Gå til innhold

Jeg sitter her og er rasende

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ikke statistikken foran meg, og selvsagt er det mange (relativt) fra muslimske menn (ateistiske, hinduer, osv) også.

Jeg ser egentlig lite poeng i å sammenligne på basis av religion, fordi vi kan ikke iverksette tiltak mot en bestemt religiøs gruppe (jøder, muslimer) uansett.

Istedet bør man iverksette tiltak mot *alle*, for som de siste dagers hendelser viser så er vold mot kvinner et stort problem.

Med vennlig hilsen

Hei.

Deler ditt syn når det gjelder å motarbeide ALL vold mot kvinner.

Ingen kvinne skal behøve å søke tilflukt på et krisesenter for å unngå en voldelig mann.

Men det jeg reagerte på var at du uttalte at krisesentrene var fyllt opp av kvinner mishandlet av norske menn og ikke av muslimske.

Man må jo se på antallet ut fra den prosentvise delen av befolkningen.

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

27

• kjerra1

18

• SierDuDet

7

• Grip

3

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Ved å lese nedover fikk jeg lyst til å spørre:

Hvis du møter en mann som er fra utlandet, fremmedkulturell, fra et fattig land, er uten jobb, uten oppholdstillatelse, uten fast bopel og snart skal ut av landet pga utgått visum og er _vesentlig_ yngre enn deg, kan du ærlig si at sannsynligheten for ren kjærlighet er særlig stor ?

Hei.

Deler ditt syn når det gjelder å motarbeide ALL vold mot kvinner.

Ingen kvinne skal behøve å søke tilflukt på et krisesenter for å unngå en voldelig mann.

Men det jeg reagerte på var at du uttalte at krisesentrene var fyllt opp av kvinner mishandlet av norske menn og ikke av muslimske.

Man må jo se på antallet ut fra den prosentvise delen av befolkningen.

Hei,

Joda, enig i det. Jeg har ikke til hensikt å "forsvare muslimer" (jeg er ateist), men heller å påpeke noen fakta.

Etter det jeg husker var visst den verste gruppen "norske menn med utenlandske koner", men har ikke lengre statistikken til dette.

===

For å løse dette er man nødt til å behandle alle (enten de er kvinner og/eller innvandrere) med respekt. Folk skal ikke mistenkeliggjøres på basis av "fødested", men på basis av hva de (som individer) har gjort seg skyldig i.

Å forhåndsdømme en hel folkegruppe er en sikker måte å avspore debatten på. (Jeg påstår ikke at du gjør det, men andre her gjør det.)

Med vennlig hilsen

Ved å lese nedover fikk jeg lyst til å spørre:

Hvis du møter en mann som er fra utlandet, fremmedkulturell, fra et fattig land, er uten jobb, uten oppholdstillatelse, uten fast bopel og snart skal ut av landet pga utgått visum og er _vesentlig_ yngre enn deg, kan du ærlig si at sannsynligheten for ren kjærlighet er særlig stor ?

Sånn rundt regnet det samme som for en kvinne fra "et fattig land" osv osv som treffer en rik mann fra Norge?

Eller mener du at alle disse ekteskapene er "tomme"?

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Joda, enig i det. Jeg har ikke til hensikt å "forsvare muslimer" (jeg er ateist), men heller å påpeke noen fakta.

Etter det jeg husker var visst den verste gruppen "norske menn med utenlandske koner", men har ikke lengre statistikken til dette.

===

For å løse dette er man nødt til å behandle alle (enten de er kvinner og/eller innvandrere) med respekt. Folk skal ikke mistenkeliggjøres på basis av "fødested", men på basis av hva de (som individer) har gjort seg skyldig i.

Å forhåndsdømme en hel folkegruppe er en sikker måte å avspore debatten på. (Jeg påstår ikke at du gjør det, men andre her gjør det.)

Med vennlig hilsen

Alle mennesker skal behandles med respekt og man skal ikke dømme folk ut fra hvilken "gruppe" de tilhører.

Man ser vel, desverre ,alt for ofte at vansklighetene i et forhold forsterkes når partene kommer fra forskjellige kulturer og har helt forskjellige oppfattninger av hvordan et forhold skal være.

Dette må man jo ta stilling til når man går inn i et forhold, uavhengig av hvilken bagrunn partene har.

Ulv I Faarikaal

Sånn rundt regnet det samme som for en kvinne fra "et fattig land" osv osv som treffer en rik mann fra Norge?

Eller mener du at alle disse ekteskapene er "tomme"?

Med vennlig hilsen

Ja selvsagt gjelder det begge kjønn.

Jeg mener ikke alle.

