Gjest IVF'er Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Hei! Hvis du tror at alt er forska og skjekka når det gjelder ICSI, er du naiv, for det er det rett og slett ikke. Hva er egentlig så galt i at jeg ikke liker ICSI? Det er faktisk mange som er skeptisk til det. Mvh Utrolig hvor hets det ble mot "ikke undertegnet her". Trist å lese. For å si det siste jeg har hørt om ICSI: Sædcellene har i mikroskop et blått bånd rund seg. Ved vanlig befruktning faller dette båndet av når sædcellen trenger inn i egget og sædcellen og egget folder seg helt ut i hverandre. Ved ICSI faller ikke dette blå båndet av og sædcellen får ikke foldet seg helt ut inni egget. Forskerne tror derfor at hvis embryoet er en gutt kan det føre til problemer med forplantningen når barnet er voksent. Men ingen vet enda, for det finnes ikke store nok ICSI barn til å få en statistikk over dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91083-ivf-og-abort/page/2/#findComment-503315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Hei IVF'er Vet ikke helt hva jeg skal si her jeg..... Godt du har det bra nå og har ønsket barnet i hvertfall! Jeg mener ikke å være frekk men forsto du ikke at første IVF behandling mest sansynlig førte til graviditet? Dette er jo en veldig lang prosess så at du ikke klarte å gjøre deg opp en mening før du nådde oppstart av behandling synes jeg er veldig rart! Vet selvfølgelig ikke hele historien men jeg tror faktisk ikke det er ett overrepresentert problem her inne at noen skulle ønske abort etter mange års strev! Lykke til til deg, håper ikke første valget ditt gir deg for mye å slite med! Har du ikke hørt om svangerskapsdepresjon? Det kan dukke opp enten man har jobbet i årevis for å bli gravid eller ikke. Kanskje er mange IVFere også "disponert" for det fordi man har hatt så store psykiske påkjenninger med å forsøke å bli gravid - at det for noen blir en slags nedtur når man blir det? En drøss ressurssterke, fine mødre har hatt depresjoner som har gjort at de har ønsket livet av fostrene sine. Det er sånt som dessverre kan skje. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91083-ivf-og-abort/page/2/#findComment-503391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eljo Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Utrolig hvor hets det ble mot "ikke undertegnet her". Trist å lese. For å si det siste jeg har hørt om ICSI: Sædcellene har i mikroskop et blått bånd rund seg. Ved vanlig befruktning faller dette båndet av når sædcellen trenger inn i egget og sædcellen og egget folder seg helt ut i hverandre. Ved ICSI faller ikke dette blå båndet av og sædcellen får ikke foldet seg helt ut inni egget. Forskerne tror derfor at hvis embryoet er en gutt kan det føre til problemer med forplantningen når barnet er voksent. Men ingen vet enda, for det finnes ikke store nok ICSI barn til å få en statistikk over dette. Har du noen kilder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91083-ivf-og-abort/page/2/#findComment-503483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fane Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Har du ikke hørt om svangerskapsdepresjon? Det kan dukke opp enten man har jobbet i årevis for å bli gravid eller ikke. Kanskje er mange IVFere også "disponert" for det fordi man har hatt så store psykiske påkjenninger med å forsøke å bli gravid - at det for noen blir en slags nedtur når man blir det? En drøss ressurssterke, fine mødre har hatt depresjoner som har gjort at de har ønsket livet av fostrene sine. Det er sånt som dessverre kan skje. Ja, det var kort tenkt av meg, men jeg mente heller ikke å være ufin altså visst det ble oppfattet sånn. Beklager det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91083-ivf-og-abort/page/2/#findComment-503777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Utrolig hvor hets det ble mot "ikke undertegnet her". Trist å lese. For å si det siste jeg har hørt om ICSI: Sædcellene har i mikroskop et blått bånd rund seg. Ved vanlig befruktning faller dette båndet av når sædcellen trenger inn i egget og sædcellen og egget folder seg helt ut i hverandre. Ved ICSI faller ikke dette blå båndet av og sædcellen får ikke foldet seg helt ut inni egget. Forskerne tror derfor at hvis embryoet er en gutt kan det føre til problemer med forplantningen når barnet er voksent. Men ingen vet enda, for det finnes ikke store nok ICSI barn til å få en statistikk over dette. Hei! Det med det blåe båndet har jeg ikke hørt før. Jeg vet bare at sædceller har en slags hette på hodet som de mister når sædcellen borer seg gjennom eggcellen. Blir det gjort ICSI, fjernes hetten før sædcellen blir sprøyta inn i eggcellen. Me hetten på, ville egget ikke blitt befruktet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91083-ivf-og-abort/page/2/#findComment-503979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmor Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Ja du kan få spørre.... Jeg er en veldig, veldig naturlig jente. Jeg liker ting som er naturlig og misliker ting som er unaturlig, og deriblant hører prøverør. Jeg har store problemer med å akseptere at jeg ikke kan bli gravid i senga hjemme med mannen min. Alle andre klarer det jo, så hvorfor skal ikke vi klare det liksom... Å tenke på at egget, som hører til i eggstokken, blir tatt ut av kroppen er allerede et mareritt. At mennesker kan gå så langt som dette skremmer meg. Men etter snart 5 år måtte også jeg innse at vi ikke klarer det uten hjelp, og vi må igjen bruke "unaturlige" ting for å klare det. Du må ikke misforstå meg, jeg er veldig takknemlig for at det finnes prøverør som kan gjøre meg gravid, men noe inni meg sier at det ikke er den riktige veien å gå for å få barn. Det føles liksom at det er imot naturen. IVF har jeg mye lettere å akseptere enn ICSI fordi ved IVF er det noe igjen som naturen må orde selv. Ved ICSI er det med brutal vold sædcellen blir sprøyta inn i egget, om den vil eller ikke. Den naturlige barrieren at bare en sunn og frisk sædcelle kan befrukte et egg, er tatt bort. Selv om sædcellen ser helt fint ut, kan den ha alvorlige skader som man ikke ser i mikroskopet, og dermed aborterer man enten eller man får et barn som er utviklingshemmed. I naturen vil en slik sædcelle aldri kunne befrukte et egg, og det er bra. Derfor liker jeg ikke ICSI, det går på en måte for langt å tvinge fram et barn på denne måten. Men denne risikoen tar jeg nå, om jeg vil eller ikke, for jeg ønsker meg ikke noe mer i verden enn å få bli mamma. Mvh Hei igjen! Det var trist å lese at du føler det sånn! Fakta er jo at det ikke er større sjangs for misdannelser ved bruk av ICSI-metoden enn med IVF. Eller ved "vanlig" forplantning for den saks skyld! Jeg synes at siden du føler at dette er så "unaturlig" for deg, så burde du kanskje heller tenke på adopsjon? Du må jo ikke gjennomføre noe som strider i mot din overbevisning..? Bare noen tanker jeg fikk etter å ha lest innlegget ditt. Med hilsen den lykkelige ICSI-gravide 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91083-ivf-og-abort/page/2/#findComment-504379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fritz Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Hei! Det med det blåe båndet har jeg ikke hørt før. Jeg vet bare at sædceller har en slags hette på hodet som de mister når sædcellen borer seg gjennom eggcellen. Blir det gjort ICSI, fjernes hetten før sædcellen blir sprøyta inn i eggcellen. Me hetten på, ville egget ikke blitt befruktet. Den har ikke tilfeldigvis svart belte i karate også?... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91083-ivf-og-abort/page/2/#findComment-504542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.