Gå til innhold

Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest en erfaring rikere

Forresten - stikk inn på forum for overgrep og gjenta det du skriver:

"men du som er blitt rammet kan velge å synke ned i dypet eller la deg vokse på det! Ikke gi andre skylden for din egen elendighet. "

Nå skjønner jeg ikke helt sammenligningen mellom overgrep og hjertesorg.....

men jeg mener fortsatt at etter den første sorgperioden, uansett hvilken ulykke som måtte ramme oss, så har vi faktisk et valg, enten å grave oss ned i elendigheten eller legge det bak oss og gå videre.

Vi kan ikke kreve andres kjærlighet og troskap, vi kan prøve å gjøre oss fortjent til deg, men vi kan aldri kreve.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507062
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nolte

8

• shandy

4

• Jane

2

• SierDuDet

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest en erfaring rikere

Tja, jeg kan jo tenne på huset ditt og ramponere bilen. Blir du sint da? Det var jo leit - men det er ikke min feil. Du bestemmer over dine egne følelser...

Det spørs jo hvem av oss som får lide mest under av at du tenner på huset mitt og ramponerer bilen min.

Jeg har forsikret både hus og bil, har du forsikring mot straffeforfølging og hjertesorg?

Det er klart jeg ville blitt forbannet på deg, og jeg ville faktisk valgt det ja!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507067
Del på andre sider

"Ærlig talt, dette kaller jeg en svært egoistisk og overfladisk sammenligning."

Hvorfor er det egoistisk?

"At forhold oppløses, er da for f*en helt naturlig, men å slå ihjel noen kan man vel neppe si er særlig naturlig. "

Hvem har sagt noe om å slå ihjel folk?

Og hvorfor er det "helt naturlig" at forhold oppløses? Er det fordi det skjer hele tiden? Det var jo ikke slik for 1000 år siden.

Dette blir jo bare tøys...

Syns du ikke mennesker lenger bør ha rett til å oppløse forhold som de føler ikke har noen framtid?

...og at det å bryte et forhold skal komme inn under straffelovgivningen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507193
Del på andre sider

"Blir du ranet på gata, straffes gjerningsmannen med fengsel."

Å javel, gjør han det. Blir han tatt så kanskje, men som regel er det vel et klapp på skulderen, eller en bot.

"Men er din partner utro og knuser ditt hjerte, så er det helt greit."

Ikke greit for den som blir utsatt for det, men det er lov å bli lei av folk, og slik skal det være. Idiotisk sammenligning kalles dette, og når du kommer til deg selv igjen, så kanskje, jeg sier kanskje du ser at det var det beste.

Noen går bitre i årevis og blir aldri ferdige med hjertesorg, eller det faktum at de ble vraket - stolthet eller hva man skal kalle det. *stønn*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507205
Del på andre sider

Gjest Zarkofag

Dette blir jo bare tøys...

Syns du ikke mennesker lenger bør ha rett til å oppløse forhold som de føler ikke har noen framtid?

...og at det å bryte et forhold skal komme inn under straffelovgivningen?

"Syns du ikke mennesker lenger bør ha rett til å oppløse forhold som de føler ikke har noen framtid?"

Selvsagt er det situasjoner hvor det er helt greit. Jeg har da heller ikke sagt noe annet.

"...og at det å bryte et forhold skal komme inn under straffelovgivningen? "

Poenget var det at mens fysisk vold er forbudt, så er psykisk terror helt ok i slike forhold. Små handlinger straffes (og det er vel og bra), store ondskapsfulle handlinger (som utroskap f.eks. kan være) straffes ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507387
Del på andre sider

Gjest Zarkofag

"Blir du ranet på gata, straffes gjerningsmannen med fengsel."

Å javel, gjør han det. Blir han tatt så kanskje, men som regel er det vel et klapp på skulderen, eller en bot.

Ikke greit for den som blir utsatt for det, men det er lov å bli lei av folk, og slik skal det være. Idiotisk sammenligning kalles dette, og når du kommer til deg selv igjen, så kanskje, jeg sier kanskje du ser at det var det beste.

Noen går bitre i årevis og blir aldri ferdige med hjertesorg, eller det faktum at de ble vraket - stolthet eller hva man skal kalle det. *stønn*

""Blir du ranet på gata, straffes gjerningsmannen med fengsel."

Å javel, gjør han det. Blir han tatt så kanskje, men som regel er det vel et klapp på skulderen, eller en bot."

Det var ment som en eksempel. Det finnes andre.

"Ikke greit for den som blir utsatt for det, men det er lov å bli lei av folk, og slik skal det være. "

Mao - utroskap er helt greit, og bør ikke straffes, er det det du mener?

