Gå til innhold

Hva skjer under et p-pille-besøk hos legen

Anbefalte innlegg

Gjest p-pilla2

Det finnes ikke noe tilsvarende GU for menn, men om det hadde gjort det hadde ikke jeg nektet.

Jeg har flere ganger vært til legen og blitt undersøkt både her og der (kjønnsorgan, rektum osv). Det har aldri vært noe jeg har likt, men jeg innser nødvendigheten.

De aller fleste kvinner går til GU, det må jo være en grunn.

Mammografi er heller ingen dum idè dersom det har vært brystkreft i din slekt.

Alle kvinner får tilbud om mammografi og GU via et brev i posten av og til når de når en viss alder (er i 30-årene et sted). Det er en grunn til at unge kvinner ikke får samme tilbud (og anbefalning): Fordi det forekommer SVÆRT, SVÆRT sjelden at de får såkalt kvinnesykdommer.

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Tornerose

8

• petter smart

8

• KaVa

7

• Goliath

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Til din opplysning kan jeg ikke ha noen kjønnsykdommer da jeg aldri har hatt sex uten kondom.

Andre sykdommer.... det merker man veldig fort selv.

Nei, ikke nødvendigvis. Man kan godt ha sykdommer, f.eks. klamydia i lang lang tid uten å merke noe som helst, og du kan bli steril. Det ønsker du vel ikke.

Gjest Uglemor

Jeg har da hørt at det slett ikke er nødvendig med GU, men at noen leger vil ha det likevel? Han kan vel ikke nekte meg...? Synd for ham hvis jeg blir gravid da...

"Synd for ham hvis jeg blir gravid da."

Det er vel heller deg det er synd for? Tror ikke legen vil oppleve det som noen "straff" akkurat... Kan dere ikke bruke kondom da, hvis det er så mye om å gjøre å slippe GU?

Det er rett og slett idiotisk ikke å ta GU.

Kanskje du slipper første gang, men du må forstå at det er en grunn til at det anbefales med et visst mellomrom.

Gynekologer gjør ikke sånt fordi det er morsomt å fetle inn i musa på fremmede kvinner eller fordi de skal gjøre oss mest mulig pinlig berørte.

Det er selvsagt for din egen skyld!

Om du er redd for å ta en GU så sier du i fra om det -du kan også be om en kvinnelig lege hvis ønskelig.

Men er man gammel nok til å ha sex og få en pikk tredd opp i hullet klarer man også 5min med latekshanske...

Takk for et litt mer nøytralt svar og ikke bare drittkasting!

Men, får man ikke bare utført GU hos fastlegen da? (jeg mener hvis man skal velge kvinnlig eller mannlig lege)

Hvorfor er det fornuftig å ta GU når man er seksuelt aktiv? (hvis det har noe å si, så har jeg ikke vært seksuelt aktiv særlig lenge (kun noen uker)) Har man større sjanse for å få kreft da?

Siden du spør så, ja, det er faktisk større sjanse for å få underlivskreft når en er seksuelt aktiv. Men nå er ikke det noe som slår ut sånn straks da, det blir i et lengre perspektiv.

Den risikoen som kommer umiddelbart når du blir seksuelt aktiv er derimot risikoen for kjønnssykdommer og risikoen for andre infeksjoner i underlivet øker også.

Ja, jeg vet jeg kan ta med en venninne, men den eneste jeg kunne tenke meg å ta med er på skolen når jeg har time.

Kjæresten min skulle jeg veldig gjerne hatt med, men han er for tiden på studietur i Øst-Europa.

Dersom kjæresten din er borte, hva skal du med p-piller da?

Annonse

Gjest p-pilla2

"Synd for ham hvis jeg blir gravid da."

Det er vel heller deg det er synd for? Tror ikke legen vil oppleve det som noen "straff" akkurat... Kan dere ikke bruke kondom da, hvis det er så mye om å gjøre å slippe GU?

Hallo!!! Er det virkelig ingen som skjønner en smule ironi her?

