Gjest jeg ønsker å være anonym Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 jente 23 år. Har et barn, og valgte hormonspiral som prevensjonsmiddel på 6-ukerskontrollen. Var fornøyd med den, men etter 2 år fikk jeg mye smerter og blødninger, var til kontroll på sykehus, hvor man fant flere cyster, og ble anbefalt å fjerne spiralen. Fikk resept på yasminp-piller som jeg brukte tre måneder, var ikke fornøyd med dem pga konstant kvalme. Fikk skiftet over til microgynon som jeg har brukt før, og som jeg har vært fornøyd med. Jeg tar pillen kl 10 hver kveld. Problemet er at jeg er så veldig plaget med diare, har de siste årene kun hatt veldig flytende avføring. Har diare hver morgen, og er redd for om pillene blir "oppsugd", går ikke på do om natten.Fortalte gynokologen om dette. Men likevel anbefalte han hverken p-sprøyte eller spiral grunnet cystene, og de smertefulle blødningene. Ønsker ikke å bli gravid, kan jeg stole på at p-pillen blir oppsugd?( pleier å gå på do kl7.30 om morgenen, har da alltid diare). Eller må jeg også belage meg på å bruke kondom? Har vært på ultralyd angående cystene, den største hadde forsvunnet av seg selv, og resten skulle man se an.Blødninger og smerter har jeg heller ikke hatt de siste månedene. kunne p-ringen vært et alternativ for meg? Har du andre prev-middel å anbefale? Jeg ønsker ikke persona eller baby-comp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91860-p-piller-og-diare/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Hvis tarmpassasjen er meget rask, f.eks ved infeksjon kan pillen ’skylles’ igjennom tarmsystemet for rask til å bli suget opp og derfor bli mindre virksom. Hvis ditt problem bare er løs avføring om morgenen kan det jo tyde på f.eks, en tykktarmsirritasjon som ikke har betydning for effekten av pillen som oppsuges høyere oppe i tarmen. Umiddelbart vil jeg altså ikke tro at den løse avføring om morgenen har noen betydning. Hvis du helt vil unngå problem med oppsuging via tarmen kan du bruke prevensjonsringen Nuvaring. P-sprøyte kan du også bruke, men den er ikke helt så effektiv til å forebygge eggstokkcyster som p-pille- prevensjon (inkl ringen). Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91860-p-piller-og-diare/#findComment-508568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.