Gjest Grotta Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Jeg er 29 år og to-barnsmor. Allerede etter første fødsel hadde jeg nesten framfall av den ene skjedeveggen, men etter ca 1 år med kniping, ble det bedre, selv om det ikke ble helt bra. Nøyaktig 3 år etter første fødsel, fødte jeg barn nr. 2. Denne gangen fikk jeg framfall, og det var vondt da jeg gikk. Dette er nå 1 1/2 år siden. Jeg har vært veldig flink til å knipe i perioder, og kjenner bedring, men hvis jeg ikke kniper på noen uker f. eks på grunn av stress i hverdagen, kjenner jeg iblant smerte og at noe "henger" fram. Dette påvirker også seksuallivet mitt. Jeg klarer ikke å få orgasme ved penetrering lenger, men kun ved utvendig stimulering. Selv om min mann mener han ikke føler noen forskjell, hemmer det meg også psykisk, fordi jeg føler meg så "romslig". Etter første fødsel påpekte jordmor at jeg hadde veldig stram bekkenbunn, noe den definitivt ikke er nå. Barna veide 3800 g og 4500 g og var jo ganske store. Jeg måtte sy utvendig etter begge fødslene, men ikke innvendig. Jeg bruker nå hormonspiral. Jeg er 172 cm høy og veier 63 kilo, og har selv ikke under svangerskapet veid mer enn 73 kilo. Kan jeg få operasjon for å rette opp dette, da jeg føler at jeg ikke kommer noen vei med kniping ?(jeg vet jeg kniper på den rette måten, og "suger" oppover) Er dette en operasjon jeg i så fall kan få gjennom helsevesenet, og hvor lang ventetid er det? Hvis jeg må ta det på privat klinikk, hvor mye koster det? Hva slags restitusjonsperiode medfører en slik operasjon? Min mor har nylig tatt operasjon for framfall av urinblære, men det kom i forbindelse med klimakteriet. Kan det være en arvelig svakhet? Jeg håper fagpersoner kan svare meg, da jeg til tider føler meg deprimert og utilpass p.g.a dette. Jeg er jo tross alt bare 29 år, og mener at dette er et problem jeg ikke burde ha før om 15-20 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89045-slapp-skjede-e-f%C3%B8dsler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Etter graviditet og fødsel blir vevet satt på strekk og tross iherdig kniping er det ikke alltid at det ’blir som før’. Du bør få en undersøkelse og evt henvisning til gynekologisk avdeling for vurdering om det egner seg for operasjon. Mener man at det bør opereres, kan det gjøres i det offentlige helsevesen. Det vil være lurt å vente til du har fått de barn du ønsker, for resultatet kan bli ødelagt av nytt svangerskap/fødsel. Ventetid er forskjellig fra sted til sted. Mange steder kan man på nettet finne fra til ventetid for ulike operasjoner. Hvis du velger privat klinikk, vil det nok koste over 25.000 kr. Etter en operasjon må man regne med ca 4 ukers rekreasjon –sykmelding- etter operasjonen. Det avhenger noe av ditt arbeid. Jeg kjenner ikke til data for at det er arvelig. Jeg håper at du får en grundig vurdering og håper at en evt operasjon kan hjelpe deg. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89045-slapp-skjede-e-f%C3%B8dsler/#findComment-488633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.