"Idiotisk sammenligning kalles dette, og når du kommer til deg selv igjen, så kanskje, jeg sier kanskje du ser at det var det beste. "

Si det til de som velger å ta sitt eget liv.

"Noen går bitre i årevis og blir aldri ferdige med hjertesorg, eller det faktum at de ble vraket - stolthet eller hva man skal kalle det."

Jeg tror såret stolthet kommer veldig veldig veldig veldig veldig langt bak i rekken i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507397
Del på andre sider

Annonse

"Syns du ikke mennesker lenger bør ha rett til å oppløse forhold som de føler ikke har noen framtid?"

Selvsagt er det situasjoner hvor det er helt greit. Jeg har da heller ikke sagt noe annet.

"...og at det å bryte et forhold skal komme inn under straffelovgivningen? "

Poenget var det at mens fysisk vold er forbudt, så er psykisk terror helt ok i slike forhold. Små handlinger straffes (og det er vel og bra), store ondskapsfulle handlinger (som utroskap f.eks. kan være) straffes ikke i det hele tatt.

Vær sikker...den som er så dum og gjør utroskap til en livsstil, straffes hardt...men på en annen måte enn via straffeloven.

Det er ikke "psykisk terror", å ønske at et forhold tar slutt, selv om den andre parten ikke ønsker det. Heller ikke et enkelt sidesprang, kan karakteriseres som psykisk terror.

Notorisk utroskap, kan vel heller ikke komme så langt at det blir terror, for den forsmådde parten sørger selvfølgelig for å avslutte tvert.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil hen med dette tullet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507410
Del på andre sider

Og hvordan hadde du tenkt at dette skal fungere i praksis? Hva skal være definisjonen på utroskap, må man ha hatt sex med andre, eller holder det at man kysser eller kliner? Må man være gift for at det skal betegnes som utroskap eller holder det at man er samboere eller bare kjærester, for hvor mange år, må man ha barn? Hva med par som lever i åpne forhold hvor de tillater sex med andre enn partneren, hva om en av dem plutselig finner det for godt å anmelde partneren for utroskap? Skal vi ha et politi som går rundt og bruker ressurser på å passe på at gifte mennesker ikke har sex med andre?

Bortkastet bruk av penger spør du meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507421
Del på andre sider

Gjest Zarkofag

Vær sikker...den som er så dum og gjør utroskap til en livsstil, straffes hardt...men på en annen måte enn via straffeloven.

Det er ikke "psykisk terror", å ønske at et forhold tar slutt, selv om den andre parten ikke ønsker det. Heller ikke et enkelt sidesprang, kan karakteriseres som psykisk terror.

Notorisk utroskap, kan vel heller ikke komme så langt at det blir terror, for den forsmådde parten sørger selvfølgelig for å avslutte tvert.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil hen med dette tullet?

"Vær sikker...den som er så dum og gjør utroskap til en livsstil, straffes hardt...men på en annen måte enn via straffeloven."

Det er jeg slett ikke sikker på! Det blir - som det er sagt her - opp til deg hvordan du tar det...

"Det er ikke "psykisk terror", å ønske at et forhold tar slutt, selv om den andre parten ikke ønsker det."

Det har jeg da heller ikke sagt.

"Heller ikke et enkelt sidesprang, kan karakteriseres som psykisk terror."

Hvordan ville du definere psykisk terror?

Er det værre å ringe opp et annet menneske 20 ganger midt på natten, enn å være utro og brife med det, f.eks?

"Notorisk utroskap, kan vel heller ikke komme så langt at det blir terror, for den forsmådde parten sørger selvfølgelig for å avslutte tvert."

Tja, la oss si du er gift, og din mann knuller din søster 1 gang, og sørger for å skryte av det til alle i familien, f.eks?

"Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil hen med dette tullet? "

Neivel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507460
Del på andre sider

"Vær sikker...den som er så dum og gjør utroskap til en livsstil, straffes hardt...men på en annen måte enn via straffeloven."

Det er jeg slett ikke sikker på! Det blir - som det er sagt her - opp til deg hvordan du tar det...

"Det er ikke "psykisk terror", å ønske at et forhold tar slutt, selv om den andre parten ikke ønsker det."

Det har jeg da heller ikke sagt.

"Heller ikke et enkelt sidesprang, kan karakteriseres som psykisk terror."

Hvordan ville du definere psykisk terror?

Er det værre å ringe opp et annet menneske 20 ganger midt på natten, enn å være utro og brife med det, f.eks?