Kondom? Ja, det er jo det vi har brukt hittil. Så får vi vel bare fortsett med det da...

Men hva så hvis jeg ikke skulle ha p-piller da? Legen ville IKKE innkalt meg til GU da.

Gjest p-pilla2

Dersom kjæresten din er borte, hva skal du med p-piller da?

Du som er så informert på andre områder, burde vite at det tar to uker før p-pillene virker...

Og som jeg sa, han er på studietur.. pleier ikke vare så lenge sånne turer. Han er snart hjemme igjen. Legetimen min er i dag.

Gjest p-pilla2

Nei, ikke nødvendigvis. Man kan godt ha sykdommer, f.eks. klamydia i lang lang tid uten å merke noe som helst, og du kan bli steril. Det ønsker du vel ikke.

Jeg sa at ved ANDRE sykdommer merker man vanligvis noen symptomer...

Klamydia er en kjønnssykdom, som jeg neppe har siden jeg aldri har hatt sex uten kondom.

Takk for et litt mer nøytralt svar og ikke bare drittkasting!

Men, får man ikke bare utført GU hos fastlegen da? (jeg mener hvis man skal velge kvinnlig eller mannlig lege)

Hvorfor er det fornuftig å ta GU når man er seksuelt aktiv? (hvis det har noe å si, så har jeg ikke vært seksuelt aktiv særlig lenge (kun noen uker)) Har man større sjanse for å få kreft da?

Du er ikke nødt til å bruke fastlegen din. Det finnes mange legesentre som har et bredt utvalg av gynekologer.

Når du blir seksuelt aktiv vil det kunne være annet enn bare kreftprøver det kan være interessant å undersøke.

Ikke minst så finnes det en rekke kjønnssykdommer som ikke alltid er så lette å oppdage uten en GU.

Men jeg tror ikke det finnes noen større risiko for kreft bare fordi du er blitt seksuelt aktiv.

Mvh

Gjest p-pilla2

Du er ikke nødt til å bruke fastlegen din. Det finnes mange legesentre som har et bredt utvalg av gynekologer.

Når du blir seksuelt aktiv vil det kunne være annet enn bare kreftprøver det kan være interessant å undersøke.

Ikke minst så finnes det en rekke kjønnssykdommer som ikke alltid er så lette å oppdage uten en GU.

Men jeg tror ikke det finnes noen større risiko for kreft bare fordi du er blitt seksuelt aktiv.

Mvh

Igjen takk for svar!! :-)

Jeg ser ikke noen grunn til å skjekke meg for kjønnsykdommer ennå, for, som jeg sier til en under her, jeg har aldri før hatt sex uten kondom.

Mvh

"Men jeg tror ikke det finnes noen større risiko for kreft bare fordi du er blitt seksuelt aktiv."

Her tar du faktisk feil.

"Hovedårsaken til livmorhalskreft ser ut til å være et vortevirus som spres ved samleie."

Sitatet er hentet fra denne siden:http://www.helsenytt.no/artikler/kvinnerkreft.htm

Annonse

Du som er så informert på andre områder, burde vite at det tar to uker før p-pillene virker...

Og som jeg sa, han er på studietur.. pleier ikke vare så lenge sånne turer. Han er snart hjemme igjen. Legetimen min er i dag.

Burde kanskje lagt inn en ;-) på alutten. Det var spøkefullt ment. Virket bare litt rart at du måtte ah p-piller når kjæresten din var borte.

Håper uansett du innser at GU er viktig, at du får dine p-piller og at dere blir lykkelige.

Jeg ser ikke noen grunn til å skjekke meg for kjønnsykdommer ennå, for, som jeg sier til en under her, jeg har aldri før hatt sex uten kondom.

I ditt tilfelle så virker det ikke som om behovet for en GU er så stort denne gang.

Men jeg regner med at du da snart vil ha sex uten kondom (når du har begynt på pilla), og da kan det jo være greit å ta en GU når du trenger flere p-piller.

