mer enn nok hormoner fra den andre eggstoken .Stemmer dette og er dette inngrepet så ukomplisert ? For meg høres det litt for lettvint ut - og jeg er bekymret. Hva om inngrepet ikke lykkes og jeg blir liggende på sykhuset . En slik cyste er ikke farlig får jeg høre - og jeg lurer veldig på om jeg bør utsette inngrepet ? (Jeg kan ikke være hjemmefra i flere dager og jeg må være i stand til å løfte datteren min.) Dette vil jeg veldig gjerne ha noen tanker og råd om . En annen ting er at jeg de siste ukene har hatt vondt for å sitte . Fullstendig rart og håpløst . Kanskje er det bare stress . Men det kan vel ikke være noen sammenheng med cysten ? Høres rart ut , men hva kan det ellers være ?( Bekymring , bekymring !) Dette var kanskje mye ? Jeg er meget takknemlig for svar !! På forhånd takk . Hilsen Bekymret Småbarnsmor - som for tiden føler seg litt engstelig og sårbar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88436-cyste-i-magen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Du har det man betegner en tvillingcyste eller dermoid som er en godartet cyste som kan bestå av vev av ulike typer (hår, talg, bein osv), derfor navnet tvillingecyste. Men det har ikke noe med at det er en ’glemt tvilling’. Man regner det som en enkel sak å fjerne en slik cyste. Legene får avgjøre om det er nødvendig å fjerne hele eggstokken eller bare cysten. Det er korrekt at du danner tilstrekkelig hormon fra den andre siden. Jeg tror ikke at det er cysten som gjør at det er vondt å sitte, men iblant kan slike cyste dreie seg rundt og gi smerter, men det blir mer akutte smerter. Hvis det passer meget dårlig for deg med operasjon nå, kan du jo diskutere med sykehuste om du kan vente noen måneder. Ved laparoskopi er man bare innlagt samme dag, men er det smerter eller blir det nødvendig med operasjon (snitt i huden) pga vanskeligheter, så vil det bli et par dagers innleggelse, men det er sjelden at det skjer. Uansett vil du kunne løfte din datter etterpå. Mitt råd er at du drøfter din livssituasjon med legene, evt oversykepleier. Det skal nok gå bra, vennlig hilsen Mette H Moen PS du kan se bilde av en slik cyste : http://www-medlib.med.utah.edu/WebPath/FEMHTML/FEM059.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88436-cyste-i-magen/#findComment-483456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hei ! Jeg fjernet for 10 år siden akkurat en slik cyste. Den var like stor som hodet på en nyfødt baby. Den hadde ødelagt eggstokken derfor ble også denne fjernet. Jeg fikk full narkose og lå på sykehus i fem dager. Men har ikke hatt problemer med bare en eggstokk, regemessig mens, ingen problemer med å bli gravid osv. Antakelig er det fordi min cyste var så stor at det ble et større inngrep. Jeg fikk beskjed om å ikke løfte tyngre enn en melkekartong (full) de første ukene. Lapraskopi er jo ikke et så stort inngrep. Så det går sikkert veldig bra. Kanskje du har hemorider ettersom det er vondt å sitte. Jeg kjente ingenting selv med en så stor cyste. Annet enn at jeg måtte ofte på do, pga. trykket på blæren. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88436-cyste-i-magen/#findComment-485187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.