Gjest SierDuDe! Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Intelligens har i utgangspunktet ikke noe med aktuell kunnskap å gjøre... Men det visste du kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-485835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hei, Først en kommentar om det som sies flere steder i tråden, nemlig at kunnskap og intelligens ikke henger sammen. Etter min mening er dette tull. En intelligent person vil med nødvendighet tilegne seg kunnskap, h*n kan rett ikke motstå kunnskapstørsten som igjen kan dekkes på flere måter, ikke bare gjennom vekttall. Ikke dermed sagt at det ikke går an å lese seg til idiot... En intelligent person vil også uten for store vansker kunne gå inn i sosiale settinger og delta i diskusjoner på linje med andre uten nødvendigvis å beherske feltet fra før. Ellers synes jeg kanskje kritikken din om at han ikke forstår faguttrykk er litt ekkel. Hvis det handler om _smale_ felter er det ikke så rart at andre ikke forstår. På den annen side - sikter du til allmennbegreper kan det knapt kalles faguttrykk og må vel derfor kunne forventes å bli forstått av de fleste. Skjønner deg godt, jeg. Hadde aldri orket en kjæreste som ikke pirrer hjernen, populært kalt vårt største erotiske organ. Men hva kan du gjøre? Hvis han er allergisk mot alt unntatt sport må du enten bare godta ham som han er eller finne på noe annet. Gode venn, det du skriver er ganske enkelt det rene skjære tøv! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-485838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Kjære venn! To spørsmål: (1) Om du nå virkelig setter intelligens så høyt, hvorfor kom du sammen med ham? (2) Er du sikker på at du er mer intelligent enn han -- jeg mener, han er jo sammen med deg. Og er du mer intelligent enn han, k a n jo det sees på som relativt smart av ham. Eller hva sier du? For øvrig er det vel neppe slik at jenter stort sett faller for de aller mest kunnskapsrike gutter. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-485844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Siden du er så smart at du tror at intelligens og kunnskap er en og samme ting, så tror jeg kanskje du for han sin skyld bør vurdere å avslutte forholdet. Han vil sannsynligvis få det langt bedre med en kjæreste som ikke er flau over han. Det at du straffer fyren, og skriver her at han er dum rett og slett fordi han ikke er like belest som deg, sier langt mer om deg enn om han. Ærlig talt. Det blir som om han skulle begynne å kalle deg dum fordi du ikke kan sport. Han fortjener nok et bedre kvinnfolk enn deg. Sånne "jeg tror jeg er såååå smart" kjerringer (og gutter for den sags skyld) er for jævlige skapninger. Egentlig er det merkverdig at dere klarer å finne dere en partner i utgangspunktet. Kjære venn! På meg virker det som om du føler avmakt i møte med kvinner som stiller krav om intelligens hos sin ev. partner. Men jeg synes ikke du trenger å angripe "Verona26" rent personlig. Du kan heller glede deg om at de fleste kvinner ikke synes å stille den slags krav. Lykke til videre! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-485847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Kjære venn! På meg virker det som om du føler avmakt i møte med kvinner som stiller krav om intelligens hos sin ev. partner. Men jeg synes ikke du trenger å angripe "Verona26" rent personlig. Du kan heller glede deg om at de fleste kvinner ikke synes å stille den slags krav. Lykke til videre! Vennlig hilsen Du tar alltid feil. Mer er det vel ikke å si om den saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-485944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SierDetDu Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Du tar alltid feil. Mer er det vel ikke å si om den saken. Kjære venn! Jeg antar at dette var omtrent det saklige nivå vi kan forvente prestert av deg, også i denne omgang. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-485953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Ikke hør på de suppegjøkene under her. På dem høres det ut som om intelligens og viten (jeg skiller disse to) er faktorer som er helt uten betydning i et forhold. Jeg skjønner deg meget godt, jeg. Når det er sagt så er det vel tvilsomt at dette vil bli bedre. Ikke at det er noe galt med gutten, men han klarer tydeligvis ikke å tilfredsstille dine intellektuelle behov. Dette er et problem jeg tror vil øke i omfang dersom du ikke klarer å akseptere at du ikke vil få det som du ønsker. For meg er det en forutsetning av en partner ikke bare en bo-partner eller en sengepartner, men også en samtale partner og en partner en trives med i sosiale sammenhenger. Bortsett fra det så har jeg ingen gode råd å komme med. Det er du selv som avgjør om du vil, eller klarer, å bo sammen med denne mannen på sikt. 100% enig med deg og favn