Ikke så dumt å komme over "skrekken" så tidlig som mulig:-)

Lykke til!

Mvh

Kondomer er ingen 100% garanti mot seksuelt overførte sykdommer, bør du være klar over.

"Men jeg tror ikke det finnes noen større risiko for kreft bare fordi du er blitt seksuelt aktiv."

Her tar du faktisk feil.

"Hovedårsaken til livmorhalskreft ser ut til å være et vortevirus som spres ved samleie."

Sitatet er hentet fra denne siden:http://www.helsenytt.no/artikler/kvinnerkreft.htm

Da var det godt jeg skrev "tror":-)

Men samtidig så er mye slikt ganske overdrevet - eller oppfattes slik av mange.

I forhold til f.eks muligheten for å bli hardt skadd/drept i en trafikkulykke, så er nok den økte risikoen for kreft i underlivet forholdsvis liten.

Men du har tydligvis helt rett.

Mvh

Gjest Uglemor

Hallo!!! Er det virkelig ingen som skjønner en smule ironi her?

Kondom? Ja, det er jo det vi har brukt hittil. Så får vi vel bare fortsett med det da...

Men hva så hvis jeg ikke skulle ha p-piller da? Legen ville IKKE innkalt meg til GU da.

For å svare litt mer seriøst: Jeg fikk P-piller uten å ta GU først, men fikk beskjed om at jeg måtte ta GU neste gang jeg kom for å få fornyet resepten. Dette var fordi P-piller ikke beskytter mot kjønnssykdommer, og jeg kan jo ikke vite 100% sikkert at kjæresten er smittefri, eller hur? Man kan f.eks ha en clamydiainfeksjon uten å merke det, og det kan føre til sterilitet.

Men i første omgang var det viktigste bl.a. å sjekke blodtrykket og spørre om jeg røykte. For å kartlegge risikofaktorer ifht. blodpropp, som jo er en fryktet bivirkning.

Jeg sluttet med P-pillen fordi jeg jobber på sykehus og så en del unge jenter fra 18+ som kom inn med blodpropp etter P-pillebruk. Jeg vet at dette er en såkalt sjelden bivirkning, men fikk allikevel ikke til å bruke P-pillen uten å engste meg.

Ang. GU: Jeg har aldri forstått hvorfor det skal være så nedverdigende. Vi ser jo alle noenlunde like ut nedentil - og legen har helt sikkert sett noen tusen underliv i årenes løp. Du betaler jo ham for en tjeneste, sånn sett er det vel egentlig han som nedverdiger seg for deg :o)

Da var det godt jeg skrev "tror":-)

Men samtidig så er mye slikt ganske overdrevet - eller oppfattes slik av mange.

I forhold til f.eks muligheten for å bli hardt skadd/drept i en trafikkulykke, så er nok den økte risikoen for kreft i underlivet forholdsvis liten.

Men du har tydligvis helt rett.

Mvh

Livmorhalskreft finnes veldig sjelden hos kvinner som ikke har vært seksuelt aktive noen gang(nonner etc), så at risikoen øker kraftig er helt klart.

Og det er jo tross alt ca 400 kvinner her i landet som får diagnosen livmorhalskreft årlig og ca 150 som dør hvert år. Om du til sammenligning ser på tallene fra trafikken vil du se at f.eks i 2001 ble "bare" 84 kvinner drept der.

Livmorhalskreft finnes veldig sjelden hos kvinner som ikke har vært seksuelt aktive noen gang(nonner etc), så at risikoen øker kraftig er helt klart.

Og det er jo tross alt ca 400 kvinner her i landet som får diagnosen livmorhalskreft årlig og ca 150 som dør hvert år. Om du til sammenligning ser på tallene fra trafikken vil du se at f.eks i 2001 ble "bare" 84 kvinner drept der.

hmmm....lærer noe nytt hver dag.

Med andre ord så er sex like "dødlig" for kvinner som det trafikken er.....

DET var jeg ikke klar over.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...