Gjest ikke-barnløs Skrevet 27. januar 2003 Del Skrevet 27. januar 2003 Jeg starter her en ny tråd, da den gamle ble så lang at jeg mistet oversikten*s* For det første, forslaget til Høybråten vil aldri hindre ufrivillig barnløse og skaffe seg barn, de som virkelig ønsker seg barn vil satse alle midler de har og dra til utenlandske klinikker og kjøpe ønskebarnet.Jeg synes derfor bl.a. at Høybråtens forslag er så idiotisk, det gagner ingen!Hva er vitsen med og skremme kvinner/par vekk fra det norske helsevesenet? Her tidligere gikk både leger og andre høye herrer ut i media og sa at de helst ville at norske par skulle ta forsøkene sine her i landet, da ville de kansje ha mere kontroll over medisinering osv, og hindre overstimulering.I tillegg fikk kvinnene mere ro under forsøkene og slapp reisestress. Men nå kommer altså Høybråten og hans departement med et forslag som skremmer kvinnene vekk fra norske klinikker.Jeg tipper de utenlandske klinikkene jubler over forslaget, om det blir vedtatt.Da betyr det jo enda mere klingende mynt i kassa for dem! I tillegg stikker da utenlandske klinikker av med verdifullt forskningsmateriale, og nyttig erfaring og norge seiler akterut.For jeg antar at det er mange som ikke tør ta sjansen på og bli vurdert på forhånd om de er gode nok foreldre.Det og bli vurdert slik, det må bare være noe ekstremt stressende i seg selv, om de er aldri så perfekte mennesker.Og psykisk stress er vel det siste ivf-ere trenger, da stress kan ødelegge hele forsøket, hvem risikerer vel det(?). Dette er rå diskriminering av ufb-ere,tenk om vi ikke-barnløse skulle bli utsatt for samme granskning?Da er jeg ikke sikker på at jeg ville sittet her som mor i dag nei. Her finner du både støv i krokene, rot her og der, og krangler gjør vi nå og da(sikkert altfor ofte i noens øyne).Så perfekte er vi ikke,men barn har vi nå alikevel, og folk blir det av dem forhåpentligvis til slutt*s* Forøvrig er ingen foreldre/mennesker perfekte, heldigvis!Selv ikke Høybråten! Jeg trodde det moderne samfunnet vi i løpet av årene har utviklet her i det frie landet Norge priste mangfoldet.Men nå virker det som Høybråten og co vil støpe alle foreldre i en form.Meldingen til Høybråten må være at han like gjerne kan gjeninnføre tvangssterilisering! Åhh..., jeg kunne ha skrevet så mye om dette for jeg er så forb....!!! Selv om jeg er overbevist om at alle dere sterke damer her inne ville blitt klarert som foreldre i en slik vurdering, så er det bare for jæ.... om dere skulle måtte gå igjennom dette på toppen av det hele.Utspillet til Høybråten er bare kvalmende, ikke finn dere i det!Gjør opprør og gi han inn*grrrrrr* Ellers synes jeg at det er merkelig at dere andre ikke-barnløse kvinner ikke støtter deres medsøstre, det er så lett og henge seg på slike utspill så lenge man selv ikke er i samme situasjon.Tenk på at neste gang kan det være deres egne barn som blir rammet av ufrivillig barnløshet, tenk godt over det dere! Fra en ikke-barnløs 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tillajo Skrevet 27. januar 2003 Del Skrevet 27. januar 2003 Jeg henger meg på her, siden jeg også har mistet oversikten over tidligere innlegg. Jeg synes det er helt hårreisende at disse mørkemennene altså ikke klarte å finne penger i statsbudsjettet til å finansiere fritt helsevesen for pasienter med skader/sykdommer som medfører ufrivillig barnløshet. Derimot greier man å finne penger til å drive det jeg kaller mobbing av disse gruppene. Bondevik snakket så fint om et varmere samfunn og hvor ille det er med mobbingen i dagens samfunn. Men her går altså regjeringen med Bondeviks parti i spissen for å mobbe en gruppe bokstavelig talt ut av landet. Først gjør de alt de kan for å forby behandling som kan hjelpe oss her i landet, og sørger for at bare de best økonomisk stilte får mulighet til medisinsk behandling som kan forandre livet ens totalt. Dette er ren diskriminering av oss som gruppe. Ingen andre sykdommer/skader krever en slik egenbetaling som nå er innført. Og som om det ikke er nok, søker de å støte oss ut i enda større grad, ved å innføre en slags sjelegransking for å få behandling . Dette minner om apartheid - men det er ikke hudfargen som avgjør hvilken side