Gå til innhold

Borettslag/ noen som vet?

Anbefalte innlegg

Bor i et lite borettslag. Bor pent og greit bortsett fra dette :

Det kommer inn vatn i kjelleren. Det er forhold utenfor huset som gjør det.Kan ikke bli reparert før om 4 år fikk jeg høre i dag- noe med at de kommunale rørene skal omlegges.

Ingen av os 4 i huset har noen lyst til å gå ned i kjelleren å begynne å ause opp.

Styreren i borettslaget sier det er vår plikt.

Men hvem er det som egentlig har ansvar for at det ikke kommer inn vatn i kjelleren ( har boder der) ?

I tilfelle det er borettslaget som har ansvaret for at kjelleren er tørr, må de vel kunne få tak i folk som kan pumpe ut vatnet, mener jeg. Det er ikke vaktmester her, som det absolutt burde ha vært.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89010-borettslag-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

19

• Lottemor1365380387

10

• alphan

4

• tigertrollet

1

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Borettslaget ved styret må straks sette i verk tiltak for å bli kvitt vannet og utbedre skader i kjelleren, det er de forpliktet til etter loven. Hele bygningsmassen totalt er styrets ansvar når det gjelder utvendig og felles områder. Til og med badene er de ansvarlige for er i orden med hensyn til fukt og kloakk.

Er dere tilsluttet OBOS eller USBL ?

Som enslig andelshaver kan du kreve aksjon, og få vite nøyaktig hva som foregår. Du er medeier og har full rett til innsyn i alt du måtte behage, til og med hvert eneste bilag og styreprotokoller.

Nytter ikke det, trenger du signatur av 10% av andelseierne for å få innkalt til ekstraordinær generalforsamling hvor styret må gjøre rede for situasjonen og da finner dere ut hva dere skal gjøre.

NBBL hjelper dere også.

Lottemor1365380387

Er dere som bor der innteresert i å betale for å ha en vaktmester der?

De fleste som bor i et borettslag regner med at det meste ikke koster noe:)

Du kan gå inn på boligsamvirket sine sider og se om det står noe om det der.

Det er borettslagets plikt å utbedre slike skader.

Hvis det er slik at det er planlagt en rehabelitering av rørene om 4 år så må dere vente til da med å få det utbedret.

MEN borettslaget er pliktet til å lage til en midlertidig løsning som kan holde dette i sjakk.

Formannen i borettslaget kan innleie folk til å gjøre denne jobben,men i siste ende så er det dere beboere som betaler for at noen skal gjøre denne jobben.

Hva dette koster å få det utberdret blir lagt inn i deres årsregnskaper som i sisteledd skal uttregne husleien.

Hvis det er et såpass lite borettslag så kan jeg godt forstå at formannen deres vil at denne jobben skal gjøres på dugnad fra beboere.

Formannen sparer jo dere da for disse utgifter.

m.v.h

Lottemor1365380387

Borettslaget ved styret må straks sette i verk tiltak for å bli kvitt vannet og utbedre skader i kjelleren, det er de forpliktet til etter loven. Hele bygningsmassen totalt er styrets ansvar når det gjelder utvendig og felles områder. Til og med badene er de ansvarlige for er i orden med hensyn til fukt og kloakk.

Er dere tilsluttet OBOS eller USBL ?

Som enslig andelshaver kan du kreve aksjon, og få vite nøyaktig hva som foregår. Du er medeier og har full rett til innsyn i alt du måtte behage, til og med hvert eneste bilag og styreprotokoller.

Nytter ikke det, trenger du signatur av 10% av andelseierne for å få innkalt til ekstraordinær generalforsamling hvor styret må gjøre rede for situasjonen og da finner dere ut hva dere skal gjøre.

NBBL hjelper dere også.

Hei Ulven.

Styret er ikke ansvarlig for fukt på bad.

Kloakk ja,men ikke fukt.

Styret kan også sette igang et midlertidig løsning med tanke på at de har en planlagt rehabelitering om 4år.