Gjest xantippa

kjerra1 - der traff du spikern på hue, eg satt akkurat og tenkte på å skrive eit svar om følelser versus fornuft.

xantippa - det er nettopp -det-. du må få følelser og fornuft til å snakke sammen i deg sjølv, i ein dialog der begge sider kjem til orde.

avgjerelsen er uansett berre din. vi kan sitte her og snakke om eksempler...korleis vi -trur- det kan gå, kva slags motiver du/han -kan tenkes- å ha....men den reelle situasjonen er det du som eier. du lever ikkje i statistikkverdenen, du lever i ditt eget liv.

la f.eks både følelser og fornuft - etter tur - sjå 5 år fram i tid. kva ser dei? kva ønsker dei seg? er visjonene til hjelp for deg no?

Når det gjelder dette forholdet så er det utelukket at det varer 5 år. Fornuften er helt sikker på det, følelsene er mere usikre. Fornuften sier meg at jeg har ikke gjort noenting galt, det er greit å ha et forhold i nuet så lenge det er klart for han også at det er eneste muligheten. Følelsene gir meg dårlig samvittighet fordi jeg er glad i han, fordi han har vist seg som en venn i vanskelige stunder. Det er utenom det seksuelle.

Fornuften sier meg at jeg har også vært tilstede for han når han har trengt det. Fornuften forteller meg at jeg har sett til side ved følelsesutbrudd og uttalelser som egentlig ikke skulle ha sagt, men er forståelig utifra hans situasjon.

Følelsene forteller meg at jeg burde være den som stopper nå og sier nå er det nok siden jeg er eldre og stabilisert i dette landet. Følelsene har bare ikke lyst til det. Følelsene er vanskelige på mange fronter, tiden etter skilsmissen, jobbsitusjon etc. Fornuften eller følelsene sier at jeg trenger de gledene jeg kan få i denne svevingen rundt i ingenmannsland.

Alle mennesker skal behandles med respekt og man skal ikke dømme folk ut fra hvilken "gruppe" de tilhører.

Man ser vel, desverre ,alt for ofte at vansklighetene i et forhold forsterkes når partene kommer fra forskjellige kulturer og har helt forskjellige oppfattninger av hvordan et forhold skal være.

Dette må man jo ta stilling til når man går inn i et forhold, uavhengig av hvilken bagrunn partene har.

Hei,

Du skriver: "uavhengig av hvilken bagrunn partene har."

Jo, jeg er enig i det, men det er ikke det som skjer i denne tråden. Hele poenget, for enkelte, er jo at han er "muslim", også legger de til grunn en rekke fordommer mot en bestemt folkegruppe/religion - uten noensinne å ha truffet mannen.

Med vennlig hilsen

Hei,

Jo, jeg er enig i det, men det er ikke det som skjer i denne tråden. Hele poenget, for enkelte, er jo at han er "muslim", også legger de til grunn en rekke fordommer mot en bestemt folkegruppe/religion - uten noensinne å ha truffet mannen.

Med vennlig hilsen

Jo kan til en viss grad være enig med deg i det.

Men om du ser tråden litt fra "utsiden" ;

Det har vært fokusert veldig mye på dette med proformaekteskap den siste tiden.

Og i de fleste sakene så har mannen vært vesentlig yngre enn den norske kvinnen.

Mannen har ikke hatt permanent opphold.

I det første innlegget så forteller jo xantippa at denne mannen ikke har permanent opphold og at det er en alderforskjell mellom dem.

Kan du se at noen kanskje ser en del sammentreff der?

Gjest xantippa

Hei,

Med vennlig hilsen

Det var jeg som trakk frem at han er muslim i andre eller tredje innlegget jeg skrev. Jeg har sett han og kjenner han som et individ. Det at han er en ung troende muslim som kommer fra et fremmed land gjorde han spennende og tiltrekkende for meg. Det er en del av han og det er en viktig del i dette forholdet. Jeg har ikke møtt vennen hans som skal gifte seg etter noen få måneder og uten å snakke samme språk som denne forloveden. Jeg skjelver ved tanken på at dette kune være mine døtre. Jeg har grunnlag nå til å forklare og diskutere sånne forhold med mine døtre på en helt annen måte enn før, det er jeg glad for. Ingen kommer utenom de sosiale betingelsene, dette forholdet er sosialt uakseptabelt selvom det er fullt ut lovlig og etisk forsvarlig. Derfor sliter jeg, derfor er jeg frustrert. Derfor denne kollisjonen mellom følelser og fornuft. Jeg er ikke den første kvinnen og ikke den siste i denne situasjonen.

Gjest xantippa

Jo kan til en viss grad være enig med deg i det.

Men om du ser tråden litt fra "utsiden" ;

Det har vært fokusert veldig mye på dette med proformaekteskap den siste tiden.

Og i de fleste sakene så har mannen vært vesentlig yngre enn den norske kvinnen.

Mannen har ikke hatt permanent opphold.

I det første innlegget så forteller jo xantippa at denne mannen ikke har permanent opphold og at det er en alderforskjell mellom dem.

Kan du se at noen kanskje ser en del sammentreff der?

