Gå til innhold

Borettslag/ noen som vet?

Anbefalte innlegg

Det du kan oppleve i et lite borettslag er at styremedlemmer har interesser i bestemte retninger og egentlig er inhabile.

F eks kan det hende at alle styremedlemmer kommer fra rekkehusdelen av et større lag med både blokker og hus. Da vil rekkehusene bli prioritert som en følge av det.

Dette bør utredes og dere må sørge for at f eks revisor ser på dette.

Alle bør møte i generalforsamling, delta i utvalg og stemme så det unngås at noen "kupper".

Ja, vi har bestemt at vi skal gå på generalforsamlingen.

Vi burde få noen yngre inn i styret. De eldre sitter bare der og sparer og sverger til dugnadsånden!

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

19

• Lottemor1365380387

10

• alphan

4

• tigertrollet

1

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Ja, vi har bestemt at vi skal gå på generalforsamlingen.

Vi burde få noen yngre inn i styret. De eldre sitter bare der og sparer og sverger til dugnadsånden!

Dugnadsånden er slutt, ingen har tid til det lenger. Dere må nok leie inn ressurser og betale for det.

F eks: Jeg ville ikke sitte i styret fordi det var for dårlig betalt.

Nei, tror ikke det er kommunens feil. Kommunen skal legge nye rør- og borettslaget vil ikke gjøre noe før det er ferdig.

Har vært i kontakt med borettslagsbetyreren igjen. Det som han før i dag kalte "utenfor" huset, er vel helst tett drenering, ( 30 år gammelt hus)

Og da forstår jeg det slik at det er bare å nekte denne dugnaden - og be dem ta ansvar både for vatn og eventuelle skader.

Det er et lite borettslag dette- og alt skal liksom gå av seg selv- men nå må vi si skikkelig i fra, forstår jeg.

Takk skal du ha for et fyldig svar.

Kommunen eier rørene som går inn til området. (eller i veien i vanlig enebolig-strøk). Rørene fra veien(tilknytningspunktet) og inn til husene er det huseier/borettslag som har ansvar for.

Kan ikke fatte at man ikke kan fikse drenering rundt grunnmur p.g.a. at nye rør skal legges om 4 år., det har ikke noe med hverandre å gjøre! Her er styret på tynn is. Har man ikke penger så får man låne. Det finnes fond, og et borettslag kan ikke gå konkurs.

Kommunen eier rørene som går inn til området. (eller i veien i vanlig enebolig-strøk). Rørene fra veien(tilknytningspunktet) og inn til husene er det huseier/borettslag som har ansvar for.

Kan ikke fatte at man ikke kan fikse drenering rundt grunnmur p.g.a. at nye rør skal legges om 4 år., det har ikke noe med hverandre å gjøre! Her er styret på tynn is. Har man ikke penger så får man låne. Det finnes fond, og et borettslag kan ikke gå konkurs.

..men det pleier å sitte noen småkonger og herskerinner i slike styrer og utvalg.

Annonse

Ulv I Faarikaal

>>Har man ikke penger så får man låne.

Ja, det er normalt.

>>Det finnes fond, og et borettslag kan ikke gå konkurs.

Jeg vet ikke hvilket fond du snakker om. Et borettslag kan gå konkurs som andre sameier, hvis ingen garanterer for laget. En garantist kan være et fond, staten eller banken.

>>Har man ikke penger så får man låne.

Ja, det er normalt.

>>Det finnes fond, og et borettslag kan ikke gå konkurs.

Jeg vet ikke hvilket fond du snakker om. Et borettslag kan gå konkurs som andre sameier, hvis ingen garanterer for laget. En garantist kan være et fond, staten eller banken.

Jeg tar forbehold om at det aktuelle borettslaget ikke er utmeldt(frittstående) av NBBL.

F.eks. er det en del eldre borettslag som har gått på smeller i million-klassen i forbindelse med modernisering, fordi de har inngått kontrakter med useriøse firmaer som har gått konkurs. Da har det lokale boligbyggelaget gått inn og tatt den økonomiske støyten.

Om det heter fond eller noe annet, pengene er der.

Borettlag kan ikke gå konk.

Ulv I Faarikaal

Jeg tar forbehold om at det aktuelle borettslaget ikke er utmeldt(frittstående) av NBBL.

F.eks. er det en del eldre borettslag som har gått på smeller i million-klassen i forbindelse med modernisering, fordi de har inngått kontrakter med useriøse firmaer som har gått konkurs. Da har det lokale boligbyggelaget gått inn og tatt den økonomiske støyten.

