Gå til innhold

Antidepressiva


Gjest Magna

Anbefalte innlegg

Gjest Magna

Er det noensinne en mulighet for at jeg kan slutte med å stappe i meg AD? Jeg skal i følge min lege bruke 300mg Effexor til vinteren. Nå tar jeg 225mg og noe Sobril i tillegg. Jeg kunne tenke meg å trene, bruke alternative behandling og sundt levesett.

Tror du at jeg kan se fremtiden lyst i møte som sunnheten selv uten medisiner NHD? Jeg har fått beskjed om at jeg må bruke medisiner resten av livet mitt.

Det har jeg ikke lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Asker-jenta

Først vil jeg si at jeg er ingen psykolog... Men jeg har mine tanker om ting alikevel :-)

Er det en "fysisk" grunn til at du trenger antidepressiva..?

Hvis det "kun" er psykisk... Har du noen gang prøvd kognitiv terapi? (= endring av tankemønster)

Uansett, jeg mener at hvis du virkelig er instillt på å klare deg selv uten piller, og vil gjøre alt for å oppnå det - så har du et kjempe godt utganspunkt, i alle fall!

Har du tatt dette opp med psykologen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asker-jenta

Først vil jeg si at jeg er ingen psykolog... Men jeg har mine tanker om ting alikevel :-)

Er det en "fysisk" grunn til at du trenger antidepressiva..?

Hvis det "kun" er psykisk... Har du noen gang prøvd kognitiv terapi? (= endring av tankemønster)

Uansett, jeg mener at hvis du virkelig er instillt på å klare deg selv uten piller, og vil gjøre alt for å oppnå det - så har du et kjempe godt utganspunkt, i alle fall!

Har du tatt dette opp med psykologen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Efexor

Jeg har brukt Efexor i ett og et halvt år, med rimelig bra resultat - og håndterbare bivirkninger. Trappet ned til null sist høst, trodde det var ok - men gikk rett på en kjempesmell igjen og ble innlagt. Under innleggelsen ble dosen økt til 225 mg om dag, noe jeg har holdt til nå nylig. Er nå på 150 mg / dag. Jeg tar ingen andre medikamenter. Jeg vil forsøke å trappe ned igjen, men denne gangen skal jeg gå veldig sakte tilverks. Målsetting er å være uten medikamenter ved årsskiftet, men jeg kommer til å følge med meg selv ganske nøye .. dessuten går jeg til psykolog. Tør lissom ikke si til han at jeg trapper ned da .. men, når jeg har klart det . og det ser ut som det funker, da skal han få vite det. Samtidig som jeg skal takke ham (virkelig) for all mulig god støtte i vanskelige stunder - og til å bygge opp selvtillit igjen. Den dagen da jeg er ferdig med tablettene, skal jeg oxo bytte nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke svare for deg individuelt da jeg ikke kjenner sykehistorien din i detalj.

Det jeg vet er at langt fler enn de som i dag bruker livslang AD behandling, burde brukt det.

Dette gjelder de som har hatt fler enn 3-4 depressive episoder. De som har flere mislykkede seponeringsforsøk med tilbakevendende sykdom.

Det gjelder også de fleste med dystym lidelse, generalisert angstlidelse (GAD), tvangslidelse, og mange med panikklidelse og sosial fobi.

Etter å ha innhentet saklig informasjon fra fagfolk, blir det ditt valg om du vil gamble med et seponeringsforsøk. Du må overveie hva du legger i potten, og hva det vil si å tape dette. Dette må veies mot verdien av mulig gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...