forventningsfull Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Vi er under utredning av barnevernet og hadde hjemmebesøk av de her om dagen. Da besøket nermet seg slutt sa hun att de ikke ville anbefale oss som adoptivforeldre når de skrev raporten vår til BUFAR. Årsaken er att min mann er halvt uføretrygdet pga sykdomen bekdrev. Han trener veldig mye for å holde sykdommen mestmulig i sjakk. Hann er heller ikke av de som er verst rammet av sykdommen. Min mann har en sønn fra ett tidligere forhold som bor fast hos oss. Han har problemer med å tilpasse seg andre barn, og skjønner ikke helt når nokk er nokk. Men det er på skolen han sliter, hjemme er han en kjærne kar av en gutt. Men barneværnet mente att vi kadde nokk med å ta oss av han. Sønnen til min man ønsker seg også veldig sterkt søsken. Er dette god nokk grund fra barnevernet til å ikke anbefale oss i raporten om søknad til adopsjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90558-hjemmebes%C3%B8k-av-barnevernet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er nok vanlig Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Ja, jeg har hørt om flere som har fått avslag pga en av foreldrenes / søkernes sykdom. Et adoptivbarn kan kreve ekstra mye, og hvis en av foreldrene er syke, kan det bli for mye å takle. At sønnen deres også krever ekstra oppfølging, gjør nok at de har vurdert det slik at det lett vil oppstå situasjoner hvor dere allerede har "nok å jobbe med" (selv om dere pgså pga dette ville hatt ekstra stor glede av et barn til). Men det er ikke deres beste de ser etter, desverre. Vent til dere får det skriftlige avslaget, og få noen til å hjelpe dere å vurdere det og evt klage på det. Men dere må nok være forberedt på at dere ikke vil bli godkjent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90558-hjemmebes%C3%B8k-av-barnevernet/#findComment-497508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanedis Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Det er vanskelig å sette seg inn i barneverntjenestens vurderinger uten å kjenne hele saken. De må grunngi avslaget, og dere kan klage på det. Du skriver at gutten har problemer med å tilpasse seg andre barn, men dette er på skolen og ikke hjemme. Jeg lurer på hva som er grunnen til at problemet kun oppleves på skolen. Har du/dere noen tanker om det? Hvordan er han f.eks. hjemme, når andre barn er der? Er han like kjekk da, eller opplever dere han som kjekk hjemme, når der ikke er barn til stede? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90558-hjemmebes%C3%B8k-av-barnevernet/#findComment-497513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanedis Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Det er vanskelig å sette seg inn i barneverntjenestens vurderinger uten å kjenne hele saken. De må grunngi avslaget, og dere kan klage på det. Du skriver at gutten har problemer med å tilpasse seg andre barn, men dette er på skolen og ikke hjemme. Jeg lurer på hva som er grunnen til at problemet kun oppleves på skolen. Har du/dere noen tanker om det? Hvordan er han f.eks. hjemme, når andre barn er der? Er han like kjekk da, eller opplever dere han som kjekk hjemme, når der ikke er barn til stede? Hentet fra http://www.adopsjon.com/saksbehandling/regler.htm#helse - retningslinjer fra Barne- og familiedepartmentet vedr. helse: "Adoptivsøkere må ha god helse både fysisk og psykisk. Samtidig må det etter en konkret vurdering legges vekt på at foreldrene skal utgjøre en omsorgsenhet. Det må vurderes hvorvidt sykdom kan tenkes å få betydning for søkernes evne og muligheter til å gi barnet tilstrekkelig omsorg og trygghet, over lang tid. Hvis noen av søkerne har hatt en alvorlig sykdom som er behandlet med tilfredsstillende resultat kan det etter omstendighetene bli snakk om å kreve en symptomfri periode.". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90558-hjemmebes%C3%B8k-av-barnevernet/#findComment-497525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ! - ! Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Det er vanskelig å sette seg inn i barneverntjenestens vurderinger uten å kjenne hele saken. De må grunngi avslaget, og dere kan klage på det. Du skriver at gutten har problemer med å tilpasse seg andre barn, men dette er på skolen og ikke hjemme. Jeg lurer på hva som er grunnen til at problemet kun oppleves på skolen. Har du/dere noen tanker om det? Hvordan er han f.eks. hjemme, når andre barn er der? Er han like kjekk da, eller opplever dere han som kjekk hjemme, når der ikke er barn til stede? Og ikke minst: Hva gjør de selv aktivt for å bedre på situasjonen til gutten. Det er nok noe jeg tror barnevernet vil være opptatt av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90558-hjemmebes%C3%B8k-av-barnevernet/#findComment-497566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanskelig å si... Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Ikke for å ta motet fra deg, men Bechterev er en ganske alvorlig revmatisk sykdom (selv om det selvsagt finnes lettere tilfeller), og som Vanedis skriver så skal adoptivforeldre ha god fysisk helse i tillegg til god psykisk helse. Det er vanskelig å si hva BUFA bestemmer seg for i ulike saker, for det finnes jo saktens unntak, men jeg tror kanskje at en vil ha problem med å bli godkjent hvis en har en slik lidelse. Nå kommer det jo an på typen jobb de har, men jeg har selv en slektning som har Bechterev. Hun har aldri vært uføretrygdet, men hun har perioder (spesielt på vinteren) der hun har veldig vondt. Og hun sies å være "lettere" angrepet! Men en blir jo aldri kvitt sykdommen! Men til syvende og sist så er det bare BUFA som kan gi dere svar på om dere får adoptere eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90558-hjemmebes%C3%B8k-av-barnevernet/#findComment-497579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Hei, forventningsfull! I en godkjenningsprosess er det sjelden bare èn årsak til at søkere får avslag eller får en negativ vurdering. I noen tilfeller _kan_ jo også kjemien mellom barnevernet og søkerne slå negativt ut, slik at vurderingen av søkerne blir subjektiv heller enn å være basert på objektive fakta. Det er vanskelig, for ikke å si umulig for noen her å si hvordan deres konkrete sak vil stå, bare utfra de opplysninger du gir. Men, som du ser av de svarene du allerede har fått, må dere nok være forberedt på å ikke bli godkjente som adoptivforeldre, eller i beste fall måtte stå på for å få en godkjenning. Likevel ser jeg ingen grunn til at dere skal gi opp uten å forsøke. Barnevernets konklusjon skal begrunnes enten de nå vil anbefale søkerne eller ikke. Et avslag fra BUFA kan også ankes via Barne - og familiedepartementet. Det kan tenkes at BUFA vil kreve tilleggsopplysninger fra bl.a. lege vedr. din manns sykdom. Mulig at dere allerede nå burde ta kontakt med legen hans og be om hans konkrete vurdering av mannens omsorgsevne, på bakgrunn av diagnosen Bechterew. Det at din manns sønn krever mer oppfølging enn normalt, er nok en viktig faktor for barnevernets vurdering. Når du sier at han har vanskelig for å tilpasse seg andre barn, hvilke tanker gjør du deg om hvordan han vil takle det å bli storebror - til et barn som kanskje vil kreve dere helt og fullt i starten? Slike momenter er nok barnevernet svært opptatt av å høre deres refleksjoner omkring. Hvis dere skal ha flere hjemmebesøk, kan det være en idè å tenke nøye gjennom flere av disse momentene for å få dette med i sosialrapporten og vurderingen fra bv. Ellers kan det være lurt å ta kontakt med den adopsjonsforeningen dere har tenkt å bruke for å høre både hvordan giverland stiller seg til at en av søkerne har en revmatisk sykdom og hvorvidt de kjenner til liknende saker der par har blitt godkjent. Ønsker dere lykke til på veien videre, gi ikke opp ihvertfall! Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90558-hjemmebes%C3%B8k-av-barnevernet/#findComment-497622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen signatur Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Av personlige årsaker vil jeg ikke skrive under med mitt eget nick på denne tråden. Ikke fordi jeg skal si noe negativt, men pga. av informasjonen om "vår situasjon", som jeg synes er andre brukere av forumet likegyldig og vite eller ei. Min mann har også bechdrew, men er i 100% stilling og vel så det. Så jeg vet at det går ann og bli godkjent av bufa med bechrew. Men vi måtte inn med ekstra opplysninger til tross for at vi hadde en meget god anbefaling fra BVTJ. Nå skriver du ingen ting om alderen til din mann, men at han "allerede" er halvt trygdet, tror jeg ikke taler i deres favør. Ellers vil jeg bare ønske dere lykke til. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90558-hjemmebes%C3%B8k-av-barnevernet/#findComment-498043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.