av gjerdet du havner på. Jeg skjønner heller ikke begrunnelsen for at dette forslaget er kommet opp ! Er det slik at de har erfaring med at barn satt til verden med assistert befruktning blir mer ulykkelige, og at de oftere enn ellers er dårlige/uegnede familier disse barna blir født inn i ? Neppe ! Så hvorfor i H..... kommer dette forslaget ? Det er i alle fall ikke hensynet til barna som er utslagsgivende her. Jeg kan faktisk ikke se ett eneste saklig argument for at par som trenger assistert befruktning må kvalitetssikres bedre enn par uten behov for slik hjelp. Det er det mest hårreisende forslaget til bruk av MINE skattepenger jeg har hørt på utrolige lange tider. Kjære FUB - takk for at dere gjør en kjempejobb for oss alle i kampen mot mørkemennene ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-501465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alphan Skrevet 27. januar 2003 Del Skrevet 27. januar 2003 Jeg henger meg på her, siden jeg også har mistet oversikten over tidligere innlegg. Jeg synes det er helt hårreisende at disse mørkemennene altså ikke klarte å finne penger i statsbudsjettet til å finansiere fritt helsevesen for pasienter med skader/sykdommer som medfører ufrivillig barnløshet. Derimot greier man å finne penger til å drive det jeg kaller mobbing av disse gruppene. Bondevik snakket så fint om et varmere samfunn og hvor ille det er med mobbingen i dagens samfunn. Men her går altså regjeringen med Bondeviks parti i spissen for å mobbe en gruppe bokstavelig talt ut av landet. Først gjør de alt de kan for å forby behandling som kan hjelpe oss her i landet, og sørger for at bare de best økonomisk stilte får mulighet til medisinsk behandling som kan forandre livet ens totalt. Dette er ren diskriminering av oss som gruppe. Ingen andre sykdommer/skader krever en slik egenbetaling som nå er innført. Og som om det ikke er nok, søker de å støte oss ut i enda større grad, ved å innføre en slags sjelegransking for å få behandling . Dette minner om apartheid - men det er ikke hudfargen som avgjør hvilken side av gjerdet du havner på. Jeg skjønner heller ikke begrunnelsen for at dette forslaget er kommet opp ! Er det slik at de har erfaring med at barn satt til verden med assistert befruktning blir mer ulykkelige, og at de oftere enn ellers er dårlige/uegnede familier disse barna blir født inn i ? Neppe ! Så hvorfor i H..... kommer dette forslaget ? Det er i alle fall ikke hensynet til barna som er utslagsgivende her. Jeg kan faktisk ikke se ett eneste saklig argument for at par som trenger assistert befruktning må kvalitetssikres bedre enn par uten behov for slik hjelp. Det er det mest hårreisende forslaget til bruk av MINE skattepenger jeg har hørt på utrolige lange tider. Kjære FUB - takk for at dere gjør en kjempejobb for oss alle i kampen mot mørkemennene ! Kanskje staten vil sikre seg mot søksmål? Se på USA hvor personer går til søksmål for alt mulig rart, -denslags er på inntog her hjemme også. Siden man ikke kan bli gravid uten statens medvirkning (og del-ansvar), er man muligens redd for at noen av disse barna (i en alvorlig familie konflikt) senere i livet vil kreve erstating av staten "fordi staten ikke gjorde alt som var mulig" for å undersøke skikkethet hos foreldrene. Hvis det kan kalles logikk er det det eneste jeg kan komme på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-501527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sats Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Kjekt å se at det er noen som ikke er ufrivillig barnløs som skjønner hvor idiotisk dette forslaget er. Det sitter nok noen danske leger og ler godt av norsk "molbopolitikk" tenker jeg. Hilsen ei som har blitt gravid etter forsøk i vårt kjære naboland, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-501794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Jeg er heller ikke barnløs. Og jeg synes det er merkelig at det ikke holder for Høybråten at de ufrivillig barnløse garanterer at de ikke vil ta abort. Det er jo det eneste han og gjengen hans er opptatt av i andre sammenhenger - uansett hvor mange negative psykososiale faktorer man kan skilte med, er det så fordømt viktig at alle unnfangelser blir til