lenger opp. Personlig hadde jeg aldri klart å leve med en fyr som bare hadde kunnskap om (og dermed interesse for - for interesse avler kunnskap!) SPORT... *grøsser* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-486051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Gode venn, det du skriver er ganske enkelt det rene skjære tøv! Vennlig hilsen Sier du det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-486132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Du burde lære deg at det er mange forskjellige intelligenser! Jeg er som deg. Har det vi kaller vanlig høy intelligens. Dvs en er skoleflink, leser mye og kan mye. Tilegner deg lett nye ting. Denne intelligensen er veldig lite sjarmerende hvis den ikke er kombinert med andre intelligenser også. De som har høy sosial intelligens er nok de som kommer lengst i livet, og kanskje har det best. Så er det noe som heter kunstnerisk intelligens osv osv. Ingen er flinke til alt. Selv ville jeg gjerne byttet ut 'skoleflinkheten' min med hly sosial intelligens. Det hadde garantert gitt meg et bedre liv. Som ung hadde jeg den tendensen du har nå, til å se ned på folk som ikke vet så mye om 'boklige' ting. Legg det av deg! Det er veldig lite sjarmerende. Etter som du får mer livserfaring så skjønner du hvor teit det er. Jeg skammer meg i dag over mine tanker som ung. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-487735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Hmm, mye svar her gitt. Må rette på noen ting og si hva jeg har glemt å si i mitt tidligere innlegg. Sosial intelligens HAR han så det monner. Det er ingen som kommer så godt overens med folk som han.Han kan bli venner med alle fordi han er så snill og utadvent. Han er en aldri så liten kokk på kjøkkenet og liker faktisk godt (tro det eller ei) å se på spørreprogrammer. Når det er sagt, så er det den vitebegjærligheten etter å lære mer, å forstå, å grave etter kunnskap som jeg til tider savner.Og at når vi er blandt mine venner at istedet for å misforstå, at han kan spørre en gang til hva de egentlig mener. Jeg merker på meg selv at jeg ENKELTE GANGER blir flau, det er ikke noe jeg kan gjøre. Men jeg gir ikke uttryk for det ovenfor han eller mine venner. Om jeg retter på han, så er det faktisk mer for hans skyld enn min egen. Jeg vil nok aldri forlate han fordi han ikke er kunnskapsrik nok. Vi diskuterer da fint når det gjelder problemer i verden og ellers. Det er bare når det kommer til faguttrykk og generell kunnskap om historie jeg blir litt paff hvis han ikke klarer å henge med. ' Når jeg nå har sett hva dere har skrevet og hva jeg selv skriver, så slår det meg vel kanskje at jeg krever litt for mye og kanskje er litt snobb? Jeg er den som har universitets utdannelse, han bare videregående. Men det er vel ikke det som skal avgjøre om vi har et liv sammen eller ei... Muligens er det også ganske mange andre menn som er slik, og kanskje dummere? Hva vet jeg, jeg har ikke den største erfaring med menn. Men uansett, takk for svar. Jeg får prøve å la det ikke påvirke meg i nevneverdig grad og heller gjøre det jeg kan for å godta han som han er. Hilsen De fleste skjønner ikke alle faguttrykk innenfor fag de ikke jobber innenfor. Det er nok mest fordi de ikke har interesse for det heller. Selv er jeg ikke det du kaller _dum_, men jeg synes folk som slenger rundt seg med fremmedord hele tiden er litt patetisk. Noen gjør det for å imponere. Synes det er mer imponerende å kunne snakke så godt norsk at en kan finne norske ord. I hverdagssamtalene ihvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-487741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Siden du er så smart at du tror at intelligens og kunnskap er en og samme ting, så tror jeg kanskje du for han sin skyld bør vurdere å avslutte forholdet. Han vil sannsynligvis få det langt bedre med en kjæreste som ikke er flau over han. Det at du straffer fyren, og skriver her at han er dum rett og slett fordi han ikke er like belest som deg, sier langt mer om deg enn om han. Ærlig talt. Det blir som om han skulle begynne å kalle deg dum fordi du ikke kan sport. Han fortjener nok et bedre kvinnfolk enn deg. Sånne "jeg tror jeg er såååå smart" kjerringer (og gutter for den sags skyld) er for jævlige skapninger. Egentlig er det merkverdig at dere klarer å finne dere en partner i utgangspunktet. Ikke uenig med deg SDD, men jeg må nå si det at folk flest velger personer med ganske lik IQ som dem selv, ganske likt nivå på utseende, likt sosialt lag osv osv. Dette er dokumentert godt i forskjellige undersøkelser gjennom årene. Selv så hadde jeg en mann tidligere som hadde ganske mye lavere intelligens enn meg på dette ene området (skoleintelligens som jeg kaller det). Jeg så ikke ned på han i utgangspunktet, men i ettertid ser jeg at det sakte men sikkert brøt ned min respekt for