Gå til innhold

prosjektoppgave

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kan du utdype spørsmålet - meiner du "fleire unge ENN FØR" eller meiner du koffor unge generelt sett får det?

Du bør ta deg noen søk på

www.odin.dep.no

Er skrevet en rapport som heter:

"Årsak til psykiske lidelser" eller noe i den duren.

Du bør også ta en kikk på Stortingsmeldingen om psykiske lidelser, tror det er nr 25.

For å svare på spørsmålet ditt, så er det mange grunner til at folk får psykiske problemer.

Noen legger vekt på barndommens opplevelser andre på gener og kjemi.

For noen heller kanskje svaret mot en av delene, for andre er det mer sammensatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91854-prosjektoppgave/#findComment-507678
Del på andre sider

Hvorfor unge generellt får det, og hvorfor det er flere som får det i dag enn for for eksempel 10 år siden.

Først må du jo finne ut av om det faktisk ER mer av psykiske lidelser, eller om det er en myte at det har økt.

Er det kanskje lettere å søke behandling i dag? Vet man mer enn for ti år siden?

Mitt inntrykk er at man vet mer i dag og at det er mindre tabu. At kjente mennesker står fram bryter etter min mening noe av tabuet og gjør det menneskelig.

Psykiske lidelser er også så mangt.

Jeg har en alvorlig diagnose (bipolar), men fungerer bra i hverdagen. Er ikke plaget, men kan få en knekk hvert 7. år. Er jeg da psyk?

Man kan faktisk leve godt med en psykisk lidelse.

Man kan også få noe ut av det.

Odd Einar Dørum og Ingvar Ambjørnsen er to produktive karer som har angst!

Jim Carrey hadde ikke vært den samme uten å være litt hypoman!

Og hvordan ville bildene til Munch og van Gogh sett ut om de hadde hatt en normal psyke?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91854-prosjektoppgave/#findComment-507686
Del på andre sider

Annonse

Det du bør begynne med, er å stille spørsmål om det faktisk er slik at det er fler med psykiske lidelser nå enn før, eller om det er andre årsaker som spiller inn.

Eksempelvis:

1. Tidligere underrapportering/feildiagnostisering i helsevesenet.

2. Større aksept for psykiske lidelser, noe som bringer dmf ram i offentlighetens lys og ikke gjemmes unna.

3. Nye behandlingsmetoder som omklassifiserer de psykiske/fysiske symptomene. eksempelvis er dagens diagnose "depresjon" i mange tilfeller identisk med den tidligere "utbrenthetsdiagnosen".

4. Nye behandlingsmetoder gjør at fler kommer til legen med sine problemer. Dette kan best illustreres med antallet ungdom som få rutskrevet antidepressive medikament. Hvordan løset disse ungdommene sine problemer før pillene kom på markedet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91854-prosjektoppgave/#findComment-507784
Del på andre sider

Det du bør begynne med, er å stille spørsmål om det faktisk er slik at det er fler med psykiske lidelser nå enn før, eller om det er andre årsaker som spiller inn.

Eksempelvis:

1. Tidligere underrapportering/feildiagnostisering i helsevesenet.

2. Større aksept for psykiske lidelser, noe som bringer dmf ram i offentlighetens lys og ikke gjemmes unna.

3. Nye behandlingsmetoder som omklassifiserer de psykiske/fysiske symptomene. eksempelvis er dagens diagnose "depresjon" i mange tilfeller identisk med den tidligere "utbrenthetsdiagnosen".

4. Nye behandlingsmetoder gjør at fler kommer til legen med sine problemer. Dette kan best illustreres med antallet ungdom som få rutskrevet antidepressive medikament. Hvordan løset disse ungdommene sine problemer før pillene kom på markedet?

takk for ditt svar. Vi er fire personer på gruppa som skal løse denne oppgaven, min oppgave er å finne ut om det er noen familieforhold som spiller inn. Aldersgruppen vi har tatt for oss er ungdom fra 13-19 årsalderen. Jeg har skrevet litt om sjalusi, undertrykkelse, arv, livsstil og oppdragelse/oppvekst. Er det ting som du vet av eller lignende som kunne ha vært greit å hatt med i en slik oppgave?

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91854-prosjektoppgave/#findComment-507849
Del på andre sider

takk for ditt svar. Vi er fire personer på gruppa som skal løse denne oppgaven, min oppgave er å finne ut om det er noen familieforhold som spiller inn. Aldersgruppen vi har tatt for oss er ungdom fra 13-19 årsalderen. Jeg har skrevet litt om sjalusi, undertrykkelse, arv, livsstil og oppdragelse/oppvekst. Er det ting som du vet av eller lignende som kunne ha vært greit å hatt med i en slik oppgave?

På forhånd takk!!

Er det en fastsatt oppgavetekst dere skal besvare, eller har dere selv formulert spørsmålet "Hva er årsakene til at flere unge mennesker får en psykisk lidelse?" Hvis det er en gitt oppgavetekst ville jeg begynt med å problematisere hvorvidt det faktisk er slik, for deretter å svare på spørsmålet under forutsetning at det faktisk forholder seg slik. Dersom det er deres egen oppgaveformulering ville jeg brukt mer tid på å undersøke om det faktisk forholder seg slik.