"Notorisk utroskap, kan vel heller ikke komme så langt at det blir terror, for den forsmådde parten sørger selvfølgelig for å avslutte tvert."

Tja, la oss si du er gift, og din mann knuller din søster 1 gang, og sørger for å skryte av det til alle i familien, f.eks?

"Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil hen med dette tullet? "

Neivel?

Jeg skjønner bare ikke at en slik tulling kan knuse noe hjerte hos en normalt oppegående kvinne.

Den håpløse figuren der, pluss din søster, gjør seg bare til latter hvis du og han hadde et fast forhold. Du er "vinneren" uansett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507488
Del på andre sider

Gjest Zarkofag

Og hvordan hadde du tenkt at dette skal fungere i praksis? Hva skal være definisjonen på utroskap, må man ha hatt sex med andre, eller holder det at man kysser eller kliner? Må man være gift for at det skal betegnes som utroskap eller holder det at man er samboere eller bare kjærester, for hvor mange år, må man ha barn? Hva med par som lever i åpne forhold hvor de tillater sex med andre enn partneren, hva om en av dem plutselig finner det for godt å anmelde partneren for utroskap? Skal vi ha et politi som går rundt og bruker ressurser på å passe på at gifte mennesker ikke har sex med andre?

Bortkastet bruk av penger spør du meg.

Har overhodet ikke peiling. Men det betyr ikke at det bør ignoreres. F.eks jobbes det med rammeverk for å motvirke mobbing.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507491
Del på andre sider

Gjest Zarkofag

Jeg skjønner bare ikke at en slik tulling kan knuse noe hjerte hos en normalt oppegående kvinne.

Den håpløse figuren der, pluss din søster, gjør seg bare til latter hvis du og han hadde et fast forhold. Du er "vinneren" uansett.

"Jeg skjønner bare ikke at en slik tulling kan knuse noe hjerte hos en normalt oppegående kvinne."

Tror det må oppleves for å kunne forstå det.

Men du må være enig i at det er en mye verre handling enn å stjele noen tusenlapper fra lommeboken din? Og da er det noe som skurrer, selv om jeg ser de praktiske problemene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507505
Del på andre sider

"Jeg skjønner bare ikke at en slik tulling kan knuse noe hjerte hos en normalt oppegående kvinne."

Tror det må oppleves for å kunne forstå det.

Men du må være enig i at det er en mye verre handling enn å stjele noen tusenlapper fra lommeboken din? Og da er det noe som skurrer, selv om jeg ser de praktiske problemene.

Det er altfor mange ærlige og solide menn i verden, til at man skal dvele for lenge med slike tapere.

Men jeg har ikke opplevd det du har opplevd, det er riktig, men jeg startet denne diskusjonen, fordi jeg syns at relevansen til vold og vinningsforbrytelser, var rimelig søkt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507521
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zarkofag

Da burde det vel også være straffbart å velge en drittsekk til kjæreste?

Kjærlighet er en risikosport.

Ikke enig. Mange er drittsekker innimellom og engler andre ganger. Skulle man kunne straffes for noe, så må det være drittsekk-handlingene. (På samme måte som man straffes for voldshandlinger, mobbing etc.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507613
Del på andre sider

Gjest Zarkofag

Det er altfor mange ærlige og solide menn i verden, til at man skal dvele for lenge med slike tapere.

Men jeg har ikke opplevd det du har opplevd, det er riktig, men jeg startet denne diskusjonen, fordi jeg syns at relevansen til vold og vinningsforbrytelser, var rimelig søkt...

"Men jeg har ikke opplevd det du har opplevd, det er riktig, men jeg startet denne diskusjonen, fordi jeg syns at relevansen til vold og vinningsforbrytelser, var rimelig søkt... "

(Jeg har heller ikke opplevd det, det var bare et eksempel)

Poenget var at noen handlinger er straffbare, mens andre og værre handliger er det ikke. Jeg synes ikke det harmonerer, og dersom det var praktisk mulig, så burde vi gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507618
Del på andre sider

"Men jeg har ikke opplevd det du har opplevd, det er riktig, men jeg startet denne diskusjonen, fordi jeg syns at relevansen til vold og vinningsforbrytelser, var rimelig søkt... "

(Jeg har heller ikke opplevd det, det var bare et eksempel)

Poenget var at noen handlinger er straffbare, mens andre og værre handliger er det ikke. Jeg synes ikke det harmonerer, og dersom det var praktisk mulig, så burde vi gjøre noe med det.

Du skrev: "Tror det må oppleves for å kunne forstå det."

...hvordan skal jeg da tro at det ikke er selvopplevd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/2/#findComment-507642
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...