Gå til innhold

Hvorfor?

Anbefalte innlegg

"Men jeg har ikke opplevd det du har opplevd, det er riktig, men jeg startet denne diskusjonen, fordi jeg syns at relevansen til vold og vinningsforbrytelser, var rimelig søkt... "

(Jeg har heller ikke opplevd det, det var bare et eksempel)

Poenget var at noen handlinger er straffbare, mens andre og værre handliger er det ikke. Jeg synes ikke det harmonerer, og dersom det var praktisk mulig, så burde vi gjøre noe med det.

Innlegget ditt er bare tullball - og som du skriver:

"dersom det var praktisk mulig, så burde vi gjøre noe med det. "

Det ER selvfølgelig ikke praktisk mulig å straffeforfølge noen for utroskap - eller hjerteknusing. Hvilke andre ting ville vi kunne forby etterhvert? Å gjøre det slutt pr. sms? Det er rimelig kjipt, og knuser hjerter, men ville det være hensiktsmessig å straffe det? Kanskje vi burde gjeninnføre sånn nevnd som skal vurdere skillsmissesøknader? Sånn at ingen kan sitte igjen og ikke skjønne "hvorfor" noen gikk fra dem?

Hvilke kriterier og hvilke verdier skulle legges til grunn?

Hva skulle straffen være - steining?

Hva med menn som danser med andre enn kjæresten sin eller mailer med eksen - sånne ting sårer endel damer her inne. Skal de etterforskes og evnt. straffes?

Har man opplevd utroskap eller annen hjerteknusing må man ta et oppgjør med seg sjøl og finne ut hva man kan leve med - og hva man skal gjøre med situasjonen. Det blir helt feil om vi bare skal kunne sette oss ned og sippe og så "drittsekken" straffet.

Det skjønner du vel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/3/#findComment-508036
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nolte

8

• shandy

4

• Jane

2

• SierDuDet

2

Mest aktive i denne tråden

""Blir du ranet på gata, straffes gjerningsmannen med fengsel."

Å javel, gjør han det. Blir han tatt så kanskje, men som regel er det vel et klapp på skulderen, eller en bot."

Det var ment som en eksempel. Det finnes andre.

"Men er din partner utro og knuser ditt hjerte, så er det helt greit."

"Ikke greit for den som blir utsatt for det, men det er lov å bli lei av folk, og slik skal det være. "

Mao - utroskap er helt greit, og bør ikke straffes, er det det du mener?

"Idiotisk sammenligning kalles dette, og når du kommer til deg selv igjen, så kanskje, jeg sier kanskje du ser at det var det beste. "

Si det til de som velger å ta sitt eget liv.

"Noen går bitre i årevis og blir aldri ferdige med hjertesorg, eller det faktum at de ble vraket - stolthet eller hva man skal kalle det."

Jeg tror såret stolthet kommer veldig veldig veldig veldig veldig langt bak i rekken i slike situasjoner.

"Mao - utroskap er helt greit, og bør ikke straffes, er det det du mener?"

Nei utroskap er ikke greit, har aldri vært av den oppfatning. Men får DU f.eks det noe bedre, og mindre hjertesorg om vedkommende får straff?

---------------------------

Idiotisk sammenligning kalles dette, og når du kommer til deg selv igjen, så kanskje, jeg sier kanskje du ser at det var det beste.

"Si det til de som velger å ta sitt eget liv."

Det er deres valg, og ingen kan påta seg ansvaret for at en person i ubalanse velger den løsningen. Mener du det er bedre at DEN som vil gå skal utslette sitt eget liv, for å eventuellt hindre å påføre en annen hjertesorg?

Dette er jo galskap og kan føre til både det ene og det andre. Trusler om selvmord og andre tåpelige ting, for at noen skal holde på den de er glad i for enhver pris er uholbart i lengden. Spørsmålet blir på en måte hvem som tørner først, om du skjønner. Nei, det som er dødt er dødt og heldigvis er det slik at ethvert menneske kan velge fritt.

-------------------------

Noen går bitre i årevis og blir aldri ferdige med hjertesorg, eller det faktum at de ble vraket - stolthet eller hva man skal kalle det.