Jeg ville fokusert primært på den reduserte kontakt med voksne personer som dagens ungdommer har, i tillegg til det presset for å vokse opp som de opplever. Dagens ungdom gifter seg senere enn man gjorde for 20 år siden, de bor lengre hjemme og bruker lengre tid på å komme ut i arbeidslivet (studerer lengre). Med dette kan man si at ungdommen bruker lengre tid på å ta på seg den voksne rollen som arbeidslivet og familie innebærer. På den andre siden utsettes ungdom for et enormt trykk for å bli voksne. Ukebladene skriver om seksuelle stillinger som er beregnet for 14-åringer, kjøpepresset kommer enda tidligere og det stilles stadig større krav til prestasjoner. Mitt opp i dette er ungdommen i den aldergruppen du skriver om nødt til å finne ut av "hvem er jeg", altså skape en voksen identitet. Da er det ikke rart at det av og til blir litt for mye.

Barnas/ungdommens kontakt med voksne har blitt sterkt redusert. En svensk undersøkelse for noen år siden (husker ikke hvem som gjorde den), konkluderte med at dagens barn i gjennomsnitt prater med sine foreldre seks minutter per dag. Dette er også et viktig moment.

Legg til større åpenhet om psykiske problemer og det faktum at hjelpeapparatet i større grad er fokusert på å motta hjelpetrengende ungdom, så blir det hele ganske komplisert.

Lykke til videre med oppgaven :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91854-prosjektoppgave/#findComment-507876
Del på andre sider

På forhånd takk!!

søskenforhold er jo også ein ting - eldst, yngst, midtimellom, enebarn....gir veldig forskjellig utgangspunkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91854-prosjektoppgave/#findComment-507903
Del på andre sider

Er det en fastsatt oppgavetekst dere skal besvare, eller har dere selv formulert spørsmålet "Hva er årsakene til at flere unge mennesker får en psykisk lidelse?" Hvis det er en gitt oppgavetekst ville jeg begynt med å problematisere hvorvidt det faktisk er slik, for deretter å svare på spørsmålet under forutsetning at det faktisk forholder seg slik. Dersom det er deres egen oppgaveformulering ville jeg brukt mer tid på å undersøke om det faktisk forholder seg slik.

Jeg ville fokusert primært på den reduserte kontakt med voksne personer som dagens ungdommer har, i tillegg til det presset for å vokse opp som de opplever. Dagens ungdom gifter seg senere enn man gjorde for 20 år siden, de bor lengre hjemme og bruker lengre tid på å komme ut i arbeidslivet (studerer lengre). Med dette kan man si at ungdommen bruker lengre tid på å ta på seg den voksne rollen som arbeidslivet og familie innebærer. På den andre siden utsettes ungdom for et enormt trykk for å bli voksne. Ukebladene skriver om seksuelle stillinger som er beregnet for 14-åringer, kjøpepresset kommer enda tidligere og det stilles stadig større krav til prestasjoner. Mitt opp i dette er ungdommen i den aldergruppen du skriver om nødt til å finne ut av "hvem er jeg", altså skape en voksen identitet. Da er det ikke rart at det av og til blir litt for mye.

Barnas/ungdommens kontakt med voksne har blitt sterkt redusert. En svensk undersøkelse for noen år siden (husker ikke hvem som gjorde den), konkluderte med at dagens barn i gjennomsnitt prater med sine foreldre seks minutter per dag. Dette er også et viktig moment.

Legg til større åpenhet om psykiske problemer og det faktum at hjelpeapparatet i større grad er fokusert på å motta hjelpetrengende ungdom, så blir det hele ganske komplisert.

Lykke til videre med oppgaven :)

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på!!

mvh

Student27 :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91854-prosjektoppgave/#findComment-508013
Del på andre sider

sleipelillemeg

Først må du jo finne ut av om det faktisk ER mer av psykiske lidelser, eller om det er en myte at det har økt.

Er det kanskje lettere å søke behandling i dag? Vet man mer enn for ti år siden?

Mitt inntrykk er at man vet mer i dag og at det er mindre tabu. At kjente mennesker står fram bryter etter min mening noe av tabuet og gjør det menneskelig.

Psykiske lidelser er også så mangt.

Jeg har en alvorlig diagnose (bipolar), men fungerer bra i hverdagen. Er ikke plaget, men kan få en knekk hvert 7. år. Er jeg da psyk?

Man kan faktisk leve godt med en psykisk lidelse.

Man kan også få noe ut av det.

Odd Einar Dørum og Ingvar Ambjørnsen er to produktive karer som har angst!

Jim Carrey hadde ikke vært den samme uten å være litt hypoman!

Og hvordan ville bildene til Munch og van Gogh sett ut om de hadde hatt en normal psyke?

Mvh

Det er flere psykiske lidelser i dag fordi de ble ikke kartlagt så godt tidliggere. I tilegg er det flere unge mennesker som har flørtet med partydop. Dette gir mange psyskiske lidelser. I tilegg er noen arvlig og det har med det ytre miljøet å gjøre. I tilegg til opplevelser i barndom og tenårene. Det er også mye press fra samfunnet om hvordan vi skal se ut , oppføre oss etc. Det er krevet mye av oss så det kan gi prestasjonsangst

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91854-prosjektoppgave/#findComment-508182
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...