Gjest lissbeth Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg ønsker svar fra furnuftige personer på noen konkrete spørsmål ang. min og min manns økonomi. Vi har særeie, og ingen barn sammen. Jeg har en sønn fra før på tolv. Mannen flyttet inn i mitt hus,og vi deler på faste utgifter som strøm, kommunale avgifter osv. Dessuten på utgifter til mat. Skulle han ha betalt mer for å bo her? Han eier hytta, og betaler avdrag på gjeld på den. Men vi spleiser på andre utgifter (som strøm). Er dette riktig.? Vi eier bilen sammen, men han disponerer den. Jeg må betale alle utgifter til transport, selv om jeg altså er medeier i bilen. Er dette riktig? Jeg tjener mye mindre enn ham, men han en bra formue fra tidligere, som jeg tar i bruk når det kniper (opp-pussing etc) Er dette riktig?.Mine rettigheter som enslig mor ble etter inngåelse av ekteskap med ham, redusert til som om jeg var gift med en som er med på å forsørge barnet, noe han ikke er. Er det riktig?. Til slutt: Jeg har halv uførhetspensjon. Denne er bl.a beregnet ut fra hans høye inntekt. Ellers ville den ha vært langt høyere. Er det riktig at han ikke skal kompensere for dette? (selv om det ikke er hans skyld). For ordens skyld, jeg greier meg bra som det er. Men jeg vil likevel veldig gjerne ha synspunkter, fordi det nager meg at enkelte ting ikke er helt rettferdig her. Vennlig hilsen lisabeth 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90352-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-%C3%B8konomi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 En fin ting er en tjukk brosjyre som kommunen har som omtaler disse tingene du snakker om. Jeg tror den heter "økonomi i ekteskapet" eller noe sånt. Der finnes trolig alt det du vil vite. Det vanskeligste er at alle eiendeler har en kalitalkostnad, dvs renten du ville fått f eks ved å selge tingen og sette pengene i noe som ga avkastning. Et hus til 1 mill i dag koster det ca 70-100.000 i kapitalkostnader å eie, prisstigning kan du se bort fra. Pluss vedlikeholdskotnader, pluss kommunale avgifter osv. Du kan leie en økonom for å se om dere har en lik fordeling av utgifter. F eks er det sterkt urimelig at f eks du har et hus som er nedbetalt og at en skal flytte inn og bo gratis hos deg. Vedkommende må dekke halve kapitalkostnaden, vedlikehold og kommunale avgifter, eller kjøpe halvparten av deg og dele resten av kostnadene likt. Da ser jeg bort fra barn og andre momenter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90352-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-%C3%B8konomi/#findComment-496307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.