"Jeg tror såret stolthet kommer veldig veldig veldig veldig veldig langt bak i rekken i slike situasjoner"

Det tror/vet jeg at det ikke gjør. Den kommer som en meget god nr. 2, etter en mye kortere periode med hjertesorg. Såret stolthet kan sitte igjen i årevis, ja noen blir rett og slett aldri ferdige med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/3/#findComment-508221
Del på andre sider

Gjest Zarkofag

"Mao - utroskap er helt greit, og bør ikke straffes, er det det du mener?"

Nei utroskap er ikke greit, har aldri vært av den oppfatning. Men får DU f.eks det noe bedre, og mindre hjertesorg om vedkommende får straff?

Idiotisk sammenligning kalles dette, og når du kommer til deg selv igjen, så kanskje, jeg sier kanskje du ser at det var det beste.

Det er deres valg, og ingen kan påta seg ansvaret for at en person i ubalanse velger den løsningen. Mener du det er bedre at DEN som vil gå skal utslette sitt eget liv, for å eventuellt hindre å påføre en annen hjertesorg?

Dette er jo galskap og kan føre til både det ene og det andre. Trusler om selvmord og andre tåpelige ting, for at noen skal holde på den de er glad i for enhver pris er uholbart i lengden. Spørsmålet blir på en måte hvem som tørner først, om du skjønner. Nei, det som er dødt er dødt og heldigvis er det slik at ethvert menneske kan velge fritt.

-------------------------

Noen går bitre i årevis og blir aldri ferdige med hjertesorg, eller det faktum at de ble vraket - stolthet eller hva man skal kalle det.

"Jeg tror såret stolthet kommer veldig veldig veldig veldig veldig langt bak i rekken i slike situasjoner"

Det tror/vet jeg at det ikke gjør. Den kommer som en meget god nr. 2, etter en mye kortere periode med hjertesorg. Såret stolthet kan sitte igjen i årevis, ja noen blir rett og slett aldri ferdige med det.

"Nei utroskap er ikke greit, har aldri vært av den oppfatning. Men får DU f.eks det noe bedre, og mindre hjertesorg om vedkommende får straff? "

Det blir vel på samme måte som f.eks. voldsforbrytelser det? Du får ikke mindre smerte av at de får bot/straff, men det er litt godt å vite at det de gjorde ikke var helt greit likevel.

"Det er deres valg, og ingen kan påta seg ansvaret for at en person i ubalanse velger den løsningen."

Ikke det fulle og hele ansvaret, nei. Men at noen kan ha skyld i at mennesker havner i slike problemer, det er det vel ikke tvil om.

"Mener du det er bedre at DEN som vil gå skal utslette sitt eget liv, for å eventuellt hindre å påføre en annen hjertesorg?"

Det kommer an på situasjonen og konsekvensene, selvsagt.

"Trusler om selvmord og andre tåpelige ting, for at noen skal holde på den de er glad i for enhver pris er uholbart i lengden."

Det er jeg helt enig i!

"Nei, det som er dødt er dødt "

Men det er jeg uenig i. Det er utrolig mye man kan gjøre for å vekke ting til livet igjen, det finnes en rekke teknikker man kan bruke for å endre følelser og tanker. Alle forhold går gjennom bølgedaler - hvis du virkelig jobber for saken, er sjansen veldig stor for at du klarer få det på skinner igjen. Men altfor få gidder ta seg bryet - de tyr heller til en floskel som "dødt er dødt."

"Noen går bitre i årevis og blir aldri ferdige med hjertesorg, eller det faktum at de ble vraket - stolthet eller hva man skal kalle det."

Nei - det er ikke det faktum at de ble vraket som er problemet. Det kan kanskje virke sånn gjennom det du hører av sutring og anklagelser, men problemet er savn, ensomhet og lengsel.

"Det tror/vet jeg at det ikke gjør. Den kommer som en meget god nr. 2, etter en mye kortere periode med hjertesorg. Såret stolthet kan sitte igjen i årevis, ja noen blir rett og slett aldri ferdige med det."

