Gå til innhold

Respekt for psyklog fra samboer

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei

Jeg går til psykolog og min samboer takler dette dårlig.Hver gang jeg har vært hos psykologen spør han hvordan det har gått og hva vi snakket om. Jeg synes det er slitsomt å først ha "tømt" meg hos psykologen for så å gå hjem å fortelle alt vi har snakket om.Jeg har prøvd å si det, men da sier han at da er det en ting i livet jeg ikke vil dele med han og vi skal jo dele alt. Han vet selfølgelig hvorfor jeg går til psykolog. Han føler at psykologen er et menneske som kjenner meg bedre enn han og det er det jo riktig akkurat på det området, men min samboer kjenner meg jo best på alle andre områder. Hvordan skal jeg hådtere dette?? Han har også fått tilbud om å snakke med psykologen min for at han kan forklare hva jeg sliter med og hvordan en time er. Men det vet han ikke om han vil.

Hva gjør jeg??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91387-respekt-for-psyklog-fra-samboer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

"Han har også fått tilbud om å snakke med psykologen min for at han kan forklare hva jeg sliter med og hvordan en time er. Men det vet han ikke om han vil".

har psykologen lov til å snakke med ham om det?

Taushetsplikten kan oppheves hvis pasienten tillater det.

Pasienten og behandleren kan jo også avtale enkelte temaer som ikke skal bringes videre.

Gjest ikke undertegnet

"Han har også fått tilbud om å snakke med psykologen min for at han kan forklare hva jeg sliter med og hvordan en time er. Men det vet han ikke om han vil".

har psykologen lov til å snakke med ham om det?

Ja dette har psykologen lov til hvis jeg godkjenner dette skriftlig og blir enige om hva som skal sies. Jeg kan be han utlate ting jeg ikke vil han skal vite.

Annonse

Jeg synes han høres sjalu ut, og at han er redd du og psykologen sitter og sladrer og baksnakker f.eks. han selv....

Litt behov for kontroll, kanskje?

Men det er nå engang slik at det vanker en del fordommer og feilaktige forestillinger om psykiske sykdommer og behandlingen av disse. Kanskje din samboer er usikker på hva alt egentlig er? En ting er at du har fortalt han det, men FORSTÅR han det EGENTLIG?

Gjest ikke undertegnet

Jeg synes han høres sjalu ut, og at han er redd du og psykologen sitter og sladrer og baksnakker f.eks. han selv....

Men det er nå engang slik at det vanker en del fordommer og feilaktige forestillinger om psykiske sykdommer og behandlingen av disse. Kanskje din samboer er usikker på hva alt egentlig er? En ting er at du har fortalt han det, men FORSTÅR han det EGENTLIG?

Nei, han sier han vil prøve å forstå dette, men at det er vanskelig. Derfor spør han meg etter en time.

Gjest ikke undertegnet

Nei, han sier han vil prøve å forstå dette, men at det er vanskelig. Derfor spør han meg etter en time.

Så be han vente da. Be han la være å pumpe deg for opplysninger rett etter en time. Be han ta det en annen dag istedet, når du er mere opplagt til å snakke om det. Si at du ikke vil "tømme deg" en gang til, etter at du nettopp har sittet og gjort det hos psykologen.

Samboeren din er da ikke NØDT til å få fullt referat straks du kommer inn døra. Han har vel andre dager i uka og snakke om det på! Du kan jo spørre han om han ikke kan "være forståelsesfull en annen dag" istedet.

Gjest ikke undertegnet

Så be han vente da. Be han la være å pumpe deg for opplysninger rett etter en time. Be han ta det en annen dag istedet, når du er mere opplagt til å snakke om det. Si at du ikke vil "tømme deg" en gang til, etter at du nettopp har sittet og gjort det hos psykologen.

Samboeren din er da ikke NØDT til å få fullt referat straks du kommer inn døra. Han har vel andre dager i uka og snakke om det på! Du kan jo spørre han om han ikke kan "være forståelsesfull en annen dag" istedet.

Jo det er jeg helt enig i for vi snakker nesten aldri om det ellers. Men det er akkurat som om han kommer på det når jeg har vært der og tror at vi også kanskje har snakket om han. Er det ide å vise hva dere har skrevet??

Annonse

Be han bli med engang så får han se hvordan det er/hva som blir snakket om. Jeg gikk selv til psykolog en stund for mange år siden. Man føler seg helt tom etterpå. Det er både godt og vondt å prate ut slik. Forklar han at du er kjempesliten etter de timene. Be han respektere det! Har egentlig ikke noe annet råd:-)

Gjest er der jeg også på en måte

Merkelig om han ser på terapeuten som en slags konkurent. Egentlig er det jo omvendt - terapeuten er jo snill!:-)

Jeg kan bare si hva jeg gjør: Jeg spør "gikk det bra hos NN i dag" og han svarer "Ja, fin time" eller "sånn passe" eller "fikk ikke så mye ut av det" etc.

Innimellom forteller han litt - men ikke mye - eks. "vi snakket om deg i dag, da" etc, men han forteller aldri detaljer, og jeg ber selvfølgelig ikke om det! Det er hans sjeleliv og hans private rom. Han forteller meg det han vil fortelle.

Mine følelser for terapeuten er udelt positive, jeg ser på henne som en hjelper for ham og dermed for forholdet vårt.

Gjest ikke undertegnet

Merkelig om han ser på terapeuten som en slags konkurent. Egentlig er det jo omvendt - terapeuten er jo snill!:-)

Jeg kan bare si hva jeg gjør: Jeg spør "gikk det bra hos NN i dag" og han svarer "Ja, fin time" eller "sånn passe" eller "fikk ikke så mye ut av det" etc.

Innimellom forteller han litt - men ikke mye - eks. "vi snakket om deg i dag, da" etc, men han forteller aldri detaljer, og jeg ber selvfølgelig ikke om det! Det er hans sjeleliv og hans private rom. Han forteller meg det han vil fortelle.

Mine følelser for terapeuten er udelt positive, jeg ser på henne som en hjelper for ham og dermed for forholdet vårt.

Dette var jo noe jeg helt klart burde svare. Vi har nå kommet frem til at jeg skal fortelle om det når jeg føler for det og ikke samme dagen jeg har vært der.

Kanskje jeg også burde vise noen av inleggene her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...