fullførte svangerskap. Misforstå meg ikke, jeg synes ikke det er noe stas med høye aborttall. Men jeg undrer meg over iveren etter å sette inn ressurser for å avhjelpe konstruerte problemer. Vi har da rikelig nok av reelle behov å dekke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-501983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julianne Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Det som forundrer meg mest ved forslaget er at de plutselig har funnet penger til å igangsette og gjennomføre en slik psykososial gransking, når de nettopp har funnet ut at de ikke har råd til å fortsette å finansiere IVF-forsøk over med det "trange" helsebudsjettet vi har. Selve granskningen tror jeg ikke hadde "luket ut" så veldig mange av de som søker om forsøk. Men det virker litt søkt å sette igang noe slikt uten begrunnelser for hvorfor. Ingen statistikker viser at IVF-barn er mer utsatt for psykososiale problemer enn andre, de viser heller en liten tendens til det motsatte. En slik godkjenningsordning kommer til å koste masse, og uten at de har noen konkret hensikt med det ser jeg ikke poenget med å bruke ressurser på det. Dette ligger litt i samme gate som egenandel ved sterilisering. Man skylder på trange budsjetter og lar større og større pasientgrupper betale for sin egen behandling. Begrunnelsen er at "velferdsstaten er for dyr". Politikernes løsning blir å gå mer og mer i retning av privatisering, og å la pasientene betale for behandlingen. I tillegg er KrF inne med sin "saus" av religion og politikk. Man lar religiøse oppfatninger styre politikken man legger opp til. Assistert befruktning er noe som mange av dem ser på som "tukling med skaperverket" til tross for at det eneste vi hjelper naturen med er å la to celler møtes. Resten av jobben gjør jo naturen selv. Klart de vil hindre flest mulig i å gjennomføre dette. Dermed vil de legge inn så mange hindringer som mulig på veien. Nei, nå venter jeg på neste utspill fra Dagfinn, som garantert blir gjeninnføring av en "god" gammeldags abortnemnd. Sukk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-501987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nord-Trønder Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Jeg er heller ikke barnløs. Og jeg synes det er merkelig at det ikke holder for Høybråten at de ufrivillig barnløse garanterer at de ikke vil ta abort. Det er jo det eneste han og gjengen hans er opptatt av i andre sammenhenger - uansett hvor mange negative psykososiale faktorer man kan skilte med, er det så fordømt viktig at alle unnfangelser blir til fullførte svangerskap. Misforstå meg ikke, jeg synes ikke det er noe stas med høye aborttall. Men jeg undrer meg over iveren etter å sette inn ressurser for å avhjelpe konstruerte problemer. Vi har da rikelig nok av reelle behov å dekke. Må jeg få gratulere med nok et utmerket innlegg! Dette er jo et kongeargument! Her mener altså KrF at mødre/par som vurderer sin omsorgsevne som meget dårlig skal presses til å gjennomføre svangerskapet og oppfoster et barn til tross for null motivasjon og dårlig evne. Mens topp motiverte med gode evner først må sjekkes. Og dermed ble forslaget bare anda mer idiotisk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-501997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Må jeg få gratulere med nok et utmerket innlegg! Dette er jo et kongeargument! Her mener altså KrF at mødre/par som vurderer sin omsorgsevne som meget dårlig skal presses til å gjennomføre svangerskapet og oppfoster et barn til tross for null motivasjon og dårlig evne. Mens topp motiverte med gode evner først må sjekkes. Og dermed ble forslaget bare anda mer idiotisk! Hvis KrF har ekstra penger de vil bruke for å bedre barns psykososiale omsorgsmiljø, synes jeg de kan begynne med å finansiere et eller annet avlastningsopplegg for eneforsørgere. Det er enkelt og billig, de er fornøyd med lite (for det finnes omtrent ingenting). Mange steder drives det slikt i frivillig regi, så det er bare å sende noen penger. De kommer garantert godt med. Jeg har alltid lurt på hvorfor alle de som er så mot abort, ikke har noen sosiale tiltak for f.eks. fattige eneforsørgere eller andre vanskeligstilte. Det trenger