Gå til innhold

Medikamentell abort

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Jeg har nettopp foretatt en medikamentell abort, dvs en provosert abort vha medikamenter. Det hele gikk som det skulle, dvs det kom en del blodige klumper mens jeg ennå var på sykehuset, samt at jeg hadde sterke blødninger. Men, da jeg kom hjem, kjente jeg at det kom noe ut av skjeden. Jeg gikk på toalettet, og da jeg kledde av meg kom embryoet ut - og datt på golvet! Det lå i en geleaktig, gjennomsiktig "pose"- og var "helt" (8 uker på vei). Jeg synes dette var svært traumatisk - og fikk naturlig nok helt sjokk. Mitt spørsmål er: er dette normalt ved medikamentell abort? Jeg trodde det hele ville komme ut som bare en blodig klump? Bør jeg snakke med min lege om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90552-medikamentell-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når fosteret er åtte uker er det ganske så "ferdig" utseendemessig.

Medikamentene dreper fosteret og støter det ut.

Har aldri hørt at abortpiller skal "ødelegge" fosteret slik at du ikke skal kunne se hva det er når det kommer ut...

Men det hørtes forferdelig ut ja *grøss* - men dog logisk for meg.

Hilsen ikke fagperson uten aborterfaring:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90552-medikamentell-abort/#findComment-497480
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Heldigvis skjer det ikke ofte, eller nesten aldri, det du beskriver. Man har på sykehuset oppfattet at du hadde kvittert graviditeten, men det har sannsynligvis bare vært morkaken.

Jeg forstår at det var et sjokk for deg, og hvis du føler behov for å få bearbeidet dine følelser, kan du be om en samtale med legene på gynekologisk avdeling. Kanskje du har fått tilbud om kontroll-time? Hvis du ikke lengre har blødning utover det som er normalt som renselse (som en svak menstruasjon), og hvis du ikke har smerter, så skulle det ikke være nødvendig med ekstra kontroll.

Jeg håper du kan legge denne ’skrekk-opplevelse’ bak deg. (Jeg kan jo tilføye at mange kvinner som ønsker barn opplever tilsvarende ved en spontan abort).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90552-medikamentell-abort/#findComment-497965
Del på andre sider

• 5 uker senere...
laguna1365380434

Jeg opplevde noe tilsvarende for noen år tilbake og føler med deg.. Jeg var over 12 uker og måtte søke nemd.. De annslo fosteret til å være 14-15 uker. Jeg ble lagt inn og advart mot "noe smerter" Etter å ha hvert ligget lenge med enorme smerter ble jeg rullet av gårde til en annen avdeling og oppfattet at noen sa det var en feil. ( de snakket med hverandre, jeg fikk ingen informasjon) Senere, etter en masse snakk og om og men, kom fosteret ut og en jordmor annslo det til å være 23-24 uker!! Det hadde fingre og hår og så helt ferdig ut. Det var en veldig lite hyggelig opplevelse, som jeg slet en del med etterpå. Jeg synes på ingen måte at den informasjonen jeg fikk sto i forhold til det jeg opplevde ( Men så var det mye som ikke stemte med episoden også )

Uansett,Håper det går fint med deg og at du ikke tenker for mye på det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90552-medikamentell-abort/#findComment-526124
Del på andre sider

Jeg opplevde noe tilsvarende for noen år tilbake og føler med deg.. Jeg var over 12 uker og måtte søke nemd.. De annslo fosteret til å være 14-15 uker. Jeg ble lagt inn og advart mot "noe smerter" Etter å ha hvert ligget lenge med enorme smerter ble jeg rullet av gårde til en annen avdeling og oppfattet at noen sa det var en feil. ( de snakket med hverandre, jeg fikk ingen informasjon) Senere, etter en masse snakk og om og men, kom fosteret ut og en jordmor annslo det til å være 23-24 uker!! Det hadde fingre og hår og så helt ferdig ut. Det var en veldig lite hyggelig opplevelse, som jeg slet en del med etterpå. Jeg synes på ingen måte at den informasjonen jeg fikk sto i forhold til det jeg opplevde ( Men så var det mye som ikke stemte med episoden også )

Uansett,Håper det går fint med deg og at du ikke tenker for mye på det!

En av feilene de mumlet om var vel antagelig at du var for langt på vei til å kunne få en medikamentell abort - egentlig.... De oppdaget vel at de hadde gjort en tabbe ved å gi deg medikamentell abort, antar jeg...

Medikamentell abort har en grense ved 9. uke, hvis jeg ikke husker feil...

Høres forresten ut som en forferdelig opplevelse... :-/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90552-medikamentell-abort/#findComment-526133
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...