Gå til innhold

Til dere som har tatt keisersnitt

Anbefalte innlegg

Gjest Linejenta

Hei

Jeg skal vurderes for keisersnitt og så lurer jeg på et par ting:

1) Gikk det lang tid før såret ble leget?

2) Hvor lang tid gikk det før dere kunne begynne å gå turer?

3) Hvor lang tid gikk det før dere begynte å trene igjen (hvis dere har gjordt da)? For eks aerobic e.l

4) Hvor lang tid før termin tok dere røndken (hvis dere gjorde da)?

Ellers hvordan var totalopplevelsen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90313-til-dere-som-har-tatt-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde akutt keisersnitt (vertikalt) sommeren 2001.

1) såret ble leget i løpet av noen uker. Det satte seg imidlertid verk i deler av det etter et par uker, og jeg måtte skjære litt av det bort. Gikk veldig greit. Det jeg ikke har hørt om før er imidlertid kløingen... Faktisk klør det fremdelse nederst, 1,5 år etter!

2) det var vondt å gå de første to-tre ukene. Gikk vel ikke ordentlig tur før etter 3-4 uker.

3)Jeg begynte å trene Friskis&Svettis etter 6 uker, men uten hopp. Begynte med hopp ca 3 mnd etter fødsel. Løftet ikke mer enn barnets vekt (5 kg) de første 6 ukene. Tungvindt med en to-åring i huset... og tungvint med vogn ut og inn av bilen.

4) Tok ikke røntgen.

Jeg var ikke forberedt på keisersnitt, så det var ganske dramatisk da de løp med meg gjennom gangene midt på natta, i full fart inn på operasjonssalen, opp på benken, anestesilegen luktet tobakk, jeg kikket opp en gang etter jeg fikk maska, så gikk det to sekunder, så var jeg vekk. Våknet omtåket etter to timer, og hadde fått verdens herligste jente!

Følte meg snytt for selv fødselen, at jeg ikke hadde vært til stede da hun kom ut.

Får vi ett barn til, kommer vi til å vurdere planlagt keisersnitt, selv om jeg helst ville ha født vaginalt, som jeg gjorde den første gangen.

Gjest jubalong 70

1) Gikk det lang tid før såret ble leget?

Stingene ble tatt 8 dager etter snittet. Da var såret helt greit.

2) Hvor lang tid gikk det før dere kunne begynne å gå turer? Ventet vel 2-3 uker etter fødselen før jeg forsiktig var ute på tur. Det gikk da helt greit.

3) Hvor lang tid gikk det før dere begynte å trene igjen (hvis dere har gjordt da)? For eks aerobic e.l

Har ikke trent aerobic, men trente styrke 3 mnd etter snittet.

4) Hvor lang tid før termin tok dere røndken (hvis dere gjorde da)?

Tok ikke røntgen da det var et hastesnitt pga seteleie.

Ellers hvordan var totalopplevelsen?

Jeg fikk spinalbedøvelse slik at jeg var våken under operasjonen. HEle greia var kjempegrei. Jeg kjente de "drev på" i magen min, men det var ikke vondt i det hele tatt. Jeg fikk se jenta vår med en gang de hadde tatt henne ut. Så tørket de henne, veide og målte så fikk jeg se litt bedre på henne før hun ble tatt med opp på barsel, og jeg ble sydd.

Lå en stund på intensiven, og fikk jenta ned etter noen timer.

JEg følte meg snytt for fødselsopplevelsen, men var overrasket over hvor fort jeg kom meg på bena (samme dag).

Jeg klødde også mye i såret, og kan fremdeles gjøre det innimellom + at det er følelsesløst i området rundt arret. Det er nå 3 år siden snittet.

JEg har siden født vaginalt, og må si jeg likte det bedre. Men den følelsen man hører om når barnet blir lagt på magen, den fikk jeg ikke da heller.

-

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...