Men hvis det er så ille så må de i tilfelle fremskynde disse planer.

Men i siste ende så er det beboer som avgjører denne saken ikke styremedlemmer i seg selv.

m.v.h

Ulv I Faarikaal

Hei Ulven.

Kloakk ja,men ikke fukt.

Styret kan også sette igang et midlertidig løsning med tanke på at de har en planlagt rehabelitering om 4år.

Men i siste ende så er det beboer som avgjører denne saken ikke styremedlemmer i seg selv.

m.v.h

I følge et nummer av USBLnytt som jeg fant nå, så tar du feil. Iflg USBL advokaten er styret ansvarlig for at badene er i orden. Beboere kan i tillegg dekorere med f eks fliser hvis de vil. Men fuktskader på et bad kan skade leiligheten under, dvs bygningen, og styret skal kontrollere badene så ofte som det er nødvendig, og utbedre der det trengs, evt pålegge beboer å utbedre enkeltskader. Ofte er det slik at alle badene må rehabiliteres og da inhentes anbud under ett. Det er skrevet hele bøker om dette. En andelseier eier ikke en leilighet, h*n eier en andel med borett i en leilighet.

Ulv I Faarikaal

Hei Ulven.

Kloakk ja,men ikke fukt.

m.v.h

Hva er det beboer avgjør ?

Annonse

Lottemor1365380387

I følge et nummer av USBLnytt som jeg fant nå, så tar du feil. Iflg USBL advokaten er styret ansvarlig for at badene er i orden. Beboere kan i tillegg dekorere med f eks fliser hvis de vil. Men fuktskader på et bad kan skade leiligheten under, dvs bygningen, og styret skal kontrollere badene så ofte som det er nødvendig, og utbedre der det trengs, evt pålegge beboer å utbedre enkeltskader. Ofte er det slik at alle badene må rehabiliteres og da inhentes anbud under ett. Det er skrevet hele bøker om dette. En andelseier eier ikke en leilighet, h*n eier en andel med borett i en leilighet.

Ok,bøjer meg i så fall i støvet;)

Dette er noe jeg BØR vite.

Sitter med rehabelitering her vi bor.

Og det er mange smutthull når det kommer til bad om hvem som er ansvarlig for hva.

m.v.h

*nikker enig*

Ulv I Faarikaal

Ok,bøjer meg i så fall i støvet;)

Dette er noe jeg BØR vite.

Sitter med rehabelitering her vi bor.

Og det er mange smutthull når det kommer til bad om hvem som er ansvarlig for hva.

m.v.h

F eks:

Andesleier behøver ikke male rekkehuset sitt utvendig selv om generalforsamlingen har bestemt det (den kan ikke bestemme slikt). H*n trenger ikke bli med på dugnader, og kan ikke sendes et øre i tilleggsregning for noe.

Men en andelseier kan være snill å gjøre ting frivillig for at laget skal spare penger.

En andelshaver fikk ikke lov å flytte inn i et lag fordi hun var for gammel til å gjøre dugnad. Men hun har ikke plikt til å gjøre dugnad, og hun kan ikke nekters på slikt grunnlag.

Borettslagsstyrer finner på mye rart de ikke har lov til.

Lottemor1365380387

Hva er det beboer avgjør ?

Hvem bestemmer i borettslaget ?

I et borettslag er det andelseierne som bestemmer, det vil si du og alle de andre andelseierne. Alle borettslag har et styre som har ansvar for den daglige driften av borettslaget. De som sitter i styret er vanligvis andelseierne i borettslaget. Hvert år skal borettslaget ha en generalforsamling. På generalforsamlingen skal styret legge frem årsregnskap og årsberetning og det skal foretas valg av medlemmer til styret. Generalforsamlingen behandler også saker om det skal settes opp nye balkonger, rehabilitering av borettslaget , endringer i borettslagets vedtekter og lignende

Lottemor1365380387

F eks:

Andesleier behøver ikke male rekkehuset sitt utvendig selv om generalforsamlingen har bestemt det (den kan ikke bestemme slikt). H*n trenger ikke bli med på dugnader, og kan ikke sendes et øre i tilleggsregning for noe.

