Gå til innhold

Blodprøveanalyse

Anbefalte innlegg

Gjest snartrasktgravid

Hei!

Var på legekontoret i dag og fikk tatt blodprøve for å finne ut om jeg har hatt eggløsning denne måneden. Jeg hadde en muntlig avtale om å komme 3-4 dager før mens. For meg var det i dag dag 22 i menssyklus, så tidspunktet var riktig for mitt vedkommende. Men, jeg så at det kun var krysset av for sjekk av progesteron i blodet. Hvorfor ikke sjekke de andre hormonene samtidig?? Jeg sa til ingeniøren at jeg gjerne ville ha sjekket tetosteron og østrpgen også, men hun sa at det kunne hun ikke gjøre uten at legen hadde gitt beskjed om det. Kan dette virkelig stemme? Kan ikke jeg avgjøre slikt? Noen som har lignende erfaringer?

mvh

håpefull

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91937-blodpr%C3%B8veanalyse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er unødvendig å sjekke østrogen og testosteron for å avgjøre hvorvidt du har hatt eggløsning eller ikke; progesteron-nivået gir et sikkert svar på det spørsmålet. Det er derfor de ikke sjekker nivået på de andre hormonene.

Jeg mener det er riktig som ingeniøren sier; hun har ikke anledning til å ta blodprøver av deg uten at hun har signert rekvisisjon fra legen. Dersom du ønsker å få målt nivået på testosteron og østrogen må du be legen om å fylle ut en rekvisisjon på det også. Det gjør han sikkert dersom du har en fornuftig grunn til at du vil ha målt disse hormonene.

Når det er sagt, hadde det jo ikke vært noe i veien for at ingeniøren hadde plukket opp røret, ringt legen og spurt om det var greit at hun tok med de to andre hormonene, siden du ønsket det - såpass serviceinnstilt mener jeg hun kunne ha vært!

Jeg var en gang innom legekontoret der jeg bor med ønske om å få tatt en spesiell blodprøve, og det gikk veldig greit; Laboranten ringte legen og spurte om det var greit, prøven ble tatt, og skjemaet ble lagt inn til egen slik at han kunne signere den senere på dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91937-blodpr%C3%B8veanalyse/#findComment-508373
Del på andre sider

Gjest julianne

Har du ikke sjekket ditt nivå av de andre hormonene før?

Da jeg var til utredning av hormonstatus tok jeg blodprøver fire ganger på en måned. Den første rekvisisjonen inneholdt full pakke med alt man kan tenkes å ha bruk for å vite. Det var færre og færre kryss på rekvisisjonen for hver gang. Til slutt, noen dager før mens, var det bare progesteron de tok. forklaringen jeg fikk på dette var: Det var ikke nødvendig å se på de andre hormonene da, det var kun interessant å se om progesteronnivået hadde steget, noe som indikerer at eggløsning har funnet sted og at corpus luteum fungerer.

Men man må vel ha en utgangsverdi av progesteron å sammenligne med? Tror jeg da? Siden det er selve stigningen som er interessant. Så hvis du ikke har målt progesteronnivået tidligere i syklusen ville jeg ha spurt legen om en forklaring.

Lykke til videre med utredningen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91937-blodpr%C3%B8veanalyse/#findComment-509527
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...