Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter at sønnen min ble født var jeg til oppfølging hos gynekolog på sykehuset fordi endetarmsmuskelen min røk under fødselen. Da fikk jeg vite at jeg har streptokokker i skjeden. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke behøvde å gjøre noe med det, men at jeg måtte informere om det ved neste graviditet, da det kunne gjøre skade på barnet ved en eventuell fostervannslekkasje. Dette har jeg slått meg helt til ro med. Da jeg var inne på noen andre samtale sider, leste jeg imidlertid at det var større mulighet for abort, og at flere barn døde etter fødselen pga streptokokker, men at man kunne ta en kur mot dette før man ble gravid. Jeg ble selvsagt litt skremt. Jeg har Endometriose, og har bare en eggstokk. Mannen min og jeg skal til IVF forsøk i Haugesund fordi jeg har operert tre ganger, etter at jeg fikk barn, pga cyster o. l. på min gjenværende eggstokk. Siden mye tyder på at denne eggstokken ikke "holder så lenge", er vi altså henvist til IVF. Spørsmålet er om jeg burde ta en pensilinkur mot disse streptokokkene før vi går i gang med et forsøk. (Og om det i det hele tatt er mulig) Jeg vil føye til at sønnen min ikke er min manns, og vi ønsker oss selvsagt veldig et barn sammen. Ikke at ikke alle par som prøver gjør det. Det er ikke noen som har råd til å miste barnet sitt uansett. Håper på et utfyllende svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91755-streptokokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Streptokokker i skjeden er meget vanlig, hos opp til 30% av alle kvinner. Denne bakterien har normalt ingen betydning. Den skal ikke behandles, det vil være nytteløst for den kommer fort tilbake, og man kan risikere at den utvikler motstandskraft (resistens) mot antibiotika.

Den eneste situasjon hvor man behandler den gravide (for å forebygge infeksjon hos den nyfødte) er ved for tidlig fødsel (før uke 37), ved langvarig vannavgang, hvis det har vært streptokokker også i urin eller hvis det tidligere har vært fødsel med infisert barn. Man behandler da først under igangværende fødsel med intravenøs antibiotikum.

Det er den vanlige norske politikk (for tiden).

Hvis du blir gravid kan man sjekke urin, evt ta en prøve noen tid før forventet fødsel (men det er ikke rutine). Fødeavdelingen vil avgjøre om du skal ha antibiotikum under fødsel.

Så du kan bare slappe av og ikke tenke mere på denne bakterieforekomst som du deler med veldig mange kvinner .

Jeg håper det var tilstrekkelig svar?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91755-streptokokker/#findComment-508518
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...