Men en andelseier kan være snill å gjøre ting frivillig for at laget skal spare penger.

En andelshaver fikk ikke lov å flytte inn i et lag fordi hun var for gammel til å gjøre dugnad. Men hun har ikke plikt til å gjøre dugnad, og hun kan ikke nekters på slikt grunnlag.

Borettslagsstyrer finner på mye rart de ikke har lov til.

Det kan være godt mulig at det finnes borettslag som prøver seg med egenkomponerte regler.

Men ,det funker ikke hvis man går videre med saken.

Et borettslag er pliktet til å følge samvirkets regler.

Det er selvfølgelig fristende å gjøre ting på en egen komponert måte men alle vedtak skal inn til boligbyggelaget for å godkjennes å arkiveres der.

Sitter å leter etter jusen når det gjelder bad,men jeg finner det ikke på boligsamvirket

m.v.h

Ulv I Faarikaal

Det kan være godt mulig at det finnes borettslag som prøver seg med egenkomponerte regler.

Det er selvfølgelig fristende å gjøre ting på en egen komponert måte men alle vedtak skal inn til boligbyggelaget for å godkjennes å arkiveres der.

Sitter å leter etter jusen når det gjelder bad,men jeg finner det ikke på boligsamvirket

m.v.h

Konsulenter finnes som er eksperter på dette hos F eks OPAK.

Annonse

Ulv I Faarikaal

m.v.h

Et borettslag drives i en ramme hvor loven står ytterst, så kommer lagets vedtekter som ikke kan bryte loven, så kommer generalforsamlingen som ikke kan bryte vedtekter eller lover. Så kommer styret som må følge loven, vedtekter og generalsforsamlingsvedtak,Der etter kommer andelshaver som må forholde seg til alt, men har rettigheter og plikter etter loven som ikke kan brytes av styret, generalforsamlig og vedtekter.

En salig suppe som må stå klart for alle. Det gjør det som regel ikke.

Ulv I Faarikaal

Tusen takk for alle innspill. Vi har nå hatt allmannamøte og skrevet et brev der vi har brukt mange av Ulvens argumenter. Rekommanderer brevet til og med.

Jeg ville anbefale å samle underskrifter og få innkalt til ekstraordinær generalforsamling og kreve oppfylt informasjonsplikten som styret har.

Da trenger dere 10% av underskrifter fra andelseiere.

Ulv I Faarikaal

Tusen takk for alle innspill. Vi har nå hatt allmannamøte og skrevet et brev der vi har brukt mange av Ulvens argumenter. Rekommanderer brevet til og med.

Borettslagsloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19600204-002.html

Bok å lese :

VI BOR I LAG, BOKA OM BORETTSLAG Forfatter: NORSKE BOLIGBYGGELAG

Utgivelsesår: 2000 Sidetall: 218 ISBN:

8237290003

Gjest Surrealis

Litt kinkig sak siden rørene er kommunens eiendom. Sitter selv i et borettslagsstyre, og har stadig pågående saker.

Det første jeg tenker, er hvordan man setter kommunens ansvar inn i denne saken. Hvis det er slik at kommunen er ansvarlig for utstyr som ødelegger annens eiendom, blir de også ansvarlig for straks å iverksette utbedring, enten midlertidig eller totalt (som du nevner skal skje om 4 år).

Det neste jeg tenker, er om borettslagets grunnmur er forsvarlig satt opp, etter dagens byggestandard. Av og til kan dreneringen rundt muren være mangelfull, og da kan en oppleve at fukt oppstår, eller i verste tilfelle at det siver vann direkte inn i leiligheten/huset. I så tilfelle er dette borettslagets ansvar å utbedre dette. I gamle borettslag (f.eks. 25-30 år gamle bygninger) kan det hende alder på materialet spiller inn slik at feil (og dernest skader) oppstår.

