Gå til innhold

Hvordan forholde seg til kjærestens fortid?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Har vært sammen med kjæresten min i ca et år nå. Vi bor ikke sammen. Hun er 23 år, og har flere lengre eller kortere forhold bak seg. Selv har jeg ikke hatt kjærester tidligere. Jeg er veldig glad i jenta mi, men merker at jeg har problemer med fortiden hennes, og at hun har opplevd så mye sammen med andre enn meg. Det plager meg også litt at hun har hatt så mange seksuelle opplevelser med andre enn meg. (Kanskje er jeg litt sjalu fordi jeg selv ikke har opplevd noe lignende?).

Jeg er heller ikke sikker på at følelsene for den ene eksen er ute av bildet. Jeg vet de snakkes av og til. Jeg er veldig redd for at jeg bare skal bli et nummer i rekken for kjæresten min, og at hun skal inngå et nytt forhold med eksen eller noen andre. Det er en fryktelig følelse. Men bør jeg egentlig tenke slik? Hvis kjæresten min virkelig viser at det er meg hun vil ha, bør jeg da stole på at hun har lagt bak seg dette med å gå fra den ene til den andre? Jeg føler jeg må ha denne tryggheten for at ting skal fungere godt mellom oss.

Er jeg urimelig? Lar jeg tanker som jeg egentlig ikke burde ha, styre litt av følelsene mine, og kanskje ødelegge noe som kunne blitt et godt samliv? Hvordan skal jeg eventuelt klare å legge disse tankene om fortiden hennes bak meg og se framover? Jeg trenger virkelig noen gode råd, for dette er veldig tungt.

Fortsetter under...

Get over it.

Første bud for at forholdet skal funke er at du fokuserer på den fremtiden _dere_ skal skape sammen og ikke på den fortiden hun har hatt uten deg.

Du må også lære deg å stole på at det er deg hun vil ha. Å ha kontakt med ekser er ikke uvanlig og det vil ikke si at det er noe mellom dem av den grunn.

Selvsagt skal man passe på seg selv og forsvare seg mot å bli såret, men ikke i den grad at det hidrer deg i å kommer fremover i forholdet.

Den som intet våger intet vinner.

Fortid er fortid, nåtid er nåtid.

Derfor skal du ganske enkelt se fremover, og ikke drive og gruble på eller ruge over ting du ikke kan gjøre noe med likevel. Og hva skulle det vel være å gjøre ved det? Ingenting. Det livet hun levde før hun kjente deg, har du strengt tatt ikke noe med heller, ikke sant?

Jeg synes det er en uting at man skal drive og snoke i fortiden til kjæresten. Sjalusi tyder på usikkerhet, og det er en side ved seg selv man må jobbe med og ikke belaste andre med.

Jeg har opplevd akkurat dette selv og vet hvordan du har det. Hva jeg gjorde for å kvitte meg med de vonde følelsene var å fortelle om det til kjæresten min, og han forstod meg utmerket. Jeg ba ham også å ikke snakke om tidligere forhold og seksuelle erfaringer, og det ble ikke nevnt mer.

Sjalusi er ingen god følelse, men man kan jobbe med det.Jeg er sikker på at kjæresten din ikke ville vært sammen med deg hvis hun fortsatt hadde følelser for eksen. I alle fall ville ikke jeg gått inn i ett nytt forhold hvis jeg ikke var ferdig med et tidligere, og aldri om det ville vart ett år i alle fall.

Kjæresten din føler seg nok spesiell for deg når hun vet at hun er den eneste.

hare1365380455

kjære deg.. jeg er gift med en mann som ikke har noen ordentlige forhold/sex-erfaringer bak seg. det synes jeg er flott! men meg derimot.. jeg er veldig lei meg for at jeg før jeg møtte mannen min hadde one night stands i fylla.. ikke noe særlig det, nei! jeg er flau. skulle ønske han var den eneste for meg!! jeg tenker av og til på fortiden, men vil glemme. ingen gode minner, ser du. sex er best med den man elsker. jeg håper min mann ikke tenker på min fortid med andre. jeg hadde forresten blitt sjalu/lei meg om han hadde hatt forhold før meg... så jeg skulle ønske jeg hadde ventet!!! prøv å glemme jenta di sin fortid. hun har jo deg nå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...