Dette er våsprat - spør hvemsomhelst på tomanshånd og du vil finne at det som driver dem slett ikke er stolthet, men savn, ensomhet og lengsel..

Hadde de ønsket å bevare sin stolthet, hadde de selvsagt latt som ingenting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/3/#findComment-508233
Del på andre sider

"Nei utroskap er ikke greit, har aldri vært av den oppfatning. Men får DU f.eks det noe bedre, og mindre hjertesorg om vedkommende får straff? "

Det blir vel på samme måte som f.eks. voldsforbrytelser det? Du får ikke mindre smerte av at de får bot/straff, men det er litt godt å vite at det de gjorde ikke var helt greit likevel.

"Det er deres valg, og ingen kan påta seg ansvaret for at en person i ubalanse velger den løsningen."

Ikke det fulle og hele ansvaret, nei. Men at noen kan ha skyld i at mennesker havner i slike problemer, det er det vel ikke tvil om.

"Mener du det er bedre at DEN som vil gå skal utslette sitt eget liv, for å eventuellt hindre å påføre en annen hjertesorg?"

Det kommer an på situasjonen og konsekvensene, selvsagt.

"Trusler om selvmord og andre tåpelige ting, for at noen skal holde på den de er glad i for enhver pris er uholbart i lengden."

Det er jeg helt enig i!

"Nei, det som er dødt er dødt "

Men det er jeg uenig i. Det er utrolig mye man kan gjøre for å vekke ting til livet igjen, det finnes en rekke teknikker man kan bruke for å endre følelser og tanker. Alle forhold går gjennom bølgedaler - hvis du virkelig jobber for saken, er sjansen veldig stor for at du klarer få det på skinner igjen. Men altfor få gidder ta seg bryet - de tyr heller til en floskel som "dødt er dødt."

Nei - det er ikke det faktum at de ble vraket som er problemet. Det kan kanskje virke sånn gjennom det du hører av sutring og anklagelser, men problemet er savn, ensomhet og lengsel.

"Det tror/vet jeg at det ikke gjør. Den kommer som en meget god nr. 2, etter en mye kortere periode med hjertesorg. Såret stolthet kan sitte igjen i årevis, ja noen blir rett og slett aldri ferdige med det."

Dette er våsprat - spør hvemsomhelst på tomanshånd og du vil finne at det som driver dem slett ikke er stolthet, men savn, ensomhet og lengsel..

Hadde de ønsket å bevare sin stolthet, hadde de selvsagt latt som ingenting.

"Det blir vel på samme måte som f.eks. voldsforbrytelser det? Du får ikke mindre smerte av at de får bot/straff, men det er litt godt å vite at det de gjorde ikke var helt greit likevel."

DETTE er våsprat og en voldsforbrytelse kan vel ikke sammenlignes med kjærlighetssorg. Dette er barnslige hevntanker fra en desperat sjel.

Skriv et nytt innlegg om et halvt år, når du har fått sånn nogenlunde bakkekontakt igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/3/#findComment-508532
Del på andre sider

Gjest Zarkofag

"Det blir vel på samme måte som f.eks. voldsforbrytelser det? Du får ikke mindre smerte av at de får bot/straff, men det er litt godt å vite at det de gjorde ikke var helt greit likevel."

DETTE er våsprat og en voldsforbrytelse kan vel ikke sammenlignes med kjærlighetssorg. Dette er barnslige hevntanker fra en desperat sjel.

Skriv et nytt innlegg om et halvt år, når du har fått sånn nogenlunde bakkekontakt igjen!

"DETTE er våsprat og en voldsforbrytelse kan vel ikke sammenlignes med kjærlighetssorg."

Kan man sammenligne et brukket ben med et knust hjerte? Kan man sammenligne mobbing med utroskap? Jeg synes hvertfall det er visse likheter.

Men det er selvsagt mulig å ha kjærlighetssorg uten at "motparten" har gjort noe galt - det blir noe helt annet.

"Dette er barnslige hevntanker fra en desperat sjel."

Det var ment som et filosofisk spørsmål.

"Skriv et nytt innlegg om et halvt år, når du har fått sånn nogenlunde bakkekontakt igjen!"