Jeg tenker også på forsikring. Det er normalt at rørskader (f.eks. vann/kloakk) i forbindelse med bygningsmassen dekkes av forsikringsselskapet. Jeg forstår det slik at ditt tilfelle ikke gjelder vann-/kloakksystemet - men heller noe eksternt som alene tilhører kommunen? Vel, det er kanskje mulig å sjekke om kommunen har en forsikringsordning i forhold til skader som påfører større skader for andre (borettslaget).

Mange muligheter, men jeg synes det er merkelig at det ikke reageres fra styrets hold i det tilfellet du beskriver. Det vil føre til omfattende skader om dere ikke handler kvikt, tenker jeg.

Hilsen

Litt kinkig sak siden rørene er kommunens eiendom. Sitter selv i et borettslagsstyre, og har stadig pågående saker.

Det første jeg tenker, er hvordan man setter kommunens ansvar inn i denne saken. Hvis det er slik at kommunen er ansvarlig for utstyr som ødelegger annens eiendom, blir de også ansvarlig for straks å iverksette utbedring, enten midlertidig eller totalt (som du nevner skal skje om 4 år).

Det neste jeg tenker, er om borettslagets grunnmur er forsvarlig satt opp, etter dagens byggestandard. Av og til kan dreneringen rundt muren være mangelfull, og da kan en oppleve at fukt oppstår, eller i verste tilfelle at det siver vann direkte inn i leiligheten/huset. I så tilfelle er dette borettslagets ansvar å utbedre dette. I gamle borettslag (f.eks. 25-30 år gamle bygninger) kan det hende alder på materialet spiller inn slik at feil (og dernest skader) oppstår.

Jeg tenker også på forsikring. Det er normalt at rørskader (f.eks. vann/kloakk) i forbindelse med bygningsmassen dekkes av forsikringsselskapet. Jeg forstår det slik at ditt tilfelle ikke gjelder vann-/kloakksystemet - men heller noe eksternt som alene tilhører kommunen? Vel, det er kanskje mulig å sjekke om kommunen har en forsikringsordning i forhold til skader som påfører større skader for andre (borettslaget).

Mange muligheter, men jeg synes det er merkelig at det ikke reageres fra styrets hold i det tilfellet du beskriver. Det vil føre til omfattende skader om dere ikke handler kvikt, tenker jeg.

Hilsen

Nei, tror ikke det er kommunens feil. Kommunen skal legge nye rør- og borettslaget vil ikke gjøre noe før det er ferdig.

Har vært i kontakt med borettslagsbetyreren igjen. Det som han før i dag kalte "utenfor" huset, er vel helst tett drenering, ( 30 år gammelt hus)

Og da forstår jeg det slik at det er bare å nekte denne dugnaden - og be dem ta ansvar både for vatn og eventuelle skader.

Det er et lite borettslag dette- og alt skal liksom gå av seg selv- men nå må vi si skikkelig i fra, forstår jeg.

Takk skal du ha for et fyldig svar.

Ulv I Faarikaal

Nei, tror ikke det er kommunens feil. Kommunen skal legge nye rør- og borettslaget vil ikke gjøre noe før det er ferdig.

Har vært i kontakt med borettslagsbetyreren igjen. Det som han før i dag kalte "utenfor" huset, er vel helst tett drenering, ( 30 år gammelt hus)

Og da forstår jeg det slik at det er bare å nekte denne dugnaden - og be dem ta ansvar både for vatn og eventuelle skader.

Det er et lite borettslag dette- og alt skal liksom gå av seg selv- men nå må vi si skikkelig i fra, forstår jeg.

Takk skal du ha for et fyldig svar.

Det du kan oppleve i et lite borettslag er at styremedlemmer har interesser i bestemte retninger og egentlig er inhabile.

F eks kan det hende at alle styremedlemmer kommer fra rekkehusdelen av et større lag med både blokker og hus. Da vil rekkehusene bli prioritert som en følge av det.

Dette bør utredes og dere må sørge for at f eks revisor ser på dette.

Alle bør møte i generalforsamling, delta i utvalg og stemme så det unngås at noen "kupper".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...