Gå til innhold

Hormonspiral versus p-piller

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hormonspiralen avgir mindre hormoner enn p-pillen i og med at de frigjøres direkte der de skal virke, nemlig i livmoren. Den er dyr (ca. 1200,-), men du kan da ha den i 5 år og 240,- pr. år er det kanskje det p-piller koster også? Du slipper å huske å ta noe, men etter 5 år må du ta den ut (og evt. sette inn en ny). Den har mindre bivirkninger enn p-pillen, men for meg fjernet begge deler sexlysten, dessverre. :o( Alikevel anbefaler jeg av min erfaring hormonspiralen fremfor pillen.

Gjest infeksjoner

Spiral (begge typer) øker sjansen for at infeksjoner i underlivet utvikler seg til mer alvorlige tilstander og kan gjøre deg steril. Det er derfor men stort sett anbefaler spiral til kvinner som har fått barn og somlever i faste forhold (hvor sjansene for å bli smittet av klamydiainfeksjoner osv er mindre enn hvis man har sex med nye partnere).

Stoler du helt på at ikke du eller kjæresten "kommer hjem med smitte" kan du snakke med legen din om spiral. Men infeksjoner kan komme av andre ting enn seksuelt overførbare sykdommer også. Så du bør være obs, og gå til legen med en gang du merker noe som kan være galt.

Piller er bra hvis du alltid husker å ta dem til rett tid. Det finnes piller som de fleste tåler fint, men man må ofte prøve et par ulike typer piller før man er fornøyd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...