Gå til innhold

Conludag og "evig" mens

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år. Røyker ikke og har ingen kroniske sykdommer. Har aldri født og har brukt minipillen Conludag de siste 5-6 årene. Conludag har fungert fint inntil for ca. 1.5 år siden. Da begynte jeg å få brun utflod 2-3 dager innimellom de regelmessige mens-periodene på 3-5 dager. De siste 12 månedene har mensen vært varierende i lengde og uregelmessig. Den siste måneden har jeg bare hatt 2-3 blødningsfrie dager. Har vært hos fastlegen min, som sier at det er normalt å få slike problemer etter å ha brukt minipiller "så lenge". Er det virkelig slik? Kontroll av underlivet viste ikke noe unormalt. Hvilken prevensjon kan jeg evt. prøve? Jeg brukte p-piller for en del år tilbake, men sluttet på grunn av pigmentflekker i ansiktet. Det vil jeg ikke ha igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91340-conludag-og-evig-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig at minipille kan gi slike blødninger, men det hadde kanskje vært lurt med en grundig undersøkelse (f.eks. ultralyd) for å utelukke andre årsaker (f.eks. en polypp i livmoren). Hvis man ikke finner forklaring og du ikke aksepterer blødningene, så må du selvsagt overveie annen prevensjon som: hormonspiral, implanon (prevensjonsimplantat som legges i huden) eller p-sprøyte, evt en annen type minipille. Nevnte metoder inneholder også hormonet gestagen (som finnes i minipille) og kan medføre uregelmessige blødninger. Et alternativ er kobber-spiral. Pessar er også en mulighet som er garantert uten bivirkning og som ikke er vanskelig å bruke.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91340-conludag-og-evig-mens/#findComment-503775
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...