Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest dermoiden

Hei!

I desember ble jeg innlagt pga akutte magesmerter venstre side. Etter 2 dager med voldsomme smerter og 2 dager med murring i magen ble jeg overflyttet Kvinneklinikken for undersøkelse.

Der slo de raskt fast at jeg hadde en svulst på ve, eggstokk og at smertene var årsaket i torkvering.

Jeg ble operert og de fjernet eggstokken og egglederen på ve. side sammen med en tvillingcyste.

Etter operasjonen har jeg nå en del ting jeg lurer på;

Jeg er 27 år og veldig redd for å få samme cyste i hø. eggstokk - vil jeg ikke da bli steril og komme i "overgangsalderen?

Hvor stor sjanse er det for å få en slik cyste i den andre eggstokken?

Vil jeg ha eggløsning hver mnd. eller bare annen hver mnd.?

Vil dette medføre hormonelle endringer eller kompenserer den gjenværende eggstokken for den andre?

Jeg er veldig redd for hormonelle endringer som f.eks kan påvirke sexlivet,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90664-en-eggstokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved torkvering av en cyste stopper blodforsyningen til eggstokken og den er derfor ofte ikke til å redde. Heldigvis er det en uvanlig komplikasjon til en cyste. Risikoen for å få det på andre siden er ca 15% eller 85% for IKKE å få det! Man fungerer helt normalt med en eggstokk, den overtar eggløsningen så det kommer som vanlig og det blir ingen hormonelle endringer. Kroppen er så viselig innredet at den på mange måter har reservekapasitet. Selv med bare en del av en eggstokk, kan man fungere helt normalt med hormoner og fruktbarhet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90664-en-eggstokk/#findComment-501255
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...