ikke være direkte pengestøtte som krever et nytt byråkrati, men enkle avlastningsordninger slik Røde Kors, krisesentrene og andre organisasjoner har mange steder. I stedet må slike stadig kjempe mot nedlegging og for å skaffe penger. Kjemp gjerne for de ufødte barn, men ikke glem de fødte gnåler 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-502019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olebrum, ja takk, begge deler Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Jeg er heller ikke barnløs. Og jeg synes det er merkelig at det ikke holder for Høybråten at de ufrivillig barnløse garanterer at de ikke vil ta abort. Det er jo det eneste han og gjengen hans er opptatt av i andre sammenhenger - uansett hvor mange negative psykososiale faktorer man kan skilte med, er det så fordømt viktig at alle unnfangelser blir til fullførte svangerskap. Misforstå meg ikke, jeg synes ikke det er noe stas med høye aborttall. Men jeg undrer meg over iveren etter å sette inn ressurser for å avhjelpe konstruerte problemer. Vi har da rikelig nok av reelle behov å dekke. Av innlegg over, kan man jo heller ikke her garantere at det ikke blir dobbelt opp, først sponset ivf\forsøk, så abort. Det er deilig og vite at ikke skattepengene blir sløst bor, ikke sant:-) Ironisk hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-502454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Av innlegg over, kan man jo heller ikke her garantere at det ikke blir dobbelt opp, først sponset ivf\forsøk, så abort. Det er deilig og vite at ikke skattepengene blir sløst bor, ikke sant:-) Ironisk hilsen fra Jeg er villig til å ta sjansen på at etpar av de som har fått hjelp til befruktningen, havner i en så dramatisk situasjon at det ender med abort. Jeg tror det skjer ytterst sjelden og at det neppe koster mange skattekroner. Jeg er mer bekymret over og lei meg for de 13-15000 andre abortene som blir utført hvert bidige år. Og det synes jeg de som fordeler ressursene her i landet også skulle være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-502640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klukkklukk Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Det som forundrer meg mest ved forslaget er at de plutselig har funnet penger til å igangsette og gjennomføre en slik psykososial gransking, når de nettopp har funnet ut at de ikke har råd til å fortsette å finansiere IVF-forsøk over med det "trange" helsebudsjettet vi har. Selve granskningen tror jeg ikke hadde "luket ut" så veldig mange av de som søker om forsøk. Men det virker litt søkt å sette igang noe slikt uten begrunnelser for hvorfor. Ingen statistikker viser at IVF-barn er mer utsatt for psykososiale problemer enn andre, de viser heller en liten tendens til det motsatte. En slik godkjenningsordning kommer til å koste masse, og uten at de har noen konkret hensikt med det ser jeg ikke poenget med å bruke ressurser på det. Dette ligger litt i samme gate som egenandel ved sterilisering. Man skylder på trange budsjetter og lar større og større pasientgrupper betale for sin egen behandling. Begrunnelsen er at "velferdsstaten er for dyr". Politikernes løsning blir å gå mer og mer i retning av privatisering, og å la pasientene betale for behandlingen. I tillegg er KrF inne med sin "saus" av religion og politikk. Man lar religiøse oppfatninger styre politikken man legger opp til. Assistert befruktning er noe som mange av dem ser på som "tukling med skaperverket" til tross for at det eneste vi hjelper naturen med er å la to celler møtes. Resten av jobben gjør jo naturen selv. Klart de vil hindre flest mulig i å gjennomføre dette. Dermed vil de legge inn så mange hindringer som mulig på veien. Nei, nå venter jeg på neste utspill fra Dagfinn, som garantert blir gjeninnføring av en "god" gammeldags abortnemnd. Sukk. Tyder på at de begynner og slippe opp for nye ideer, og de må jo ha dekning for og sitter der og sløse bort tida! Når de personene som sitter og styrer er så "oppbrukte", så er det sannelig på tide og skifte dem ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91040-mere-om-dagfinn-h%C3%B8ybr%C3%A5tens-forslag/#findComment-502963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.