Det kan forklares f.eks med at muslimer har et annet kulturelt syn på alder enn vi har. Det er også en forklaring at fraskilte norske kvinner har barn fra før og for en muslim kan det være et problem å få barn med ikke muslimsk kvinne. Det er også en forklaring at de som står i denne kulturelle forvirringen søker den livserfaringen og innsikten som en moden kvinne gir. De trenger ikke å være utspekulerte, kriminelle og voldelige for det.

Annonse

Det var jeg som trakk frem at han er muslim i andre eller tredje innlegget jeg skrev. Jeg har sett han og kjenner han som et individ. Det at han er en ung troende muslim som kommer fra et fremmed land gjorde han spennende og tiltrekkende for meg. Det er en del av han og det er en viktig del i dette forholdet. Jeg har ikke møtt vennen hans som skal gifte seg etter noen få måneder og uten å snakke samme språk som denne forloveden. Jeg skjelver ved tanken på at dette kune være mine døtre. Jeg har grunnlag nå til å forklare og diskutere sånne forhold med mine døtre på en helt annen måte enn før, det er jeg glad for. Ingen kommer utenom de sosiale betingelsene, dette forholdet er sosialt uakseptabelt selvom det er fullt ut lovlig og etisk forsvarlig. Derfor sliter jeg, derfor er jeg frustrert. Derfor denne kollisjonen mellom følelser og fornuft. Jeg er ikke den første kvinnen og ikke den siste i denne situasjonen.

Hei Xantippa,

Men jeg vil påstå at kjernen av problemet egentlig ikke dreier seg om "religion" eller "alder" som sådan, men om "umulig kjærlighet" - og det er egentlig irrelevant om han er muslim, eller om du hadde forelsket deg i en mann som var gift.

Situasjonen du beskriver er "bare" nok en variant av et av verdens eldste problemer, og en konsekvens av at vi er mennesker. Dette gjør ikke problemet "lettere" for deg, men du er ihvertfall ikke den første som har det slik.

Jeg ønsker deg alt godt. Det finnes ingen "oppskrift" på løsning, for du må finne ut av hva som er riktig for deg.

Etterhvert som tiden går vil du også se at dine egne svar forandrer seg.

Alt vel.

Med vennlig hilsen

Det kan forklares f.eks med at muslimer har et annet kulturelt syn på alder enn vi har. Det er også en forklaring at fraskilte norske kvinner har barn fra før og for en muslim kan det være et problem å få barn med ikke muslimsk kvinne. Det er også en forklaring at de som står i denne kulturelle forvirringen søker den livserfaringen og innsikten som en moden kvinne gir. De trenger ikke å være utspekulerte, kriminelle og voldelige for det.

Kloke ord!

Med vennlig hilsen

Jeg ser alle disse poengene.

Synes bare at man også , til en viss grad , bør kunne se at noen kommer med en del reaksjoner på dette da det har kommet frem at en del personer faktisk ønsker å gifte seg med en norsk statsborger for å få permanent opphold.

Jeg ser alle disse poengene.

Synes bare at man også , til en viss grad , bør kunne se at noen kommer med en del reaksjoner på dette da det har kommet frem at en del personer faktisk ønsker å gifte seg med en norsk statsborger for å få permanent opphold.

Men en del "normale norske kvinner/menn" ønsker å gifte seg av en hel drøss merkelige årsaker, uten at vi blir advart mot dem...???

Husk også at selv om han kanskje "har lyst på oppholdstillatelse" betyr jo ikke det at han IKKE er forelsket. Man kan ikke mistenkeliggjøre alle som ikke har rett til å bo i Norge.

Med vennlig hilsen

Åjoda, litt lenger ned står det at han ikke har varig oppholdstillatelse.

så det så!!!!!!!

Ja, det står lengre nede, men hva så?

Er nordmenn virkelig så ufyselige at den eneste grunnen til at utlendinger vil gifte seg med oss er pga oppholdstillatelse?

Med vennlig hilsen

Gjest xantippa

Hei Xantippa,

Men jeg vil påstå at kjernen av problemet egentlig ikke dreier seg om "religion" eller "alder" som sådan, men om "umulig kjærlighet" - og det er egentlig irrelevant om han er muslim, eller om du hadde forelsket deg i en mann som var gift.

Situasjonen du beskriver er "bare" nok en variant av et av verdens eldste problemer, og en konsekvens av at vi er mennesker. Dette gjør ikke problemet "lettere" for deg, men du er ihvertfall ikke den første som har det slik.

Jeg ønsker deg alt godt. Det finnes ingen "oppskrift" på løsning, for du må finne ut av hva som er riktig for deg.

Etterhvert som tiden går vil du også se at dine egne svar forandrer seg.

Alt vel.

Med vennlig hilsen

Det å forelske seg i en gift mann hadde så klart vært et problem også, men i dette tilfellet dreier det seg om alder og kultur. Religionen er uten betydning, det er den forskjellige kulturelle bakgrunnen som blir et problem. Selvfølgelig endrer svarene seg, det gjør det alltid. Jeg har bare ingen svar i øyeblikket, hvis jeg hadde det så hadde jeg ikke brukt dette forumet til å sette ord på tankene mine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...