han. Den følelsen jeg fikk når han i en normal samtale plutselig fikk dette uforstående uttrykket i ansiktet, mens alle de andre fulgte tråden. Jeg fikk veldig vondt av han, og dessverre ble jeg flau over han. I dag har jeg en mann som er mye mer intelligent en meg - på den skoleflinke måten. Men han har lavere sosial intelligens. Og det er slitsomt det også. Men jeg trives bedre nå faktisk. Slipper å være densom er 'flinkest' og må ordne opp i alt som har med papirer, forsikringer og offentlige etater feks. For eks'en skjønte rett og slett ikke alt han leste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-487746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Du tar alltid feil. Mer er det vel ikke å si om den saken. SDD, unnskyld meg et øyeblikk! Du sier alltid at du ikke er slik vi oppfatter deg! Det kan godt hende du er annerledes i virkeligheten. Men det er jo det du skriver som gjør at vi får denne oppfatningen av deg. Det er det eneste vi har å forholde oss til. La det være et tankekors! Uttal deg mer i samsvar med hvordan du egentlig er, eller så må du la vær å bli dødsfornærmet hver gang du blir oppfattet annerledes enn du oppfatter deg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-487754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 SDD, unnskyld meg et øyeblikk! Du sier alltid at du ikke er slik vi oppfatter deg! Det kan godt hende du er annerledes i virkeligheten. Men det er jo det du skriver som gjør at vi får denne oppfatningen av deg. Det er det eneste vi har å forholde oss til. La det være et tankekors! Uttal deg mer i samsvar med hvordan du egentlig er, eller så må du la vær å bli dødsfornærmet hver gang du blir oppfattet annerledes enn du oppfatter deg selv. Jeg kan telle på en hånd de to gangene jeg har blitt fornærmet her på dol, så du tar veldig feil om du tror jeg er fornærmet bare fordi jeg tilsynelatende hisser meg opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-487762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Ikke uenig med deg SDD, men jeg må nå si det at folk flest velger personer med ganske lik IQ som dem selv, ganske likt nivå på utseende, likt sosialt lag osv osv. Dette er dokumentert godt i forskjellige undersøkelser gjennom årene. Selv så hadde jeg en mann tidligere som hadde ganske mye lavere intelligens enn meg på dette ene området (skoleintelligens som jeg kaller det). Jeg så ikke ned på han i utgangspunktet, men i ettertid ser jeg at det sakte men sikkert brøt ned min respekt for han. Den følelsen jeg fikk når han i en normal samtale plutselig fikk dette uforstående uttrykket i ansiktet, mens alle de andre fulgte tråden. Jeg fikk veldig vondt av han, og dessverre ble jeg flau over han. I dag har jeg en mann som er mye mer intelligent en meg - på den skoleflinke måten. Men han har lavere sosial intelligens. Og det er slitsomt det også. Men jeg trives bedre nå faktisk. Slipper å være densom er 'flinkest' og må ordne opp i alt som har med papirer, forsikringer og offentlige etater feks. For eks'en skjønte rett og slett ikke alt han leste. Ja, man har ofte en partner som er forholdsvis lik som en selv, på de fleste områder. Det jeg reagerte på i innlegget var at hun kalte fyren for dum. Min erfaring er at sosial intelligens er langt viktigere enn skoleintelligens, men det er nå min mening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-487765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Hei, Først en kommentar om det som sies flere steder i tråden, nemlig at kunnskap og intelligens ikke henger sammen. Etter min mening er dette tull. En intelligent person vil med nødvendighet tilegne seg kunnskap, h*n kan rett ikke motstå kunnskapstørsten som igjen kan dekkes på flere måter, ikke bare gjennom vekttall. Ikke dermed sagt at det ikke går an å lese seg til idiot... En intelligent person vil også uten for store vansker kunne gå inn i sosiale settinger og delta i diskusjoner på linje med andre uten nødvendigvis å beherske feltet fra før. Ellers synes jeg kanskje kritikken din om at han ikke forstår faguttrykk er litt ekkel. Hvis det handler om _smale_ felter er det ikke så rart at andre ikke forstår. På den annen side - sikter du til allmennbegreper kan det knapt kalles faguttrykk og må vel derfor kunne forventes å bli forstått av de fleste. Skjønner deg godt, jeg. Hadde aldri orket en kjæreste som ikke pirrer hjernen, populært kalt vårt største erotiske organ. Men hva kan du gjøre? Hvis han er allergisk mot alt unntatt sport må du enten bare godta ham som han er eller finne på noe annet. Jeg er enig i at man ikke kan si at intelligens og kunnskap ikke henger sammen. Jeg ordla meg som en tosk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88554-n%C3%A5r-kj%C3%A6resten-er-s%C3%A5-uintelligent/page/3/#findComment-487777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.