Eh... jeg tror ikke helt du vet hvem jeg er... ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/3/#findComment-508630
Del på andre sider

"DETTE er våsprat og en voldsforbrytelse kan vel ikke sammenlignes med kjærlighetssorg."

Kan man sammenligne et brukket ben med et knust hjerte? Kan man sammenligne mobbing med utroskap? Jeg synes hvertfall det er visse likheter.

Men det er selvsagt mulig å ha kjærlighetssorg uten at "motparten" har gjort noe galt - det blir noe helt annet.

"Dette er barnslige hevntanker fra en desperat sjel."

Det var ment som et filosofisk spørsmål.

"Skriv et nytt innlegg om et halvt år, når du har fått sånn nogenlunde bakkekontakt igjen!"

Eh... jeg tror ikke helt du vet hvem jeg er... ;-)

Så du er et fast nick, men syntes selv at "filosoferingen" var såpass bak mål, at du valgte et annet nick?

Da er du kanskje han som vanligvis skriver litt "breiære".

Samme det :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/3/#findComment-508819
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zarkofag

Så du er et fast nick, men syntes selv at "filosoferingen" var såpass bak mål, at du valgte et annet nick?

Da er du kanskje han som vanligvis skriver litt "breiære".

Samme det :)

Det hadde ikke noe med det å gjøre, det gikk mer på dine 6mnd-spekulasjon er litt bom..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/3/#findComment-508835
Del på andre sider

""Blir du ranet på gata, straffes gjerningsmannen med fengsel."

Å javel, gjør han det. Blir han tatt så kanskje, men som regel er det vel et klapp på skulderen, eller en bot."

Det var ment som en eksempel. Det finnes andre.

"Men er din partner utro og knuser ditt hjerte, så er det helt greit."

"Ikke greit for den som blir utsatt for det, men det er lov å bli lei av folk, og slik skal det være. "

Mao - utroskap er helt greit, og bør ikke straffes, er det det du mener?

"Idiotisk sammenligning kalles dette, og når du kommer til deg selv igjen, så kanskje, jeg sier kanskje du ser at det var det beste. "

Si det til de som velger å ta sitt eget liv.

Jeg tror såret stolthet kommer veldig veldig veldig veldig veldig langt bak i rekken i slike situasjoner.

"Si det til de som velger å ta sitt eget liv. "

Vel, hvis folk velger å ta sitt eget liv, så er det faktisk dems egen avgjørelse, og jeg syns ikke det er riktig å pålegge andre skyld for det.

Det finnes så klart noen unntak, men i det store og det hele mener jeg at man selv har ansvaret for sitt eget liv.

En annen ting: mener du virkelig at en som er utro burde fått fengsels-straff?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/3/#findComment-509233
Del på andre sider

Gjest Zarkofag

"Si det til de som velger å ta sitt eget liv. "

Vel, hvis folk velger å ta sitt eget liv, så er det faktisk dems egen avgjørelse, og jeg syns ikke det er riktig å pålegge andre skyld for det.

Det finnes så klart noen unntak, men i det store og det hele mener jeg at man selv har ansvaret for sitt eget liv.

En annen ting: mener du virkelig at en som er utro burde fått fengsels-straff?

"Vel, hvis folk velger å ta sitt eget liv, så er det faktisk dems egen avgjørelse, og jeg syns ikke det er riktig å pålegge andre skyld for det."

Man har ikke skyld i selve det faktum at en person velger å ta livet sitt. Men man _kan_ ha skyld i å påføre et annet menneske mye smerte.

"Det finnes så klart noen unntak, men i det store og det hele mener jeg at man selv har ansvaret for sitt eget liv. "

Selvsagt har man ansvar for eget liv. Men vi bør også ta en viss grad av ansvar for andres liv.

"En annen ting: mener du virkelig at en som er utro burde fått fengsels-straff? "

Jeg vet hvertfall dette: Jeg ville helt klart foretrekke å bli slått ned på åpen gate enn å finne ut at partneren var utro.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91769-hvorfor/page/3/#findComment-509255
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...