I ditt tilfelle :

Hvor kommer pengene fra til å dekke underskuddet ?

I ditt tilfelle :

Hvor kommer pengene fra til å dekke underskuddet ?

Fra det lokale boligbyggerlaget. (les, ikke borettslag). Og hvis det ikke er nok, fra Norske boligbyggerlags landsforening.

Et eksempel er garantien ang. husleie. Et borettlag som sitter med mange usolgte leiligheter over lang tid vil få dekket tapet fra en garantiordning. Det er ikke de andre andeleierene som bor der som må dekke det.

I Sverige var det endel borettlag som gikk overende p.g.a. at man ikke fikk dekket dette. Det slipper vi her.

Gjest Surrealis

Nei, tror ikke det er kommunens feil. Kommunen skal legge nye rør- og borettslaget vil ikke gjøre noe før det er ferdig.

Har vært i kontakt med borettslagsbetyreren igjen. Det som han før i dag kalte "utenfor" huset, er vel helst tett drenering, ( 30 år gammelt hus)

Og da forstår jeg det slik at det er bare å nekte denne dugnaden - og be dem ta ansvar både for vatn og eventuelle skader.

Det er et lite borettslag dette- og alt skal liksom gå av seg selv- men nå må vi si skikkelig i fra, forstår jeg.

Takk skal du ha for et fyldig svar.

Det kan kanskje være dreneringen det er noe feil med. Bygningen er i en alder der slike saker begynner å svikte. Jeg bor selv i et borettslag med bygninger fra begynnelsen av 70-tallet. Nå står flere oppgaver for tur - som ikke er så uvanlig for hus i denne alderen.

Det er bedre og billigere å løse problemene på forhånd - før de setter i gang ringvirkninger (som f.eks.vannskade innendørs).

Mange beboere i borettslag ser på økt husleie som en forbannelse. Derfor skyver man problemene fremfor seg - inntil de er så store at det blir sinnsyke ekstrakostnader av det.

I mitt borettslag er det et flertall av eldre mennesker, og eldre mennesker tenderer å tenke "sparing" fremfor "investering". De evner ikke å se at noen titusen kroner (utgifter til renovering) i dag kan spare dem for hundretusener om tre år.

Ved å estimere husleia med tanke på fremtidige kostnader vil en unngå de store bombene. Da har man også råd når et eller annet viser seg å måtte skiftes ut eller rustes opp.

I prinsippet er det det samme å eie en enebolig. Det smarteste er å beregne større utgifter inn i sin egen "husleie" (til sparekontoen). Når en så finner vanngjennomtrengning i taket, så har en midler til å ta feilen med det samme. Problemet blir mangedoblet om en ikke utreder slike feil med det samme.

En annen måte å gjøre det på er å ta lån, og da betaler en økt "husleie" til seg selv (altså til banken - og ikke til sparekontoen).

Det vanligste for borettslag er en slags mellomting. Husleien dekker (bl.a.)direkte småfeil som må utredes løpende, og dekker lån som er tatt opp for tidligere større prosjekter.

Gjest Surrealis

..men det pleier å sitte noen småkonger og herskerinner i slike styrer og utvalg.

Jepp - og det kan jeg skrive under på. :-)))

Det er ikke alltid like enkelt å sitte i et styre hvor flesteparten er gamlinger som har vært der noen år for lenge...

Gjest Surrealis

Det du kan oppleve i et lite borettslag er at styremedlemmer har interesser i bestemte retninger og egentlig er inhabile.

F eks kan det hende at alle styremedlemmer kommer fra rekkehusdelen av et større lag med både blokker og hus. Da vil rekkehusene bli prioritert som en følge av det.

Dette bør utredes og dere må sørge for at f eks revisor ser på dette.

Alle bør møte i generalforsamling, delta i utvalg og stemme så det unngås at noen "kupper".

Man burde lage vedtekter (f.eks. på en generalforsamling) om en jevn fordeling av styremedlemmer som bor i ulike bygningstyper (hvis det evt. er det da).

mvh

Annonse

Lottemor1365380387

Hei.

Du tar grundig feil med at et borettslag ikke kan gå konkurs.

Det har jeg selv sett eksempel på i vår nabo kommune.

Ulv I Faarikaal

Man burde lage vedtekter (f.eks. på en generalforsamling) om en jevn fordeling av styremedlemmer som bor i ulike bygningstyper (hvis det evt. er det da).

mvh

Det er mulig å gjøre.

