Gå til innhold

Kjøpe leilighet med venninne

Anbefalte innlegg

Jeg og venninna mi har planer om å kjøpe leilighet sammen. Vi bor nå begge i hvert vårt kollektiv og føler at vi "kaster pengene ut av vinduet".

Vi skal sette opp ordentlige kontrakter og sånt... Men er det smart å kjøpe med venninna si? Hva om en av oss vil flytte ut fordi man får seg kjæreste e.l.?

Det jeg lurer på, er om det er smart av oss å flytte og kjøpe leilighet sammen!

Begge fedrene våre er positive til det, mens søster, mor og bestemor er litt skeptiske...

To jenter sammen osv... Alle vet jo hvor "rare" og spesielle jenter kan være! :-)

Jeg trenger innspill fra andre! Har noen vært i samme situasjon før?

Blir utrolig takknemlig for svar!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90331-kj%C3%B8pe-leilighet-med-venninne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

jeg hadde ALDRI gjort det! Ikke engang om det hadde vært min beste venninne...

Venninna mi gjorde meg sprø da vi var i Kypros i 2 uker og hadde hotellrom sammen. HUn er litt smårotete, jeg stikk motsatt. Ellers er vi kjempgode venninner, men litt stae begge to. jeg kunne aldri bodd med en venninne.. Så vidt jeg klarer å bo med gutten min jo! ; )

Og så får den ene kjæreste og vil ha stua for seg selv osv.. Mens den andre vil ha vorspiel.. osv osv. Det kommer ikke til å funke i lengden..

Ulv I Faarikaal

Se på sameieloven, som regulerer slikt. Se spesielt på §15, den gir begge mulighet til å oppløse sameiet når som helst, og da blir leiligheten solgt på det frie marked, evt kan den ene ta den på forkjøpsrett og tre inn i høyeste bud. Akurat det går nok greit, men samlivet blir verre. Streng avtale dere imellom er nok lurt. Avtalen overstyrer loven til en viss grad.

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter, men nå har jeg bodd sammen med bestevenninnen min før og det gikk utrolig bra. Vi kan gjerne være sammen 24 timer i døgnet og vi lar aldri penger eller andre matrielle ting komme i mellom oss.

Dette er en vurdering du må ta ut i fra forholdet dere i mellom. Ha klare regler, i alle fall, om du velger å gjennomføre planen :)

Gjest lag kontrakt

Sett dere ned og lag et forslag til kontrakt og se om dere blir enige. Hvis dere gjør det, go for it!

Dere bør lage regler for "i værste fall", mht hvis dere ikke vil bo sammen og den ene flytter ut på dagen / ikke har penger (ikke får studielån, er arbeidsledig, langvarig syk osv). Oppsigelsesfrist, hvor fort kan man forlange å få leiligheten solgt (selv om det er et dårlig marked for salg), hvor mange prisantydninger / meglere må kontaktes før et slikt salg, osv osv. Hvor mye besøk (hvor går grensen mellom besøk og en som flytter inn, når du får kjæreste osv) eller at du nesten bare er hos kjæresten og ikke er med på vasking, eller hyggelig samvær i leiligheten..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...