Jeg har sett at generalforsamlingen besto av 90% fra rekkehus, og resten fra blokkene, enda blokkene var 70% av laget.

Krangling om trappevask holdt på å ødelegge miljøet, og jeg foreslo å leie inn vaskefolk før beboerne startet krig. Jeg fikk bare en stemme _for_: min egen. Motargumenet var at det kostet pengert, og det var bare å kaste ut de som ikke vasket.

Ikke en beboer i Norgeshistorien er blitt kastet ut pga manglende trappevask. Å kaste ut noen er nær sagt ikke mulig hvis ikke politiet har vært innom der 10 ganger for bråk på et år dah.

Ulv I Faarikaal

Hei Ulven.

Du har rett i det at et borettslag kan gå konkurs.

Det har skjedd i vår nabo kommune.

Jada, ikke alle er medlem av fond og har penger i banken. Laget er som et firma, og kan gå konkurs når økonomien bryter sammen. Noen tror f eks at OBOS skal tre støttende til, men OBOS er bare forretningsfører og tilsynsfører. Laget er selvstyrt og selvfinansiert. Forretningsfører har nesten ingenting de skulle ha sagt. Noen forsøker å "sladre" til OBOS når de ikke er fornøyd med lagets drift, men der får de ikke hjelp, bare råd.

Ulv I Faarikaal

Hei Ulven.

Du har rett i det at et borettslag kan gå konkurs.

Det har skjedd i vår nabo kommune.

Ved en konkurs kan andelshavere tape hele innskuddet sitt, og f eks bli sittende som leieboere med banken som eier.

Borettslaget kan selges på tvangsauksjon og få privat gårdeier.

Hvis det skal stå vann i den kjelleren i 4 år så detter jo hele huset sammen.

Så lenge det er et borettslag er det jo selvfølgelig de som er pliktig å både utrede og utbedre skaden. Har utredning blitt foretatt ? Det er vel det første som må gjøres - en oversikt over skadene og hva man kan gjøre for å utbedre de. Kan være at man kan gjøre små tiltak for å få vekk vannet og sørge for at det ikke kommer tilbake.

Det er jo du selv som indirekte vil være med på å betale for detet - så er det mulig å gjøre noe selv vil jo det reduserer kostnadene evnt. Men vil jo tro at dette er noe proffe bør se på.

Hvis ikke styret gjør noe av dette ville jeg enten gått videre til OBOS/UBSL hvis dere er medlemmer der i borettslaget - eller henvendt meg til en advokat. Dette kan kanskej dere 4 spleise på . Hvertfall true styret med det hvis ikke de gjør noe.

Det kan kanskje være dreneringen det er noe feil med. Bygningen er i en alder der slike saker begynner å svikte. Jeg bor selv i et borettslag med bygninger fra begynnelsen av 70-tallet. Nå står flere oppgaver for tur - som ikke er så uvanlig for hus i denne alderen.

Det er bedre og billigere å løse problemene på forhånd - før de setter i gang ringvirkninger (som f.eks.vannskade innendørs).

Mange beboere i borettslag ser på økt husleie som en forbannelse. Derfor skyver man problemene fremfor seg - inntil de er så store at det blir sinnsyke ekstrakostnader av det.

I mitt borettslag er det et flertall av eldre mennesker, og eldre mennesker tenderer å tenke "sparing" fremfor "investering". De evner ikke å se at noen titusen kroner (utgifter til renovering) i dag kan spare dem for hundretusener om tre år.

Ved å estimere husleia med tanke på fremtidige kostnader vil en unngå de store bombene. Da har man også råd når et eller annet viser seg å måtte skiftes ut eller rustes opp.

I prinsippet er det det samme å eie en enebolig. Det smarteste er å beregne større utgifter inn i sin egen "husleie" (til sparekontoen). Når en så finner vanngjennomtrengning i taket, så har en midler til å ta feilen med det samme. Problemet blir mangedoblet om en ikke utreder slike feil med det samme.

En annen måte å gjøre det på er å ta lån, og da betaler en økt "husleie" til seg selv (altså til banken - og ikke til sparekontoen).

Det vanligste for borettslag er en slags mellomting. Husleien dekker (bl.a.)direkte småfeil som må utredes løpende, og dekker lån som er tatt opp for tidligere større prosjekter.

Ja, surrealis, det er jo dette jeg vil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...